loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 385 سه شنبه 14 مهر 1394 نظرات (0)

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: تغییر ساختار آموزش و پرورش باید به صورت تدریجی انجام می شد که این کار نشد و یک باره در کل کشور اجرایی شد و بدین سبب کلاس ها با معلم غیر متخصص اداره شد.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از پانا؛ مرتضی حاجی، در خصوص تغییر و برگشت نظام آموزش و پرورش به 3_3_6، اظهار کرد: در اجرای سند تحول بنیادین به نظر من هیچ رابطه منطقی بین تحقق هدف و راهبردهای تعریف شده جدید با ضرورت تعطیل کردن دوره راهنمایی و تبدیل 3 دوره قبل 2 دوره ابتدایی و متوسطه دیده نمی شود.

وی افزود: این تغییر هیچ نیازی را مرتفع نمی کند بلکه نیازهای جدیدی مانند تغییر در ساختمان های مدارس، تربیت کادر جدید آموزشی متناسب با نظام جدید را ایجاد می کند که زمان بر و هزینه بر است و هنوز هم بعد از چندسال این نیازها مرتفع نشده است.  

حاجی بیان کرد: دوره راهنمایی دوره مهمی است این دوره، دوره بلوغ جسمی و حساسیت عاطفی است. زیرا جهت گیری زندگی آینده دانش آموزان در این دوره معین می شود و به خصوص در این دوره نیاز به مشاوران متخصص فراوان است تا آن ها را به درستی راهنمایی می کنند. می شد نظام قبلی ادامه پیدا کند و اصلاحات در قالب برنامه های آموزشی و کتاب های درسی انجام شود. 

وزیر اسبق آموزش و پرورش در تایید حرف فانی، وزیر این وزارت خانه که تغییر ساختار نیاز به الزامات دارد، گفت: زمانی که دوره دبستان 6 ساله می شود و برای 5 سال معلم داریم بنابراین یک ششم کمبود معلم خواهد بود. 

وی بیان کرد: باید تغییر ساختار تدریجی تر صورت می گرفت که این کار نشد و یک باره در کل کشور اجرا شد. بدین سبب کلاس ها با معلم غیر متخصص اداره شد. 

ساماندهی نیروهای مازاد و کمبود

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی و تدابیر شما برای ساماندهی نیروهای مازاد و کمبود چیست، افزود: در کار تعلیم و تربیت اقدامات نباید عجولانه انجام شود.

حاجی اشاره کرد: برخی نیروها به دلایل موجه نمی توانند در عرصه آموزش و پرورش حضور فعال داشته باشند مانند زنان که مدتی در مرخصی زایمان هستند و یا 20 هزار معلم که بیماری سخت دارند این افراد در آمار آموزش و پرورش هستند اما نمی توانند سرکلاس حاضر شوند لذا در برخی مناطق مازاد معلم داریم. 

رئیس شورای سیاست گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در برخی از مناطق برخی رشته ها کمبود نیرو دارند. جدول ساماندهی نیرو در آموزش و پرورش پیچیده است و باید به آن توجه کرد. 

حل مشکل نیروی انسانی 

وزیر اسبق آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از راه ها برای حل مشکل نیروی انسانی، این است که استخدام متمرکز در وزارت آموزش و پرورش را برداریم و استخدام ها را به مدرسه واگذار کنیم تا مدرسه نیروی مورد نیاز خود را استخدام کند.

وی ادامه داد: آزمون و گزینش آموزش و پرورش باید متمرکز انجام شود اما اجرای آن یعنی صدور حکم استخدامی باید از سمت مدرسه باشد تا تقاضای دائمی انتقال از مناطق محروم به مناطق برخوردار که یکی از آزارهای آموزش و پرورش است، کم شود.

وی افزود: این طرح قابلیت اجرایی دارد و به تدریج عملی می شود که بتوانیم استخدام را از حالت اداره و آموزش و پرورش به مدرسه ببریم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 324
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 2,233
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 15
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 33,240
  • بازدید سال : 179,057
  • بازدید کلی : 3,457,804
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود