کارورزی یکی از نقاط عطف دانشگاه فرهنگیان و فرآیند تربیت معلم شناخته میشود ؛ در این بین کارورزی 4 نقش مهمی را در بین کارورزی های یک دانشجو معلم ایفا میکند .
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران ؛ در ترم چهارم كارورزي انتظار مي رود دانشجو با تجربيات كسب شده، بتواند در نقش معلم به عنوان برنام ه ريزدرسي 1(مجري فعال) حاضر شده و ضمن تحليل برنامه درسي تجويزي، واحد يادگيري را براي پاسخ به نيازها/حل مسايل يادگيري دانش آموزان طراحي، توليد، اجرا و نتايج آن را در كسب شايستگي هاي پيش بيني شده دربرنامه درسي، مورد ارزيابي قرار دهد
تعداد واحد: 2 / زمان درس: 128 ساعت / پيش نياز: كارورزي 3 طراحي واحد يادگيري / نحوه آموزش: مشترك
در اين ترم دانشجويان با توجه به تجربيات كسب شده در طول اجراي برنامه، درك عميق تري نسبت به توانايي هاي خود، نحوه برخورد با موقعيت هاي واقعي كلاس درس، نحوه كنار آمدن با چالش ها و... به دست آورده اند و مي توانند تصميمات خود را در فرايند طراحي، توليد و اجراي واحد هاي يادگيري با مشاركت سايرمعلمان/ هم قطاران به مرحله اجرا بگذارند.
لذا ضروري است اساتيد در آغاز كار فرآيند درس پژوهي، فرآيند تهيه طرح واحد يادگيري، اجرا و ارزيابي از نتايج آن را با تمركز بر: شيوه ثبت تجربيات و واكاوي آن در هر يك ازمراحل درس پژوهي، نحوه تعامل با معلمان/ هم قطاران در سطح مدرسه در فرآيند طراحي، تدوين، اجرا وارزشيابي از نتايج واحد يادگيري، ساختار گزارش درس پژوهي، برنامه زما نبندي سمينارها در سطح مدرسه وواحد آموزشي و چگونگي ارزيابي از عملكرد دانشجويان بر اساس ملا كها و سطوح موفقيت بر اساس پيامدهاييادگيري را در يك نشست جمعي به بحث بگذارند. توصيه مي شود در اين نشست نسبت به نحوه گروه بندي دانشجويان به عنوان تيم درس پژوهي براي طراحي، توليد، اجرا و ارزيابي واحدهاي يادگيري اقدام شود.