loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 474 دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

وزیرآموزش وپرورش بابیان اینكه تشكلها صنفی در دولت یازدهم نه تنها تهدید نیستند بلكه فرصت تلقی می شوند، گفت: ظرفیت فكری تشكلهای فرهنگی می تواند فرصتی برای پیشبرد اهداف كلان آموزش و پرورش باشد.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از مهر؛ علی اصغر فانی در دیدار با نمایندگان تشکل های صنفی فرهنگیان که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به تفاهم نامه آموزش و پرورش با سازمان زندان ها، تصریح کرد: در این تفاهم نامه مقرر شد به ازای آموزش زندانیان بی سواد و حمایت تحصیلی از خانواده های آنان، آموزش و پرورش بتواند در جهت حلّ برخی مشکلات فرهنگیان استفاده کند.

عضو کابینه تدبیر وامید «رتبه بندی حرفه ای معلمان» را گامی مؤثر و بزرگ در راستای کمک به ارتقای معیشت فرهنگیان عنوان کرد و افزود: در سال۹۴، ۱۳۵۰ میلیارد تومان و در سال ۹۵، ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح علی رغم مشکلات اعتباری دولت هزینه شده است ولی متأسفانه برخی این دستاورد بزرگ آموزش و پرورش را نادیده می گیرند و فقط به ناامیدی در بین معلمان دامن می زنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که آموزش و پرورش دولت یازدهم در مدت ۲ سال گذشته بیش از ۶۷ درصد و افزایش حقوق برای فرهنگیان داشته است، خاطرنشان کرد: دولت در سال ۹۳ و ۹۴، حدود ۳۲ درصد افزایش حقوق پیش بینی کرده بود و بقیه این افزایش حقوق از محل صرفه جویی در هزینه ها و اجرای صحیح سامان دهی نیروی انسانی ایجاد شده است و قطعاً این کار در سال ۹۵ نیز با قوّت بیشتری ادامه خواهد داشت.

وی تدوین آیین نامه هدایت تحصیلی را از مهم ترین اقدامات آموزش و پرورش در سال ۹۵ خواند و گفت: استعداد، علاقه، نیاز جامعه و امکانات آموزش و پرورش چهارعامل اصلی در هدایت تحصیلی دانش آموزان است که در بسیاری موارد این چهار عامل در یک راستا نیست و باید در این زمینه آموزش های لازم برای مشاورین مدارس و اولیای محترم درنظرگرفته شود.

فانی ادامه داد: برای اولین بار تست استعداد سنجش برای اجرای بهینه و علمی هدایت تحصیلی که ترکیبی از نظر معلم،دانش آموز، مشاور و هم چنین نیاز جامعه و امکانات آموزش و پرورش تهیه شده است، برگزار می شود و در نظر داریم با انجام کلاس های توجیهی برای اولیا و مشاورین مدارس بتوانیم عملکرد مناسبی داشته باشیم.

عضو کابینه تدبیر وامید «تمرکززدایی» را از سیاست های اصلی آموزش و پرورش دولت یازدهم عنوان کردو افزود: مشکلات ساختار اجرایی در کشور به گونه ای است که وزیر آموزش و پرورش باید پاسخ گویی مسائل ۱۰۵ هزار مدرسه در کشور باشد که بعضاً این مشکلات به شخص وزیر و نظام آموزشی بر نمی گردد ولی به هرحال باید پاسخ به افکار عمومی توسط وزیر آموزش و پرورش صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در سال ۹۳ در حدود ۷۲۰ بخشنامه از سوی حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش  صادر شده و این کار در سال ۹۴، به ۴۰۰ بخشنامه تقلیل پیدا کرده است و هدف گذاری برای سال ۹۵ کاهش ۲۰ درصدی بخشنامه ها می باشد و چنانچه این فرآیند در چند سال آینده ادامه پیدا کند به گونه ای که به صدور ۱۰۰ بخشنامه در سال برسیم قطعاً به نتایج خوبی در زمینه تمرکززدایی  خواهد داشت.

وزیر آموزش وپرورش اجرای طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی را بسیار موفق توصیف کرد و افزود: توسعه مشارکت ها یکی از سیاست های جدّی آموزش وپرورش دولت یازدهم است و باید بتوانیم از ظرفیت نهادهای مختلف در پیشبرد اهداف آموزش وپرورش استفاده کنیم و آموزش و پرورش با انعقاد بیست و چند تفاهم نامه توانسته است منابع خوبی را برای آموزش و پرورش جذب کند.

فانی خاطرنشان کرد: «طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی» با مخالفت برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «خصوصی سازی» تعبیر شد در صورتی که آموزش و پرورش با اجرای این طرح توانست در مناطق محروم کشور شرایط تحصیل را برای دانش آموزان این مناطق فراهم کند و دراین خصوص هیچ گونه خصوصی سازی یا واگذاری مدارس هم صورت نگرفت.

وی با بیان این که بیش از ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق معلمان می شود، تصریح کرد: در سال گذشته ۱۰۸ و یک دهم درصد تخصیص در بودجه گرفتیم در صورتی که تقریباً بقیه دستگاه ها بین ۷۸ تا۸۱ درصد تخصیص بودجه داشته اند و این نشان می دهد دولت در صدد حمایت از آموزش و پرورش است.

عضو کابیته تدبیر وامید یادآور شد: در سال های ۹۲ و۹۳ هم تخصیص بودجه آموزش و پرورش به ترتیب ۱۱۲ و ۱۱۰ درصد بوده است و از سال ۹۲ تا ۹۴، سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه کل کشور رشد ۷/۲ درصدی و بودجه استانی آموزش و پرورش نیز ۲ برابر شده است که این اتفاقات در مدت ۲ سال و نیم فعالیت آموزش و پرورش دولت یازدهم گام های خوبی محسوب می شود و باید تداوم داشته باشد

فانی با اشاره به بودجه ۴ میلیارد دلاری دولت هشتم در بهسازی و نوسازی  بافت های فرسوده آموزش و پرورش در سال ۸۳ ، گفت: با این بودجه که ۷/۲ میلیارد آن تا پایان سال ۸۷ به آموزش و پرورش تخصیص پیدا کرد ،‌توانستیم یک سوم بافت های فرسوده را نوسازی کنیم و الان نیز برای نوسازی یک سوم باقی مانده فضاهای آموزشی نیازمند بودجه مستقل هستیم که امید است تا پایان برنامه ششم توسعه این بودجه به آموزش وپرورش اختصاص پیدا کند.

وی با اشاره به تفاهم نامه آموزش و پرورش با وزارت صنعت، معدن و تجارت ، اظهار کرد: در نظر داریم بامصوبه هیئت وزیران و در راستای عملیاتی کردن این تفاهم نامه بتوانیم تجهیز و به روزرسانی امکانات هنرستان ها را به این وزارت خانه محول کنیم و بتوانیم با اساس هدف گذاری تا پایان برنامه ششم توسعه جمعیت دانش آموزی هنرستان ها را از ۳۸ به ۴۶ درصد برسانیم که با تربیت نیروی متخصص بازار کار بتوانیم بخشی از نیاز بازار کار را در آینده مرتفع کنیم.

عضو کابینه تدبیر وامید با بیان این که سامان دهی نیروی انسانی از سیاست های جدی آموزش و پرورش دولت یازدهم است، گفت: مشکل نیروی انسانی در آموزش و پرورش کلاف سردرگمی است به گونه ای که به دلیل سیاست های گذشته مازاد نیرو در کلان شهرها و کمبود آن در مناطق محروم سبب شده که اجرای سیاست ها با مشکلات خاصی همراه باشد.

وزیر آموزش و پرورش اجرای سیاست «بوم برای بوم» در جذب نیرو را راهکار اساسی و زمان بر حلّ این کلاف سردرگم عنوان کرد و افزود: باید در جذب نیروی متخصص در بخش های مختلف آموزش وپرورش سیاست «تنوع در روش» را اتخاذ کنیم تا بتوانیم نیاز امروز آموزش و پرورش را با توجه به پذیرش محدود دانشجو معلم در پردیس های دانشگاه فرهنگیان را مرتفع کنیم.

عضو کابیته تدبیر وامید با اشاره به رشد بی رویه مدارس خاص در سال های اخیر، تصریح کرد: در نظر داریم با شیب ملایم نسبت به کاهش مدارس خاص و تقویت مدارس دولتی حرکت کنیم که در اولین گام در سال گذشته اعتباری در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان را برای این مدارس هزینه کردیم.

گفتنی است؛ در این جلسه نمایندگان تشکل های صنفی دیدگاه های خود را پیرامون موضوعات مختلف با وزیر آموزش و پرورش درمیان گذاشتند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 311
  • آی پی دیروز : 290
  • بازدید امروز : 1,958
  • باردید دیروز : 1,973
  • گوگل امروز : 11
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 13,059
  • بازدید ماه : 32,922
  • بازدید سال : 178,739
  • بازدید کلی : 3,457,486
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود