آسیب شناس اجتماعی گفت: در شرایطی که بسیاری از فرزندانمان معنای ساده یک لفظ فارسی را نمیدانند و حتی نمیتوانند یک بیت شعر از حافظ و سعدی را معنا کنند، نباید به سمت آموزش زبان خارجی برویم.
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از فارس؛ مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی در خصوص آموزش زبان انگلیسی در مدارس اظهار داشت: بیش از 50 سال است در کشور ما زبان انگلیسی تدریس میشود و با توجه به نقاط ضعف آموزشی زبان انگلیسی و زبانهای دیگر، لازم است آسیبشناسی آموزش زبان انگلیسی را مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: ضعف کتب درسی و فقدان انسجام در محتوای آموزشی آنها، کاربردی نبودن آموزش زبان انگلیسی خارج از مراکز آموزشی و ضعف کادر آموزشی این زبان، باعث شده است به دلیل کمبود ساعات تدریس و نقاط ضعف یادشده، زبان انگلیسی به یک درس فوق برنامه تبدیل شود.
ابهری افزود: در حال حاضر به خاطر تقلید و چشم و همچشمی، بعضی افراد فرزندان خود را از دوران پیش دبستانی به آموزش زبان میگمارند که این بر خلاف امور تربیتی و رفتار آموزشی است.
این آسیب شناس اجتماعی تأکید کرد: در حال حاضر یک دانش آموز که دوران دبیرستان را تمام کرده و در اکثر سالها زبان انگلیسی خوانده است یا دانشجویان بعد از اتمام دانشگاه، قادر نیستند کمترین مایحتاج و نیاز خود را مخصوصاً در کشورهای بیگانه با اطلاعاتی که دارند، انجام دهند.
ابهری با طرح این پرسش که «مگر انگلیسی تنها زبان خارجی در دنیاست؟»، یادآور شد: متأسفانه تغییر سبک زندگی و تأثیر عواملی مانند شبکههای ماهوارهای و فضای سایبری باعث تغییر هویت فرهنگی شده و زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی انتخاب شده است.
وی با انتقاد از اینکه «چرا باید انگلیسی زبان حاکم محافل علمی ما باشد؟»، گفت: مگر تا دوران قبل زبان فرانسه، آلمانی و حتی عربی زبان علمی نبود؟ حال چرا به یکباره این همه تغییرات در آموزش زبان به وجود آمده است.
ابهری تصریح کرد: تجدیدنظر کلی در سیستم آموزش زبان و اطلاعرسانی به خانوادهها در این خصوص که فرزندان خود را مجبور به آموزش زبان مشخص نکنند و کارشناسان علوم تربیتی و آموزشی نیز نسبت به آموزش زبانهای دیگر برنامهریزی و سیاستگذاری کنند، گامی است که میتوانیم با آن هویت ملی و فرهنگی خود را حفظ کنیم.
این آسیب شناس اجتماعی با تأکید بر اینکه آموزش زبان خارجی به دانشآموزان به شرط یادگیری کامل و عمیق زبان فارسی باید صورت گیرد، تصریح کرد: در شرایطی که بسیاری از فرزندانمان معنای ساده یک لفظ فارسی را نمیدانند و حتی نمیتوانند یک بیت شعر از حافظ و سعدی را معنا کنند، نباید به سمت آموزش زبان خارجی برویم.