همکاری در فروش فایل میهن همکار
به باشگاه دانشجومعلمان ایران خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : بخشنامه ای صادر نمی شود مگر اینکه متناسب با سند تحول باشد

بخشنامه ای صادر نمی شود مگر اینکه متناسب با سند تحول باشد

تاریخ ارسال پست:
پنجشنبه 09 ارديبهشت 1395
نویسنده:
دانشجومعلم
نظرات :
تعداد بازدید:
389

بخشنامه ای صادر نمی شود مگر اینکه متناسب با سند تحول باشد

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر انطباق همه برنامه های آموزش و پرورش با سند تحول بنیادین گفت: از سال 95 هیچ بخشنامه ای صادر نمی شود الا اینکه متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از پانا؛ علی اصغر فانی در گردهمایی مشترک معاونان آموزش متوسطه و رؤسای ادارات مشاور استان‌های سراسر کشور که عصر دیروز چهارشنبه 8 اردیبهشت در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار داشت: ما اصرار داریم هر اقدامی که آموزش و پرورش از سال 95 به بعد دنبال می کند حتما متناظر بر اجرای بخشی از سند و به تعبیر مقام معظم رهبری اجرای متوازن سند تحول باشد.

وی افزود: ما عنقریب مجموعه برنامه های سال 95 را منتشر می کنیم و از سال 95 هیچ بخشنامه ای صادر نمی شود الا اینکه متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد. براساس نقشه راه، سند تحول که در سال 93 آماده شده بود، اجرا شدن آن از امسال عملیاتی می‌شود. تمام فعالیت‌های امسال براساس سند تحول و اجرای متوازن این سند است و اصرار ما بر این است که هر اقدامی در آموزش و پرورش برپایه سند تحول انجام گیرد.

فانی به نامگذاری سال 95 به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اشاره کرد و گفت: برنامه های آموزش و پرورش که بر اساس سند تحول تنظیم شده در حال تطبیق با این شعار است. یک وجه اقتصاد این است که باید فرهنگسازی کنیم و دانش آموز باید با فرهنگ اقتصاد مقاومتی خو بگیرد و فرهنگش در او نهادینه شود.

ضرورت مهارت آموزی حتی برای دانش آموزان رشته های نظری

وزیر در این خصوص اظهار کرد: از 6 ساحت آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین یکی را تربیت حرفه ای و اقتصادی نامگذاری کردیم یعنی دانش آموز با حرفه و اقتصاد آشنا شود تا عنصر موثرتری برای جامعه باشد. لذا هم بخش فرهنگ سازی و هم اجرا و عمل بر عهده ماست.

فانی ادامه داد: مدارس ما باید به سمتی بروند که حتی بچه های رشته نظری در پایه دهم و یازدهم مهارتی یاد بگیرند . ما نیاز داریم سایر دستگاه ها به ما کمک کنند تا هر دانش آموزی که دیپلم می گیرد یک مهارت داشته باشد. این یعنی همان اقتصاد مقاوتی، اقدام و عمل. 

وزیر آموزش و پرورش مسئله از سوی این وزارتخانه در سال تحصیلی جدید را موضوع استقلال پایه دهم و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان برشمرد و گفت: هدایت تحصیلی موضوعی پیچیده است و آینده دانش‌آموزان در گرو انتخاب صحیح و دقیق شاخه رشته تحصیلی است.

وی به ایجاد نرم افزاری برای هدایت تحصیلی اشاره کرد و گفت: ایجاد نرم افزاری برای هدایت تحصیلی از لوازم جدی است که باید با همکاری دفتر فناوری آموزش و پرورش و معاونت آموزش متوسطه آماده شود. 

فانی با بیان اینکه اجماع در کار تصمیم‌گیری‌ها خط مشی اصلی در آموزش و پرورش است، تصریح کرد: اجماع، زمان‌بر و مشکل است، برخلاف دستور دادن که ساده بوده، اما موضوع پایدار و باعث حمایت اکثریت و به تبع آن استواری در تصمیمات خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش، این وزارتخانه را متمایز از سایر دستگاه‌ها وزارتخانه‌های دیگر کشور برشمرد و افزود: در دستگاهی که نزدیک به 40 میلیون مخاطب اعم از یک میلیون معلم، 13 میلیون دانش‌آموز و 26 میلیون اولیا دارد، و با این وسعت و گستردگی، حساسیت و اهمیت خاصی را شامل می‌شود. 

وی افزود: استعداد، علاقه، نیاز جامعه و امکانات آموزش و و پرورش چهار عامل اصلی در خصوص هدایت تحصیلی است و باید اولیای دانش‌آموزان، رسانه‌ها و نیز مسئولان استانی و شهرستانی در این امر آموزش‌های لازم ببینند. 

وی با بیان اینکه این خطر وجود دارد که برخی از فعالیت‌ها به اسم سند تحول مطرح شود، افزود: این اقدام صحیح نیست و تمام بخشنامه‌ها و برنامه‌های ما از امسال به بعد، براساس نقشه راه سند تحول بنیادین انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه در پایه دهم، درس‌های جدیدی تبیین شده است، گفت: پیش‌بینی درس انسان و محیط زیست و همچنین 3 درس دیگر که برپایه‌های مهارت‌های زندگی و تربیتی به منظور زندگی کردن و آموختن برای زیستن و همچنین زیست با دیگران است، بسیاری از خلأهای نظام آموزشی کشور را جبران می‌کند. 

صنعت و تجارت مکلف باید مکلف به تجهیز و به‌روزآوری و هنرستان‌های شوند

وزیر آموزش و پرورش، موضوع تجهیز هنرستان‌ها را مورد اشاره قرار داد و افزود: در اکثر کشورها تجهیز هنرستان‌ها برعهده صنعت و تجارت است و تعمیر وسایل برقی مردم را فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های حرفه‌ای کاردانش آن کشورها برعهده می‌گیرند.

فانی ادامه داد: متأسفانه این موضوع در کشور ما جایگاهی ندارد و باید این امر در کشور قانونی شده تا مدیران صنعت و تجارت مکلف به به‌روزآوری و تجهیز هنرستان‌های کشور شوند.

وی از تهیه لایحه‌ای به مجلس به منظور مکلف شدن بخش صنعت و تجارت به اختصاص درصدی از درآمدشان به تجهیز هنرستان‌های سراسر کشور خبر داد و افزود: معاونت متوسطه در این خصوص اقدامات کارشناسی انجام دهند و با تهیه پیش‌نویسی همکاری‌های لازم با بخش صنعت و تجارت انجام گیرد.

نقش مدیر مدرسه نقش ممتازی است

وزیر آموزش و پرورش در پایان به سیاست ارتقاء مدیریت آموزشگاهی تاکید کرد و افزود: طرح تعالی و طرح تدبیر در مدرسه ها در حال اجراست و ما موفق شدیم با این برنامه مدارس لازم التوجه یعنی بدترین مدارس منطقه را تنها با تغییر مدیریت آن متحول کنیم. نقش مدیر مدرسه نقش ممتاز و بی نظیری است و ما به دنبال آن هستیم تا با ارتقاء مدیران کیفیت اداره مدارس را بالا ببریم.

مطالب مرتبط

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی