وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام آینده کشور در شغل معلمی خلاصه می شود و ما وظیفه داریم با تلاشهای صورت گرفته مستمر معیشت آنها را رسیدگی کنیم.
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از پانا؛ علی اصغرفانی در مراسم سی و دومین یادواره بزرگداشت مقام معلم که امروز شنبه 18 اردیبهشت در خانه معلم منطقه 3 برگزار شد اظهار کرد: فلسفه بعثت پیامبر (ص) به قول خود ایشان این است که من معلم بر انگیخته شده ام و به تعبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران معلمی شغل انبیا است. همانطور که انبیا هدایتگر مردم بودند معلمان هم هدایت گر دانش آموزان هستند .
وی با امید به اینکه همه صلاحیت معلمی داشته باشیم و معلم بمانیم افزود: آموزش و پرورش به لحاظ وسعت و اهمیت یک دستگاه منحصر به فرد است.
وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: از لحاظ وسعت می توان حضور آموزش و پرورش در 105 هزار مدرسه در سطح کشور را نام برد که حدود قریب به یک میلیون همکار فرهنگی، 13 میلیون دانش آموز و 26 میلیون اولیای دانش آموز در هیچ سازمانی دیده نمی شود.
پرچم ایران بر فراز مدارس کشور
فانی تصریح کرد: در دورترین روستاها اگر پرچمی از ایران باشد بر فراز یک مدرسه است و بسیاری از دستگاه های حاکمیتی ممکن است در آن روستا نباشند .
فانی با بیان اینکه دانش آموزان عشایری نیز از آموزش و پرورش بی بهره نیستند بیان کرد: آموزش و پرورش به لحاظ کمیت و مشمول مخاطب بی نظیر است همچنین به لحاظ اهمیت بالاترین سرمایه هر کشور کودکان، نوجوانان و جوانان هستند. که این سرمایه اصلی کشور در اختیار آموزش و پرورش است لذا زیرساخت منابع انسانی آینده کشور در آموزش و پرورش ساخته می شود .
اهمیت نیروی انسانی
وزیر آموزش و پرورش افزود: بالاترین سرمایه و شاخص ترین سرمایه هر کشور برای تفسیر توسعه یافتگی، نیروی انسانی است .
وی خاطرنشان کرد: شاخص نیروی انسانی مهمترین عامل برای ارزیابی توسعه پایدار است که مبنای آن در آموزش و پرورش خواهد بود در این دستگاه حساس و سرنوشت ساز عواملی مانند فضای آموزشی، تجهیزات، مدیریت، منابع، محتوای آموزشی، ارزشیابی، نیروی انسانی و معلم موثر است.
آموزش و پرورش بدون وجود معلم تعطیل است
فانی خاطرنشان کرد: اما از این عوامل نقش معلم کجا است. نقش معلم نقشی ممتاز است و همه عوامل موثر در فرایند تعلیم و تربیت در کیفیت آموزشی موثر است که اگر نباشد در نظام آموزشی نقص ایجاد می شود. اما اگر معلم نباشد آموزش و پرورش تعطیل خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در این دستگاه که به لحاظ کمی و کیفی منحصر به فرد است نقش معلم یک نقش کلیدی است من در این جلسه آمده ام تا دستان معلمان را ببوسم.
فانی بیان کرد: مشکلات انباشته در آموزش و پرورش ظرف 2 سال و نیم در یک دولت حل نمی شود و این انتظار درستی نیست لذا همه آینده کشور در معلم خلاصه می شود و ما وظیفه داریم با تلاشهای صورت گرفته مستمر مسائل آنها را رسیدگی کنیم.
وی اظهار کرد: نظام رتبه بندی معلمان که در سال 94 اجرا شد بار مالی یک هزار و 350 میلیارد تومانی داشت که برای سال 95 این بار مالی 3 هزار و 500 میلیارد خواهد بود امیدواریم در سال 95 از اظهار نظر های موثر برای نظام تعلیم و تربیت استفاده کنیم.
استراتژی آموزش و پرورش
فانی با اشاره به اینکه استراتژی اصلی درآموزش و پرورش ارتقای کیفیت است افزود: بنده 46 سال است که معلم هستم و در تمام دوره ها تدریس کرده ام هر کم و کسری که در آموزش و پرورش دیده می شود باید توسط معلم جبران شود. لذا همه باید بپذیریم اگر به دنبال آینده بهتر هستیم کلید آن در دستان خودمان است.
فانی تصریح کرد: ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش را فراموش نکنیم باید ارتقای کیفیت در روشهای تدریس، چرخش در حافظه محوری به خلاقیت محوری و استفاده از وسایل آموزشی باشد.
عدالت آموزشی
وی ادامه داد: ذیل این استراتژی عدالت آموزشی است سال گذشته 110 مدرسه تک دانش آموزی داشتیم که این آمار در سمینارهای جهانی مورد تشویق دنیا است. همچنین در سیستان و بلوچستان در 2 سال اخیر 72 هزار کودک را از درب منزل ثبت نام کرده و به مدرسه بردیم.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 400 هزار دانش آموز دوره متوسطه اول و دوم را به مدرسه شبانه روزی آوردیم این موضوعات مصادیقی از عدالت آموزشی است.
56 درصد دانش آموزان 5 سال تمام به پیش دبستانی رفتند
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 56 درصد دانش آموزان 5 سال تمام را به مدارس پیش دبستانی آوردیم و امسال نیز یک ردیف بودجه مستقل با مبلغ 50 میلیارد تومان برای توسعه مدارس پیش دبستانی با اولویت مناطق محروم، مرزی و دو زبانه خواهیم داشت.
اجرای سند تحول بنیادین
وزیر آموزش و پرورش گفت: این موضوعات استراتژی اصلی آموزش و پرورش است و ذیل آن اجرای سندتحول بنیادین می توان کیفیت آموزش و پرورش را ارتقا دهد.
فانی یادآور شد: با تلاشهای دولت تصویب شده که سند تحول بنیادین مبنای برنامه ششم توسعه است و این موضوع مصوب هیات دولت است امیدواریم امسال که با حدود 150 برنامه از سندتحول سال 95 را آغاز می کنیم بتوانیم در طول برنامه ششم توسعه این سند را دنبال کنیم.
وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد:امیدواریم با با اجرای متوازن سندتحول بنیادین ارتقای کیفیت آموزشی را شاهد باشیم شاخص ها نشان می دهد که با وجود منابع محدود وضعیت رو به بهبود است ما نیز از تلاش موثر کارکنان آموزش و پرورش در ستاد، صف و مدرسه تشکر می کنیم.
فانی در پایان اظهار امیدواری کرد: با پشت سرگذاشتن کمبودها با یک آموزش و پرورش استاندارد و پرتوان درخدمت دانش آموزان باشیم.
به گزارش پانا، در پایان این مراسم پس از تقدیر و اهدای لوح به وزیر آموزش و پرورش توسط دانش آموزان و فرهنگیان آموزش و پرورش منطقه 3، علی اصغرفانی به همراه محمدفاضل مدیرکل دفتر وزارتی، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و نورعلی عباسپور مدیرکل امور شوراها به تعدادی از فرهنگیان آموزش و پرورش منطقه 3 لوح تقدیر اهدا کرد.