معلمان ویژگیها و جلوههایی دارند که رهبر معظم انقلاب اسلامی به برخی از آنها در سخنان ارزشمند و گهربار خود در دیدار با معلمان سراسر کشور اشاره داشتند.
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل ازفارس؛ معلمان، مربیان و اساتیدی که در مدارس مشغول تدریس هستند، همواره به عنوان انسانهای والا مقامی در جوامع و در پیشگاه خداوند از آنها یاد میشود.
تعلیم و آموزش وظیفه خطیری است که بر دوش معلمان جامعه نهاده شده تا بتوانند نسلی موثر برای کشورمان تربیت کنند.
معلمان ویژگیها و جلوههای مختلفی دارند که برخی از این جلوههای معلمی در دیدگاه و سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان سراسر کشور در 13 اردیبهشت 1395 وجود داشت.
برخی از سخنان گهربار رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در خصوص معلمان شامل موارد زیر میشود.
*«من از شما -جامعهى معلّمى کشور- سپاسگزارى کنم؛ چون جامعهى معلّمین یک جامعهاى است که یک کار دشوار را با بازده مادّى اندک بر عهده گرفته است.»
*«معلّم رنج مواجههى تربیتى با جوان و نوجوان را بر دوش دارد؛ این کار کوچکى نیست؛ سخت است. مسئولیّت سنگینى هم دارد.»
*«همه از معلّم توقّع دارند و دلشان میخواهد که این نونهالشان، جوانشان، کودکشان وقتى رفت مدرسه، با تربیت معلّم، مثل دستهى گل در داخل خانواده بدرخشد؛ انسان اینجور دلش میخواهد؛ همه توقّع دارند از معلّم.»
*«درعینحال شما درآمد یک معلّم را مقایسه کنید با درآمد فلان سرمایهدار، فلان پولدار، فلان بچّهتاجر؛ خب این را معلّم میبیند، میداند؛ اینهایى که وارد وادى معلّمى میشوند شاید خیلىشان -حالا نگوییم همهشان؛ بسیارى از اینها- میتوانستند یک جادّهى دیگرى را در پیش بگیرند و یک منبع درآمد بالاتر و بیشترى براى خودشان فراهم کنند؛ [امّا] نکردند.»
*«بخشى از انگیزههاى معلّمى عشق است؛ محبّت است، احساس مسئولیّت است. آیندهسازى میکنند با قناعت، رنج تربیت جوان و نوجوان را بر عهده میگیرند با نجابت، با صبر و سکون.»
*«یک خصوصیّت معلّمى که [اگر] شما معلّمان عزیز و نو معلّمان و جامعهى معلّمین به آن توجّه کنند خوب است، این است که در این کارى که با این خصوصیّات عرض کردیم -رنج زیاد و بازده مادّى کم- امکان اخلاص هست.»
*«آنجایى که انسان امکان دارد اخلاص بورزد غنیمت است؛ یکى از آنجاها معلّمى است. میتوانید با اخلاص کار کنید؛ و اگر با اخلاص کار کردید، کارتان برکت پیدا خواهد کرد.»
*«وقتى شما با اخلاص کار میکنید، هرکدام از این نوجوانها و جوانهایى که زیرِ دست شما هستند، میتوانند آیندهاى براى این کشور بسازند که این آینده مایهى سعادت جاودانهى شما بشود که معلّم او هستید؛ ولو کسى شما را نشناسد.»
*«معلّمهاى امام بزرگوار را -آنهایى که در بچّگى او را درس دادند- کسى نمىشناسد امّا آثار امام در نامهى عمل آنها هم نوشته میشود که این مرد را اینجورى تربیت کردند، اینجورى بار آوردند.»
*«مسئولان باید بدانند هر هزینهاى که در آموزش و پرورش میکنند هزینهى سرمایهاى است، هزینهى محض نیست؛ پولى که آنجا خرج میشود، در واقع، سرمایهگذارى دارد میشود؛ به این چشم به آموزش و پرورش نگاه کنند، به این چشم بودجهگذارى کنند، به این چشم امکانات معیشتى فراهم کنند.»
*«شما یک نسلى را میخواهید تربیت کنید؛ کشور شما و آیندهى شما به چگونه نسلى نیاز دارد؟ این مهم است.»
*«باید شاخصهاى ممتاز و برجسته را در دانشآموزمان زنده کنیم.»
*«این شاخصها اینها است؛ حالا عمدهاش مفاهیم جریانساز، در او مفاهیم جریانساز و عملساز را تولید کنیم و به راه بیندازیم و زنده کنیم؛ ایمان؛ اندیشهورزى، یاد بگیرد فکر کند؛ مشارکت اجتماعى، دورى از انزواهاى اجتماعى نامطلوب.»
*«اگر چنانچه توانستید این مفاهیم جریانساز را در ذهن دانشآموزتان رسوخ بدهید، خدمت بزرگى به آیندهى کشورتان کردهاید. معلّم خوشبختانه اینجورى است؛ چون تعلیم میدهد، چون یاد میدهد، یک تسلّط روحى و فرهنگى بهطور طبیعى بر دانشآموز دارد.»
به گزارش فارس، بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص جلوههای معلمی در 13 اردیبهشت ماه 1395 مطرح شد که امیدواریم مسئولان آموزش و پرورش این فرمایشات ارزشمند را سرلوحه تمامی امور در راه تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم قرار دهند.