پروژه در دانشگاه فرهنگیان، ماهیت روایی دارد به نوعی خود پژوهی است . تدریس کنندگان آن بایدمعلم ترین باشند یعنی باید خودشان معلمی را به بهترین وجه تجربه کرده باشند، در این درس باید تصویری از معلمی نشان داده شود .پروژه به عنوان نخ تسبیح دروس بوده و از دروس متعدد و پراکنده دانشگاه تشکیل می شود.
بدیهی است که این دانشگاه که برای نواختن آهنگ تازه ای ایجاد شده است در این آهنگ تازه، درس پروژه نقطه ی اوج آهنگ آن است.به عبارتی، درس پروژه روایت پایان داستان تربیت معلم بوده و حلقه پیوند تجارب برای کسب شایستگی معلم شدن است .
اگر در این جا از روایت پژوهی صحبت می شود باید معلوم شود که روایت پژوهی در این درس متفاوت با روایت پژوهی در روش های تحقیق آکادمیك می باشد. در این جا مجموعه ی از باور ها و اعتقادات و کاستی ها و پیش بینی ها و ایده ها و طرح ها به عنوان مانیفیست برای آینده شخصی دانشجو طرح می گردد.
پروژه در این جا با آن کار عملی در دیگر دانشگاه ها فرق دارد ، حتی به نوعی شاید با کار پژوهشی در دیگر دانشگاه های تربیت معلم جهان هم متفاوت باشد این جا بیشتر یک خود پژوهی مورد نظر است . در این درس باید تجارب گوناگون دانشجو و افکارش بازبینی و تحلیل شود. مثلاً از طریق تحلیل روانی خویش، فکر کند که چرا یك معلم باید بگوید که گربه را دم حجله باید کشت و اصلاً این تفکر درست است یا نه؟
دانشجو باید در این درس یاد بگیرد که چگونه به تعهد حرفه ای خود عمل خواهد کرد و به یادگیری مادام العمر و مستمر خواهد پرداخت.
مواد و منابع پروژه
- روایت پژوهی یعنی ثبت تجربیات و واکاوی آن ها
- اقدام پژوهی یعنی پژوهش در یك موقعیت کلاسی
- درس پژوهی یعنی بحث و بررسی در مورد تدریس خود با دیگر همکاران
- کارورزی ها
برای دانلود راهنمای پروژه اینجا کلیک کنید.