سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: برنامه درسی غیر رسمی در کنار برنامه درسی و به عنوان مکمل است تا در اوقات فراغت دانشجویان بتوانیم فعالیتهای داوطلبانه و خودجوش دانشجو معلمان در عرصه دینی، اعتقادی، فرهنگی، ورزشی، را ساماندهی کنیم.
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از فارس؛ محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان درخصوص برنامههای دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: تأکیدات مقام معظم رهبری درباره دانشگاه فرهنگیان یک پدیده بینظیر و فرصت استثنایی است و اگرچه مسئولیت را برای مدیریت دانشگاه سنگین میکند، اما فرصتساز نیز هست و ما را برای پیگیری خواستهها و تأمین نیازها و تعقیب برنامههای توسعهای دانشگاه در یک موقعیت برتری قرار میدهد و باید قدر آن را بدانیم.
مهرمحمدی افزود: هر سال سعی میکنیم در شکل کوتاه مدت با تناسب شعار سال که توسط مقام معظم رهبری مطرح میشود، بازتاب آن در دانشگاه فرهنگیان یعنی در حوزه تربیت معلم داشته باشیم و یک مابهازایی برای آن تعریف کنیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: در سال 93، شعار سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی بود و فکر کردیم چه کار کنیم تا این شعار بازتابی در تربیت معلم پیدا کند و بحث را در حوزه تربیت اقتصادی بردیم.
وی یادآور شد: در این بحث گفتیم تربیت اقتصادی دانشجو معلمان را سوژه گفتوگو در سطح دانشگاه کنیم و به همین خاطر همایشهای استانی با موضوع تربیت دانشجو معلمان به عنوان یکی از ساحتهای تربیتی که در سند تحول تأکید شده است در همه استانها برگزار شد.
مهرمحمدی تصریح کرد: در پایان سال نیز در اسفندماه یک همایش کشوری با همین موضوع تربیت اقتصادی دانشجو معلمان داشتیم و امسال نیز به تناسب شعار سال که با عنوان دولت، ملت، همدلی و همزبانی مطرح شده است، به نظرمان رسید موضوع تربیت سیاسی و اجتماعی دانشجو معلمان میتواند با آن تناسب داشته باشد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر دانشجو معلمان را در بُعد سیاسی ـ اجتماعی خوب تربیت کنیم، به نظر میرسد به نوعی به این شعار در چارچوب مأموریت خودمان که تربیت معلم است، عمل کردهایم؛ در نتیجه همان کاری که سال گذشته در زمینه تربیت اقتصادی دانشجو معلمان انجام دادیم، امسال نیز در حوزه تربیت سیاسی و اجتماعی دنبال میکنیم.
وی ادامه داد: معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه را برای همایشهای استانی و در نهایت همایش کشوری آماده کردیم و این موضوع حاکی از آن است که دانشگاه فرهنگیان نسبت به مطالبات مقام معظم رهبری حساس است.
مهرمحمدی افزود: البته این کافی نیست و آنچه مهم بوده، این است که ما در برنامههای بلندمدت دانشگاه و توسعه استراتژیک بتوانیم دانشگاه فرهنگیان را آنچنان که اقتضا سند تحول آموزش و پرورش است و مورد تأکید مقام معظم رهبری است، ساماندهی کنیم.
* تدوین برنامه درسی غیر رسمی
سرپرست دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: فکر میکنیم در بحث توجه به فضای فرهنگی دانشگاه و اینکه به طور کلی معلم را به عنوان کسی که نه فقط مجموعهای از اطلاعات و دانش را منتقل کند، بلکه به عنوان یک الگوی رفتاری، شخصیتی، منشی، نگرشی است و به عنوان یک مربی در یک کلام ببینیم.
وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم آن بعد فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان در کار تربیت معلم بروز و ظهور خاصی داشته باشد و اگر موفق به انجام این کار شویم، فکر میکنم یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری را جامه عمل پوشانده باشیم.
مهرمحمدی با بیان اینکه برای اینکه بُعد فرهنگی در کارمان برجستگی خود را پیدا کند به لحاظ نظری یک تبیینی از برنامههای آموزشی و یا نوع آموزشهای دانشگاه ارائه کردیم، گفت: برای نمونه گفتیم آموزشهای که ارائه میکنیم فقط محدود به برنامههای درسی متعارف دانشگاه نیست، یعنی در برنامهریزی رسمی خیلی اتفاقات فرهنگی نمیافتد، بلکه اتفاق فرهنگی خارج از کلاس درس میافتد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان را به شکل شبانهروزی طبق چارچوبی که برای آن در نظر گرفته شده است، اداره میکنیم، فرصت و زمان کافی خارج از کلاس درس نیز داریم؛ چرا که دانشجویان به صورت شبانهروزی در اختیار ما هستند.
وی با تأکید بر اینکه سعی میکنیم برنامهای را تحت عنوان «برنامه درسی غیر رسمی» تعریف کنیم، گفت: این برنامه در کنار برنامه درسی و به عنوان مکمل است تا در اوقات فراغت دانشجویان بتوانیم انواع و اقسام فعالیتهای داوطلبانه و خودجوش دانشجو معلمان در عرصههای دینی، اعتقادی، هنری، فرهنگی، علمی و ورزشی را خارج از کلاس درس ساماندهی کنیم.
مهرمحمدی بیان داشت: سعی میکنیم از همه پتانسیلهای کشور استفاده کنیم و کوشش میکنیم از ظرفیت نهادهای مختلف، امکان فعالیت خودجوش و داوطلبانه در عرصههای متنوع تحت عنوان انجمنهای علمی، کانونهای فرهنگی، تشکلهای سیاسی و اجتماعی برای دانشجو معلمان فراهم کنیم و اسم آن «برنامه درسی غیر رسمی »گذاشتهایم و این یعنی همان کوششهایی در جهت برجسته کردن مؤلفه فرهنگی بوده و مربوط به شکل دادن به شاکله دانشجو معلمان آینده است که باید در دستور کارمان باشد.
*امسال برای اولین بار سال تحصیلی پیوسته را اجرا میکنیم
سرپرست دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: یکی از برنامه هایی که در این زمینه به صورت جدی دنبال میکنیم، برنامهای با عنوان «سالتحصیلی پیوسته» و با الهام از آنچه که از شهید باهنر درباره آموزش و پرورش نقل شده است و بیان داشته که «وقتی فصل تابستان فرا میرسد، مدرسه تعطیل میشود، اما تربیت هرگز» اجرا میکنیم؛ نگاه ما به فصل تابستان و والدین و جامعه باید این باشد که در فصل تابستان نیز اتفاق تربیتی میافتد و باید مدیریت شود.
وی با بیان اینکه با تأسی به این شعار گفتهایم «دانشگاه فرهنگیان تعطیل میشود اما تربیت معلم هرگز» و این موضوع، ایده سال تحصیلی پیوسته شده است، افزود: معنی آن در یک کلام این است که باید فصل تابستان را به شکلی برنامهریزی کنیم و فعالیتهای فرهنگی را ساماندهی کنیم که بیننده بیرونی احساس نکند دانشگاه 9 ماه فعال و سه ماه تعطیل است.
مهرمحمدی اضافه کرد: دانشگاه باید به جایی برسد که هیچ انقطاعی ایجاد نشود یعنی در 9 ماه برنامه درسی رسمی اجرا میشود و در 3 ماه تابستان نیز برنامه درسی غیر رسمی که بیشتر کارکردهای فرهنگی، معرفتی و اخلاقی است، ارائه میشود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: امسال برای اولین بار سال تحصیلی پیوسته را اجرا میکنیم و با برنامهریزیهایی که در معاونت فرهنگی، اجتماعی شده است، اتفاقات خوبی میافتد؛ برای نمونه بحث ایرانگردی و جهانگردی را با تفاهمنامهای که با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منعقد کردیم، دنبال کردیم و این امکان را فراهم کردیم در بسیاری از استانهای کشور با امکانات سازمان میراث فرهنگی، دانشجو معلمان بتوانند ایران را گشته و بشناسند.
وی گفت: دانشجو معلمان از این طریق میتوانند فرهنگها و زیستبومها را بشناسند و یکی از شایستگیهایی است که فکر میکنیم معلمان باید داشته باشند و این در برنامه درسی رسمی خیلی اتفاق نمیافتد.
*شبکه مراکز پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اختیار دانشجو معلمان
مهرمحمدی تأکید کرد: با تفاهمنامهای که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منعقد کردیم، این امکان را داریم فراهم میکنیم تا این شبکه گسترده مراکز پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان به طور جدی در عرصههایی که کانون کار میکند در اختیار دانشجو معلمان ما باشد و یک تابستان بسیار پر جنب و جوش برای دانشجو معلمان ندارک دیدهایم که این، شروع عملیاتی کردن ایده سال تحصیلی پیوسته است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در ارتباط با عملیاتی کردن منویات رهبر معظم انقلاب نامهای نیز بلافاصله پس از فرمایشات اخیر ایشان در 17 اردیبهشت برایشان نوشتم و این نامه رسانهای نیز شد و کارهایمان را توضیح دادیم و اعلام آمادگی کردیم تا یک نشستی با ایشان برای هیأت رئیسه دانشگاه فرهنگیان حاصل شود تا از نزدیک از دیدگاههای ایشان استفاده کنیم.
وی افزود: در دانشگاه فرهنگیان نیز بلافاصله نشستی تشکیل دادیم و با خیلی از دستاندرکاران شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی، آموزش و پرورش و مدیران دانشگاه جلسه تشکیل دادیم و در آن جلسه به این نتیجه رسیدیم بهتر است برنامه راهبردی دانشگاه را ذیل سند بالادستی که سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است را از منظر مطالبات رهبری بازبینی و بازنگری کنیم.
مهرمحمدی با بیان اینکه اولویتهای کاری خودمان را در این برنامه سعی میکنیم با استفاده از رهنمودهای ایشان تعیین کنیم، گفت: این کاری است که دوستان ما مشغول آن هستند و امیدواریم به شکل واقعی و سیستماتیک بتوانیم مطالبات مقام معظم رهبری درباره دانشگاه فرهنگیان دنبال کنیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: حساسیتها نسبت به دانشگاه فرهنگیان بسیار بالاست و مسئولیت ما نیز بسیار سنگین است و امیدواریم خداوند توفیق دهد از این کار خطیر ملی سرنوشت ساز برای تربیت معلم برآییم.