loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 517 پنجشنبه 01 بهمن 1394 نظرات (0)

مدیرکل کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در وزارت آموزش و پرورش با تشکیل شورای سیاست‌گذاری کارآفرینی، تفاهم نامه‌ای با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برای توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی با عنوان دیده‌بان جهانی کارآفرینی در کشور منعقد شد.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از ایسنا؛ سید مصطفی آذرکیش در اولین همایش کارآفرینی علم تا عقل شرق مازندران در حضور مسئولان دانش‌آموزان شهرستان بهشهر که در سالن توحید این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: توسعه آموزش‌های مهارتی به عنوان یکی از دغدغه‌های ملی مطرح است و آموزش و پرورش به عنوان بزرگ‌ترین نهاد تربیت‌کننده کارآفرین و دستگاه اجرایی آموزش‌دهنده مهارتی رسمی کشور به شمار می‌رود.

وی گفت: امروزه یکی از سیاست‌های برنامه‌های اولویت‌دار بر اساس اسناد تکمیلی و فرادستی، توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی است و خوشبختانه استان مازندارن در حوزه کارآفرینی به خصوص در راستای اجرای سند تحول بنیادین مازندران پیشرو است. 43.5 درصد از دانش آموزان دوره دوم متوسطه مازندران در مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تحصیل می‌کنند که این آمار از رتبه‌های برتر کشور است. در وزارت آموزش و پرورش با تشکیل شورای سیاست‌گذاری کارآفرینی و تفاهم‌نامه‌ای با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، برای توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی با عنوان دیده‌بان جهانی کارآفرینی در کشور منعقد شد.

وی افزود: به طبع آن، آموزش کارآفرینی را که بر اساس سه شاخص اصلی دیده‌بان جهانی شامل نگرش کارآفرین، رفتار کارآفرینان و نتایج عملکرد کارآفرینان تعیین و تبیین شده و باید برای اینکه فرهنگ کارآفرینی به عنوان باور بنیادی نهادینه شود، این سه نگرش را در جامعه ایجاد کنیم.

آذرکیش خاطرنشان کرد: چهار محور اصلی که آموزش یونسکو بر آن تاکید دارد آموزش برای دانستن، آموزش برای به کار بستن، آموزش برای زیستن و آموزش برای با دیگران زیستن است که بخش اصلی آن آموزش برای به کار بستن اعلام شده است. امروزه ملاک استعداد برتر هوش چندگانه است و این بحث که اگر دانش آموزی در رشته خاصی قرار گیرد، دارای هوش ضعیف‌تری است، امروزه در جهان منسوخ شده است.

وی افزود: بسیاری از دانش آموزان ایرانی در المپیاد مهارت جهانی دارای رتبه می‌شوند و آنها از همان تسهیلاتی بهره‌مند می‌شوند که نخبگان رشته‌های مختلف از آن برخوردار هستند و این نشانگر اهمیت و جایگاه آموزش‌های مهارتی است. ساعت آموزشی اقتصادی و حرفه‌ای ناظر بر کارآفرینی با دو ویژگی اصل مهارت‌های کارآفرینی و ویژگی‌های کارآفرینان باید در آموزش و پرورش لحاظ شود. بیش از 65 درصد افرادی که برای کسب مهارت به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند، دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس هستند که این نشانگر آن است که صرفا تحصیلات دانشگاهی عامل دستیابی به شغل نیست.

آذر کیش با بیان اینکه امسال 1میلیون و 780 هزار دانش آموز متوسطه اول در طرح کاشف شرکت کردند، گفت: قطعا هیچ کدام از مهارت‌هایی که در هنرستان‌ها آموزش داده می‌شود، دور ریختنی نیست و در زندگی به کار می‌آید؛ زیرا شرایط ادامه تحصیل برای اکثریت جامعه فراهم است، اما امکان اشتغال وجود ندارد. در همه کشورهای پیشرفته در حوزه آموزش‌های مهارتی، اولویت‌های اصلی برای دانش آموزان و خانواده‌های آنها ورود به دانشگاه نیست، بلکه اولویت اول اشتغال و سپس کسب تحصیلات عالیه است.

وی اظهار کرد: ویژگی‌های کارآفرینان ریسک پذیری، استقلال طلبی، اعتماد به نفس، خلاقیت و نوآوری است که البته برخورداری از این ویژگی‌ها به تنهایی عامل موفقیت نمی‌شود، بلکه دانش‌آموزان باید در کنار کسب مهارت خلاقیت خود را بروز و ظهور دهند. باید جامعه را به سمتی بریم که دانش آموزان صرفا به دنبال مدرک گرایی و پست‌های پشت میز نشینی نباشند، بلکه به دنبال کسب مهارت و کارآفرینی باشند و این تغییر نگرش نیازمند همت مدیران استانی وشهرستانی است تا توسعه پایدار در کشور به وجود آید.

وی اظهار کرد: طبق گزارش یونسکو 48 درصد از کارفرمایان در آسیا و اقیانوسیه به دنبال نیروی کار ماهر هستند که در کشورشان وجود ندارد و یکی از استاندارهایی که مطرح می‌شود این است که به ازای هر یک کارشناس، چهار تکنسین و 12 نیروی کار ماهر نیاز است که در حال حاضر در ایران 12 کارشناس در هر دستگاهی وجود دارد، اما برای پیدا کردن یک نیروی کار ماهر اغلب با مشکل مواجه می شویم. امروزه نیاز اصلی کشور تربیت دانش آموزان کارآفرین است و در این راستا باید حتی یک مهارت به همه دانش آموزان متوسطه نظری نیز آموزش داده شود.

مدیر کل کار و دانش وزارت آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد: سال گذشته بر اساس اولویت‌ها 100درصد اعتباری که برای هنرستان‌ها ابلاغ شده بود، تخصیص پیدا کرد و امسال تا کنون با افزایش 40 درصدی نسبت به سال گذشته 25 درصد اعتبار به استان‌ها تخصیص پیدا کرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 309
  • آی پی دیروز : 290
  • بازدید امروز : 1,908
  • باردید دیروز : 1,973
  • گوگل امروز : 11
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 13,009
  • بازدید ماه : 32,872
  • بازدید سال : 178,689
  • بازدید کلی : 3,457,436
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود