دکتر مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور در نشست با دانشجومعلمان خوزستانی به سوالات آنان در زمینه های مختلف پاسخ داد . مهرمحمدی در بخشی این نشست از تغییر سامانه آموزشی خبرداد و جزییات دقیقی از آزمون جامع دانشگاه فرهنگیان ارائه کرد .
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران ؛ دکتر مهر محمدی در خصوص ادامه تحصیل دانشجو معلمان پس از پایان دوره کارشناسی گفت : طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان دانشجویان که از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند ؛ باید حداقل 3 سال در استخدام آموزش و پرورش باشند تا بتوانند در دوره های بهسازی یا ضمن خدمت ادامه تحصیل بدهند . همانطور که ادامه تحصیل معلمان شاغل نیز بر عهده دانشگاه فرهنگیان است و شرط این ادامه تحصیل داشتن حداقل 3 سال سابقه کار است .
وی گفت : این شرایط مربوط به دانشگاه فرهنگیان است . لذا داوطلبان میتوانند در سایر دانشگاه ها ادامه تحصیل بدهند که البته این ادامه تحصیل حتما باید با توافق با امور اداری آموزش و پرورش انجام بپذیرد تا شاهد عدم اعمال مدرک بالاتر نباشید .
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در خصوص مشکلات دانشجویان در هنگام انتخاب واحد و مشاهده نمرات در سامانه آموزشی اظهار داشت : تلاش بسیاری برای اصلاح آن انجام شد . لیکن تصمیم قطعی دانشگاه فرهنگیان بر تغییر سامانه آموزشی است که در ماه های آینده ان شاءالله شاهد استقرار و فعالیت "سامانه گلستان" خواهید بود .
دکتر مهرمحمدی با بیان اینکه طبق الزامات اساس نامه ای حداقل واحده های کارشناسی پیوسته باید 150 واحد باشد که در این بین 8 واحد آن به کارورزی و 35 واحده به تربیت اسلامی اختصاص داده شده است عنوان کرد : طبق دستور وزیر محترم آموزش و پرورش برنامه های درسی جدید دانشگاه فرهنگیان در حالی باید اعمال شوند که واحد های گذرانده شده نیز در آن لحاظ گردد وبه تعبیر دیگر واحد های گذرانده شده " سوخت " نشود .
به گزارش وبساست دانشجو معلمان اهواز ؛ سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور به تصویب آزمون جامع اشاره کرد و گفت : این آزمون که دارای 4 مولفه است که منشعب بر ارزیابی تراکمی و ارزیابی پایانی میشود ؛ یکی از این مولفه ها معدل دانشجو می باشد اگر بالای 15 باشد به ازای هر 1 نمره 50 امتیاز درنظر گرفته میشود .لذا حداکثر امتیاز کسب شده از طریق معدل 200 خواهد بود .
اما مولفه دوم آزمون کتبی خواهد بود که در هر رشته عبارت است از یک آزمون دانشی استاندارد که حداکثر در یک یا دو ماده درسی اساسی هر رشته که اعلام خواهد شد . که در این زمینه دانشجو می تواند 200 امتیاز را به خود اختصاص دهد . وی گفت : عدم کسب 130 امتیاز از آزمون کتبی به منزله عدم عبور از آزمون کتبی تلقی خواهد شد.
مولفه سوم " آزمون عملکردی " است که در واقع شکلی از آزمون است که بنا بر سنجش دانش نیست بلکه موقعیت های فرضی آموزشی و تربیتی که در اصطلاح به آن "performance testing" گفته میشود . که قدرت حل مسئله و بررسی در حل موقعیت های فرضی را خواهد سنجید .که امتیاز اختصاص داده شده به آن 250 امتیاز خواهد بود .
مولفه چهارم پوشه کار یا اصطلاحا " Portfolio" است که به صورت الکترونیکی طراحی خواهد شد و مستندات دستاورد های آموزشی فرهنگی اجتماعی و همه برنامه های درسی غیر رسمی و مجموعه روایت نگاری ها وتجربیات کارورزی در آن مندرج خواهد بود . که 350 امتیاز به آن تعلق خواهد گرفت .
مهر محمدی مجموع امتیاز های کسب شده در آموز ارزیابی عملکرد دانشجویان را 1000 امتیاز دانست و گفت : کسب مجموع 650 امتیاز به منزله گواهی صلاحیت دائم دریافت خواهید کرد .
اما کسانی که این 650 امتیاز حداقلی از مجموع 1000 امتیاز را کسب نکنند به آنان گواهی صلاحیت موقت داده خواهد شد که ظرف یکسال باید نسبت به اجرای دوباره آزمون جامع اقدام کنند ، که یا این گواهی تمدید خواهد شد ویا درصورت کسب امتیازهای مورد نظر تبدیل به گواهی صلاحیت دائم می گردد .
وی به نقش دانشگاه فرهنگیان در حمایت از دانشجویان فارغ التحصیل با گواهی صلاحیت موقت اشاره کرد و گفت : دانشگاه فرهنگیان خود رانسبت به حمایت همه جانبه از دانشجویانی که دارای گواهی موقت هستند مکلف میداند تا این دانشجویان نیز بتوانند امتیاز های لازم را در دوره گواهی موقت کسب کنند .
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور در خصوص ملاحظات مطروحه در آزمون جامع ورودی های 91 که در سال آینده برگزار خواهد شد گفت : دانشجویان ورودی 91 با این ملاحظه آزمون صلاحیت های حرفه ای معلمان را انجام میدهند که این دانشجویان " آزمون عملکردی " نخواهند داشت ؛ زیرا با توجه به ظرف زمانی آمادگی آن وجود ندارد که امتیاز مربوط به آن به سایر مولفه ها منتقل خواهد شد . با این تفاوت که مثلا برای دانشجویان ورودی 91 حداقل معدل همان 15 است که با هر یک نمره 60 امتیاز در نظر گرفته خواهد شد .