عضو کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ضرورت آسیبشناسی خصوصیسازی آموزش و پرورش، گفت: در ایران به آسانی ساختار نظام آموزشی تغییر داده میشود.
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از فارس؛ طیبه ماهرو زاده عضو کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اجرا و عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش امری دشوار است، اظهار داشت: البته نباید به بهانه مشکل بودن، اجرای این سند به تعویق بیفتد و باید درباره اهداف تعلیم و تربیت در سطوح مختلف اولویتبندی کرد.
* هدف گذاری با توجه به نیازهای روز جامعه در اجرای سند تحول بنیادین
ماهرو زاده، موضوع و محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مورد اشاره قرار داد و گفت: این سند طیف گستردهای از مباحث مهمی همچون تربیت معلم، محتوای کتب درسی، روشهای تدریس، مسائل فرهنگی جامعه و نیز اهدافی که در هر دوره زمانی باید اجرا شود را مورد بررسی قرار داده و تبیین کرده است.
وی در خصوص نحوه عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: در این سند اهداف مقاطع محتلف تحصیلی مشخص است و باید با توجه به نیاز کنونی جامعه بررسی شود که چه مسائلی مهمتر است و در آن موضوع متمرکز شده و برای آن برنامهریزی کرد.
*اکثر کشورهای دنیا برای تغییر یک نظام چندین سال مطالعه و اقدام کارشناسی میکنند
عضو کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از تغییر دادن نظامهای آموزشی در کشور بدون اقدام کارشناسی و مطالعات لازم، اظهار داشت: متاسفانه در ایران به آسانی نظامهای تحصیلی تغییر داده میشود و این در حالی است که در اکثر کشورهای دنیا برای تغییر یک نظام، چندین سال مطالعه و اقدام کارشناسی میشود.
وی افزود: در کوتاهترین مدت تصمیم گرفته میشود یک نظام سیستماتیک تغییر کند و به عنوان نمونه مقاطع دبستان، راهنمایی و متوسطه به 3ـ3ـ6 تبدیل میشود.
*نحوه اداره و تربیت نوجوانان و جوانان با توجه به شاغل بودن اکثر زنان در این عصر مشکل است
ماهرو زاده در بخشی دیگر از سخنان خود موضوع تعطیلی پنجشنبههای مدارس را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: در کشور ژاپن تعطیلات 2 روزه به یک روز کاهش پیدا کرد چرا که نحوه اداره و تربیت نوجوانان و جوانان با توجه به شاغل بودن اکثر زنان در این عصر مشکل است و این تعطیلی پنجشنبهها اثرات نامطلوب تربیتی دارد.
*ضرورت آسیب شناسی خصوصی سازی آموزش و پرورش و مشارکت مردم
وی با بیان اینکه در مسایل مربوط به تعلیم و تربیت نیازمند پژوهش و تأمل بسیار قبل از هر اقدامی هستیم، اظهار داشت: موضوع خصوصی سازی آموزش و پرورش و مشارکت مردم باید آسیبشناسی شود و بر وضعیت فعلی مدارس غیر دولتی کار کارشناسی و آسیب شناسی صورت گیرد تا نحوه خصوصی سازی و چگونگی مشارکت مردم با توجه به آسیب شناسیهای موجود مورد بررسی علمی قرار گیرد.