علیرغم آماده شدن پیش نویس طرح رتبهبندی معلمان، جزئیاتی از این طرح منتشر نشده است. آیا آموزش و پرورش جزئیات رتبهبندی معلمان را پیش از تصویب، در معرض نقد معلمان و کارشناسان قرار خواهد داد؟
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از آوای فرهنگی؛ اواخر فروردین ماه ۹۴ بود که وزارت آموزش و پرورش طی فراخوانی گسترده از فرهنگیان برای ارائه «دیدگاه، نظر و پیشنهاد درباره شاخصهای طرح رتبهبندی معلمان»(اینجا)دعوت به عمل آورد و درگاهی را در پرتال اطلاع رسانی آموزش و پرورش به این امر اختصاص داد.
درست چند روز پس از این فراخوان نیز معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش اعلام نمود که سازوکار ارزیابی و سنجش صلاحیتهای علمی و تخصصی معلمان بعد از طراحی در معرض قضاوت معلمان قرار میگیرد و پس از آن، برای تصویب به مراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد.(اینجا)
اما هفته گذشته و بعد از قریب دو ماه و نیم از این فراخوان، علی اصغر فانی از آماده شدن پیشنویس نظام رتبهبندی معلمان خبر داد و بدون اعلام جزئیات آن، گفت: «این پیشنویس در نوبت رسیدگی جهت تصویب در شورای توسعه مدیریت قرار دارد»(اینجا). لازم به ذکر است که «شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی» در سال ۸۹ به منظور انجام وظایف پیشبینی شده در قانون مدیریت خدمات کشوری تشکیل گردید.(اینجا)
با توجه به وضع نامطلوب اطلاعرسانی، مشخص نیست که چه ایدهها و پیشنهادهایی از سوی معلمان ارائه شده و این ایدهها، با چه فرآیندی و تا چه میزان در تهیه پیشنویس طرح مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین میتوان پرسید که آموزش و پرورش پیش از تصویب پیشنویس طرح رتبهبندی، آیا آن را در معرض قضاوت فرهنگیان و کارشناسان قرار میدهد؟ چرا معیارهای رتبهبندی معلمان به جای تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، در دستور کار شورای توسعه مدیریت قرار گرفتهاست؟