loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 559 یکشنبه 23 اسفند 1394 نظرات (0)

دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان با حضور در مراسم اختتامیه سومین دوره آموزشی مسئولان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با عنوان برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی موقعیت محور در بابلسر شرکت کرده و از نزدیک در جریان مطالبات و مسایل حوزه امور فرهنگی و اجتماعی و دغدغه های کارشناسان و مسولان فرهنگی و اجتماعی پردیس ها مراکز سراسر کشور قرار گرفتند.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از دانشگاه فرهنگیان؛ سرپرست دانشگاه فرهنگیان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، بر پاسداشت و ترویج محبت و معارف اهل بیت علیهم السلام از سوی مسئولان فرهنگی و در کلیه سطوح دانشگاه فرهنگیان تأکید کردند و نقش ویژه دانشگاه فرهنگیان را در مدیریت جشنواره کشوری قرآن و عترت در سال آینده بسیار حائز اهمیت دانستند.

دکتر مهرمحمدی برگزاری دوره های آموزشی و مهارت افزایی؛ به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی را یکی از رویکردهای اصلی و اولویت های دانشگاه فرهنگیان دانستند و تعمیق عالمانه فعالیت های داوطلبانه و جذاب، با مشارکت دانشجو معلمان و اساتید در قالب برنامه درسی غیررسمی را مورد تأکید قراردادند.

دکتر مهر محمدی اضافه کردند: اجرای سیاست تمرکززدایی و تفویض اختیار در حوزه فرهنگی به حوزه های پایین تر به شکل تدریجی از دیگر اهداف و حرکت ابتکاری و جدی دانشگاه فرهنگیان در تشکیلات جدید است. این سیاست در یک فرآیند رو به رشد، هدف فراهم کردن فرصت های جدید، شخصیت دادن دیگران و بهره گیری از مشارکت را برای حضور در عرصه های تصمیم گیری دنبال می کند. در ساختار جدید و تحولی دانشگاه، مدیران استانی و پردیس ها و مراکز باید متناسب با شرایط ملی و اختصاصی هر بوم، سیاستهای دانشگاه و برنامه های فرهنگی را تدوین و اجرا نمایند تا در نتیجه بار سازمان مرکزی سبک تر شود.

ایشان با اشاره به مشکلاتی که در برخی واحدها با اجرای ساختار جدید ایجاد خواهد شد اضافه کردند: البته نقدهایی نیز در این زمینه وجود دارد که باید با هماهنگی و اجرای مناسب از عهده نقدها برآییم و نگرانی ها را کم کنیم.

دکتر مهرمحمدی همچنین با توجه به گزارش پژوهشی ارائه شده توسط یکی از اعضای هیات علمی با محوریت چند فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان اضافه کردند: متاسفانه تاکنون به مسئله چند فرهنگی کمتر توجه کردیم، در حالی که اغلب پردیس ها و واحدهای آموزشی ما، ماهیت چند فرهنگی دارند و لازم است شایستگی و چگونگی مواجهه کارشناسان با موضوع چند فرهنگی را به شایستگی های لازم معلمی اضافه کنیم. این تجارب باید در این نوع جلسات به اشتراک گذاشته و تبدیل به فرصت شود. البته لازم است در محیط های آموزشی که در ابتدا ما موضوع چند فرهنگی در جریان آموزش معلمی به عنوان یک فرآیند برای کارشناسان مربوط و همچنین به عنوان برآیند و یک شایستگی معلمی؛ جدی تلقی و به رسمیت شناخته شود و برنامه های رسمی و غیررسمی نیز در این زمینه موید هم باشند و سامان یابند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزودند، قبلا در نظام تربیت معلم پژوهش جایگاه قابل توجهی نداشته و اکنون در یک نهاد دانشگاهی باید پژوهش پی ریزی و احیا و از نو ساخته شود؛ به همین ترتیب گرچه فعالیت و برنامه فرهنگی در پیشینه تربیت معلم سابقه دارد، با این وجود و با توجه به سرعت تحولات فرهنگی و اجتماعی، ما به نوسازی و نو اندیشی فعالیت های فرهنگی بیش از سایر حوزه ها نیاز داریم. فعالیت های گذشته و کلاسیک می تواند استمرار پیدا کند، ولی امور فرهنگی نباید صرفا به فعالیت های عبادی معمول دینی و مذهبی محدود باشد؛ دامنه امور فرهنگی باید مجددا بازشناسی و تبیین شود.

دکتر مهرمحمدی اضافه کردند: همچنین باید توجه داشت که نگاه فرهنگ ها به دروس متفاوت است. ریاضیات، علوم تجربی و هنر ... در فرهنگ های های مختلف، منزلت، شان و ارج متفاوتی دارند؛ گاهی لازم است که معلم ابتدا منزلت و جایگاه موضوع را از نظر مخاطبان و حتی جهان بینی آنان اصلاح کند.

دکتر مهرمحمدی با اشاره به مهمترین اقدامات دانشگاه در این زمینه اظهار داشت: بحث ایرانشناسی و ایرانگردی در معاونت فرهنگی از جمله اقداماتی است که برای استفاده از چند ظرفیت و فرصت فرهنگی برای تقویت هویت ملی و ارتقای صلاحیت های معلمی در دانشگاه فرهنگیان در حال اجراست و در سال آینده نیز تقویت خواهد شد. کانون ها و انجمن ها نیز می توانند به تحکیم فرآیند آموزش چند فرهنگی و هم فرایند آن در تربیت موثر باشد که خوشبختانه در دانشگاه فرهنگیان به سرعت در حال گسترش هستند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: موضوع ارتقا و تضمین کیفیت اولویت اصلی دانشگاه است. ما نباید و نمی توانیم همه رشته ها را در همه پردیس ها و استانها ایجاد کنیم، لذا در حال بررسی آزمایشی و ایجاد قطبهای دانشگاهی در مناطق 10 گانه کشور هستیم.

لازم به ذکر است در ادامه این نشست دکتر مهرمحمدی به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 309
  • آی پی دیروز : 290
  • بازدید امروز : 1,896
  • باردید دیروز : 1,973
  • گوگل امروز : 11
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 12,997
  • بازدید ماه : 32,860
  • بازدید سال : 178,677
  • بازدید کلی : 3,457,424
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود