مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره پیش دبستانی در مناطق محروم تحت حمایتهای دولتی قرار دارد و تلاش بر این است که ۱۵۰ هزار نوآموز پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه تحت پوشش قرار بگیرند.
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از تسنیم؛ رخساره فضلی در خصوص برنامههای وزارت آموزش و پرورش به منظور توسعه دوره پیش دبستانی در کشور اظهار داشت: برنامه امسال وزارت آموزش و پرورش در رابطه با دوره پیش دبستانی همانند سال گذشته است اما تفاوت جدی برنامههای امسال نسبت به گذشته این است که گستره حمایت دولت را افزایش دادهایم براین اساس بر مبنای کاهش ضریب محرومیت میزان نحوه حمایت دولت را تغییر میدهیم.
وی افزود: سال گذشته در مناطق محروم کشور با ضریب محرومیت 100، پیش دبستانی کاملاً رایگان بود و این شرایط امسال نیز ادامه دارد. امسال تلاش براین است که در سایر مناطق محروم با ضریب محرومیت 8 و 7 امکانات دولتی را کاملاً در اختیار پیش دبستانی قرار دهیم و تا جایی که ممکن است بخشی از نیروی انسانی و بخشی از هزینهها را با همراهی جامعه محلی و منابعی که در منطقه وجود دارد، تأمین کنیم.
مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای پوشش کامل پیش دبستانی در مناطق محروم کشور نیاز به حمایت داریم در این رابطه درخواستی را به معاون اول ریاست جمهوری ارائه کردیم که توافق اولیه نیز صورت گرفته است و اگر این اعتبار محقق شود، پیش دبستانی سال ویژهای را خواهد داشت.
فضلی عنوان کرد:حدود 150 تا 250 هزار نوآموز پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه کشور وجود دارد که اگر اعتبار کافی محقق شود، این امکان را داریم که به آنها خدمات پیش دبستانی رایگان ارائه دهیم.
وی درخصوص تأمین نیروی انسانی مورد نیاز برای پوشش دادن دوره پیش دبستانی در مناطق محروم عنوان کرد: در دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی ذکر شده است، در استانهایی که نیرو داریم برای دوره پیش دبستانی از نیروهای رسمی استفاده شود. در مناطقی که نیروهای پیش دبستانی جذب دورههای دیگر شده و از این دوره خارج شدند، برای جایگزین کردن آنها باید به شرایط عمومی و تخصصی توجه ویژه شود در حقیقت نیروهایی میتوانند وارد دوره پیش دبستانی شوند که شرایط لازم را داشته باشند.
مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: قرار است نظام جامع توانمندسازی نیروهای پیش دبستانی اجرا شود و براین اساس برای ورود نیرو به دوره پیش دبستانی احتیاط میکنیم.
فضلی خاطرنشان کرد: مدیریت و اجرای این دوره پیش دبستانی در شهرها و مناطقی که قابلیت دارند به شیوه غیردولتی است اما برنامهها و سیاستهای کلان این بخش دولتی و نظارت بر آنها نیز جدی است.