loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 525 شنبه 21 شهریور 1394 نظرات (0)

رئیس ستاد پروژه مهر تحقق رویکرد مشارکت در آموزش و پرورش را یکی از برکات پروژه مهر خواند و گفت: برای اجرای این رویداد بزرگ باید تمام دستگاه ها و نهادها آموزش و پرورش را یاری کنند.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از پانا؛ علی زرافشان در همایش توجیهی برنامه پروژه ملی مهر که امروز 21 شهریورماه در سالن اجتماعات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: اجرای بزرگترین رویداد ملی (بازگشایی بهار تعلیم و تربیت) نیاز به مشارکت و همفکری دارد. مهر امسال علاوه بر اینکه آغاز بهار دانش یک بهار ایثار در کشور محسوب می شود 

رئیس ستاد پروژه مهر با اشاره به همزمانی هفته دفاع مقدس با بازگشایی مدارس گفت: این هفته علاوه بر توجه به مهر تعلیم و تربیت به مهر ایثار و گذشت عنایت دارد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی، امام شهدا، معلمان و دانش آموزان شهید افزود: خرسندیم امسال آغاز سال تحصیلی با پیام دولت و ملت (همدلی و همزبانی) مقارن شده است. ما نیز در سال 94-95 بیش از حد نیاز به بهرگیری از این شعار داریم.  

زرافشان بیان کرد: سال تحصیلی 94-95 باید پروژه مهر را که نمادی از مدیریت همراه با برنامه است برای آغاز رخداد سال تحصیلی با مشارکت بخشهای مختلف آموزش و پرورش در استانها اداره کند.

یکی از برکات پروژه مهر تحقق رویکرد مشارکت در آموزش و پرورش است 

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از برکات پروژه مهر تحقق رویکرد مشارکت در آموزش و پرورش است که به مشارکت طلبیدن همه دستگاه ها و نهادها که به آموزش و پرورش کمک می کنند دعوت شده است. 

وی افزود: پروژه مهر یکی از جلوه های پاسخ به مطالبه مقام معظم رهبری در هفته معلم است که فرموده اند آموزش و پرورش یک دستگاه نیست بلکه دستگاهی است که تمام نهادهای دولتی و غیردولتی باید به حمایت و پشتیبانی آن برخیزند تا آموزش و پرورش بتواند اهداف خود را دنبال و تحقق بخشد. 

تلاش شبانه روزی همکاران در این ستاد 

رئیس ستاد پروژه مهر خاطرنشان کرد: همکاران ما ماهها است که با جدیت برای مهر امسال تلاش می کنند و از تمام ظرفیت های درونی و بیرونی آموزش و پرورش برای بازگشایی مهری بانشاط استفاده می کنند. 

زرافشان خاطرنشان کرد: برای حمایت از تلاشهای همکاران برای اجرای پروژه مهر در غالب گروه هایی به استان ها می رویم و ضمن تشکر از اقدامات آنها از فعالیت ها بازدید می کنیم. 

وی با اشاره به اینکه مهر امسال مهر خاصی است افزود: در مهرهای سال گذشته بر اساس دستورالعمل پروژه مهر کمیته هایی تشکیل دادیم تا همکاران را در استان ها راهنمایی کنند همچنین در کارگروه های پیش بینی شده برای آماده سازی فضای آموزشی تحویل پروژه های قابل بهره برداری و توزیع کتب درسی فعالیت هایی را انجام داده ایم. 

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اشاره کرد: امسال آموزش و پرورش با یک چالش جدید در آغاز سال تحصیلی مواجه است که ما از یک سال گذشته به استقبال این چالش رفته ایم. 

استقرار نظام جدید چالش مهم دیگر 

وی با اشاره به اینکه این چالش استقرار ساختار نظام شش سه سه در دوره اول و دوم متوسطه است گفت: این اتفاق سه سال قبل در دوره ابتدایی افتاد. استقرار پایه ششم در دوره ابتدایی و خالی شدن پایه اول راهنمایی از دانش آموز چالشی بود که آموزش و پرورش در آن سالها با آن مواجه بود. 

زرافشان ادامه داد: امسال حجم و کیفیت کار در دوره متوسطه گسترده تر از سالهای گذشته است که این حجم دوره اول و دوم متوسطه همچنین دوره ابتدایی را متاثر کرده است. 

وی گفت: امسال تغییر در سه دوره تحصیلی به شکل همزمان اتفاق می افتد که این تغییر در سه بعد نیروی انسانی، فضا و تجهیزات و آموزش منابع انسانی برای مهر خواهد بود. 

حوزه نیروی انسانی پرچالش ترین حوزه برای مهر امسال 

وی حوزه نیروی انسانی را پرچالش ترین حوزه برای مهر امسال خواند و افزود: امسال پایه نهم به اول متوسطه اضافه می شود که این به این معناست که استقرار پایه نهم در سال 94-95 جمعیت 2 میلیون و 50 هزار نفری دانش آموزان را به 3 میلیون و 80 هزار نفری می رساند. 

رئیس ستاد پروژه مهر خاطرنشان کرد: موضوع مذکور به این معنی است که یک میلیون و 30 هزار دانش آموز در این پایه اضافه می شوند که نیاز 33 هزار کلاس درس دارد این کلاس ها با توجه به 30 ساعت آموزش نیاز به یک معلم و یک چهارم ساعت موظف معلم دارد و باید برای پایه نهم و 33 هزار کلاس درس معلم مشخص شود. 

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش عنوان کرد: امسال در دوره دوم متوسطه دانش آموز ورودی نداریم و تعداد دانش آموزان از 3 میلیون و 500 هزار نفر به 2.5 میلیون دانش آموز می رسد در واقع حدود یک میلیون دانش آموز از این دوره کم می شود. 

وی ادامه داد: کلاسها در این دوره آزاد شده و معلمان پایه اول متوسطه نظام قبلی مازاد می شوند و کلاسی برای تدریس آنها وجود نخواهد داشت. 

رئیس ستاد پروژه مهر گفت: همکاران از سال گذشته معلمان دوره متوسطه را که نیاز به اجرای دستورالعمل ساماندهی دارند به صورت یکپارچه سامان داده است و با اولویت حذف اضافه تدریس آنها از دوره دوم متوسطه، تکمیل کردن معلمان موظف و حذف دوره دوم متوسطه و تشکیل کلاسها همچنین تامین نیروی انسانی برای متوسطه و اضافه کردن نیرو به اول متوسطه را انجام دادند. 

زرافشان اضافه کرد: با تمام اقدامات انجام شده در بسیاری از مناطق کمبود نیرو و مازاد نیرو داریم لذا آموزش و پرورش با یک چالش جدی مواجه است. 

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش تاکید کرد: یک پایه در دوره دوم متوسطه معلم آزاد می کند و یک پایه در دوره اول متوسطه کمبود معلم دارد این موضوع در حالی است که امسال ورودی نیروی انسانی نخواهیم داشت. 

زرافشان تاکید کرد: امسال از نیروهای بازنشسته به عنوان یک سال اضافه تر درخواست تدریس کرده ایم تا سال آینده نخستین گروه دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش شوند. 

رئیس ستاد پروژه مهر افزود: استقرار نیروی انسانی اقدامی دراز مدت است با استقرار دوره دوم متوسطه سه ساله و حذف دوره متوسطه 3ساله و نیمه پس از سه سال حذف پیش دانشگاهی به ازای 45 هزار دانش آموز کلاس درس و معلم مازاد خواهیم داشت لذا باید برنامه ریزی کنیم که تا سه سال آینده برای همکاران فرهنگی این دوره جا داشته باشیم. 

زرافشان اشاره کرد:این موضوع به لحاظ کمی مورد بحث است اما به لحاظ کیفی نمی تواند از معلمی که یک درس را تدریس می کند برای تدریس درسی استفاده کرد که در آن تخصص ندارد چون کار تعلیم و تربیت یک کار روحی است نه مکانیکی. 

افزایش انگیزه معلمان

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای آغاز مهری با نشاط انگیزه همکاران را افزایش دهیم گفت: برای استقرار نیروی انسانی مناسب و افزایش انگیزه معلمان باید روابط انسانی و مدیریت منابع انسانی تقویت شود. 

زرافشان بیان کرد: با استقرار ساختار مناسب کیفیت آموزش بالا می رود لذا کمیته انسانی ساماندهی نیروها را برعهده گرفته است. با این وجود شهر تهران و برخی از استان ها علیرغم تمام تلاش ها نیروی مازاد دارد که کلاس برای تدریس ندارند. 

رئیس ستاد پروژه مهر گفت: عدم تناسب توزیع منابع انسانی بر اساس رشته، منطقه و جنسیت موضوع بسیار مهمی است که باید بررسی شود.این موضوع با استقرار ساختار شش سه سه تشدید خواهد شد. لذا همکاران باید با نگاه جدید وارد مدرسه شوند.

کمبود کلاس در اول متوسطه و مازاد کلاس در دوم متوسطه

زرافشان در خصوص تامین فضای فیزیکی مدارس تصریح کرد: در دوره اول متوسطه 14 هزارکلاس درس کمبود داریم و در دوره دوم متوسطه 20 هزار کلاس درس اضافه داریم بنابراین کمیته دوره متوسطه در حال فعالیت روی این موضوع است. 

در دوره متوسطه 15 هزار عوامل اجرایی مدرسه مازاد است 

وی با بیان اینکه در دوره متوسطه 15 هزار عوامل اجرایی مدرسه مازاد است گفت: این عوامل باید در دوره های دیگر ساماندهی شوند لذا جابه جایی فیزیکی مدارس در سال تحصیلی جدید زیاد خواهد بود. 

ساماندهی نیروی انسانی مساله مهم امسال

زرافشان در خصوص آموزش منابع انسانی نیز خاطرنشان کرد: توانمندسازی و بهسازی نیروی انسانی به کیفیت مربوط می شود که باید در دوره های مختلف متوسطه با توجه به اینکه امسال حجم آموزش نیروی انسانی گسترده است معلمان آموزش ببینند. 

وی تاکید کرد: امسال باید گروه های آموزشی برای پشتیبانی معلمان در طول سال تحصیلی فعال تر از سنوات گذشته باشند زیرا یکی از چالش های امسال ساماندهی نیروی انسانی و حفظ کیفیت است. 

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش افزود: کلاسهای پایه پنجم و ششم باید نیروهای خوشه دار و گروهی داشته باشند این موضوع نیز به حفظ کمیت کمک خواهد کرد.

مهر امسال متفاوت با مهر سالهای قبل

رئیس ستاد پروژه مهر با اشاره به نوع نگاه وزیر آموزش و پرورش به این پروژه افزود: وی تاکید دارد که مهر امسال مهری متفاوت از مهرهای بعد از انقلاب اسلامی خواهد بود ما نیز امیدواریم آغاز سال تحصیلی با حمایت همکاران در استان ها به نحو احسن انجام شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش بیان کرد: طبق تحلیل مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی در سال 90 پیامد استقرار نظام شش سه سه در آموزش و پرورش بیان شد که با استقرار این ساختار آموزش و پرورش دچار چالش می شود لذا باید بر جدیت بر این چالش غلبه کنیم و در حین استقرار و استقلال مناسب پایه ها به کیفیت صحیح دست پیدا کنیم.

وی گفت: ترکیب تیم های اعزامی پروژه مهر به استان ها باید از بخشهای آموزش و پرورش باشد چون پروژه مهر یک کار مشارکتی است. هر استان باید برای اجرای پروژه مهر خلاقیت و نوآوری داشته باشد و متناسب با اقتضائات محلی در جهت مطلوب اجرای پروژه مهر پیش رود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 677
  • آی پی دیروز : 280
  • بازدید امروز : 4,003
  • باردید دیروز : 602
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 4,605
  • بازدید ماه : 7,611
  • بازدید سال : 90,933
  • بازدید کلی : 3,791,507
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود