معاون دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اصول مدیریت حرفه ای گفت : مدیریت آموزشگاهی یک مدیریت حرفه ای است لذا نیازمند دانش تخصصی حرفه ای، نگرش مهارتی و باورهای علمی است.
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از پانا؛ مرتضی شکوهی اظهار کرد: یک مدیر حرفه ای، باید تلاش کند تا در شرایط سخت با وجود کمبودها و محدودیت ها، راه هایی برای ارتقای گام به گام وضعیت موجود به وضعیت مطلوب پیدا کند. وی افزود : مدیریت آموزشگاهی یک فرایند و جریان پویاست که شخص مدیر، بخشی از این فرایند است و باید با درایت و دوراندیشی از تمامی ظرفیتها، منابع و امکانات در اختیار جهت دستیابی به اهداف نظام آموزشی استفاده کند.
وی اظهار داشت: آموزش و پرورش دارای وظیفه تعلیم و تربیت در دو سطح نهاد و دستگاه رسمی است. وی افزود: در سطح نهاد آموزش و پرورش همراه با خانواده، اجتماع ، رسانه و سایر نهادهای مدنی به امر آموزش می پردازد ولی در سطح دستگاه رسمی، متولی امر تعلیم و تربیت است.
معاون دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش، فلسفه وجودی آموزش و پرورش به عنوان دستگاه رسمی را نیاز اساسی و مهم بشر به یادگیری دانست و گفت: بخش رسمی تعلیم و تربیت برگرفته از مبانی فکری مبتنی بر مکتب و جهان بینی انسان، نیازها و خواسته های اجتماعی است.
شکوهی خاطر نشان کرد: در ارتقا و بهبود شرایط مدارس، مدیران باید از وضعیت و امکانات موجود، خودارزیابی داشته باشند. وی با تاکید بر اصول مدیریت آموزشگاهی افزود: مدیران مدارس باید ضمن آشنایی با مبانی و اصول آموزش و پرورش را بر راهبردهای برنامه ریزی عملیاتی تسلط داشته باشند.
وی ادامه داد: برای رسیدن به دیدگاه مدیریت حرفه ای آموزشگاهی مدیران مدارس باید روش های آموزش و یادگیری را بشناسند و دارای مهارت های برقراری ارتباط، قوه تحلیل قوی، روحیه اقناع گری، صبر و شکیبایی و بردباری در زندگی حرفه ای باشند.