معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: براساس پژوهشها و نظرسنجیها، معلمان به لحاظ مقبولیت اجتماعی و اعتماد عمومی دارای رتبه اول هستند. اما پرسش مهم این است كه كدام شخص و یا كدام نهاد مسئول صیانت از منزلت اجتماعی و جایگاه حرفهای معلمان است؟
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از پانا؛ حجتالاسلام محی الدین بهرام محمدیان ، نسبت به وضعیت شاغلان حرفه معلمی در مدارس غیردولتی و آموزشگاههای خصوصی از دو جهت ابراز نگرانی كرد، اول از این حیث كه حقوق مسلم این افراد همانند [حق بیمه، سنوات، حقالتدریس مناسب] پرداخت نمی شود و به دلیل نیاز به شغل، شرایط ناخواسته به این گروه از معلمان تحمیل می شود. جهت دوم اینكه با ورود افراد غیرحرفهای و غیر واجد شرایط به كسوت معلمی در این بخش، جایگاه اجتماعی و مقبولیت معلمان لطمه می بیند.
محمدیان اظهار كرد: معتقدم باید ساز و كارهای قانونی تشكیل سازمان نظام معلمی جمهوری اسلامی فراهم شود. بیش از یك دهه است این مطلب را پیشنهاد كرده و پیگیری میكنم، علیرغم مقبولیت در بدنة معلمان متأسفانه هنوز با اقبال سیاستگذاران مواجه نشده است.
معاون پژوهشی وزیر خاطرنشان كرد: سازمان نظام معلمی جمهوری اسلامی ایران میتواند با الگوگیری از سازمانهای مشابه مانند سازمان نظام پزشكی، نظام مهندسی، نظام پرستاری و نظام روانشناسی مسئولیت سنجشهای حرفهای، آموزشهای حرفهای، صلاحیتهای حرفهای و شكایتها و حمایتهای حرفهای را عهدهدار شود.
وی ویژگی چنین نهادی را داشتن جایگاه قانونی، ارتباط دوسویه انتخاب معلمان و نظارت و تنفیذ و تأیید انتخابها از سوی دولت دانست و آن را فرصت برای همافزایی ظرفیت و توانایی معلمان در ایفای نقش مؤثرتر در نظام تعلیم و تربیت شمرد.
محمدیان تصریح كرد: وجود چنین نهادی از انباشته شدن مشكلاتی همانند، مربیان پیشدبستانی، معلمان حقالتدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و نیروهای آموزشی خرید خدمت و حتی شاغلان آموزشی و تربیتی بخش غیردولتی جلوگیری میكند و دولت و مجلس را از پرداختنهای موردی و بدون رویههای قابل قبول حرفهای و تخصصی نجات میدهد.