loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 445 دوشنبه 16 شهریور 1394 نظرات (0)

اهداف تربیتی در راستای تحقق مفاد سند تحول در دستور کار قرار دارد.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ اجلاس سوم کنگره یازدهم اتحادیه‌ انجمن های اسلامی دانش‌آموزان در اردوگاه باهنر تهران برگزار شد. در طی این مراسم حمید رضا کفاش، معاون فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش ضمن درود به روح 5 هزار فرهنگی شهید که 411 نفر از آنان را مربیان امور تربیتی تشکیل می‌دادند و همچنین آرزوی توفیق برای دولت تدبیر و امید گفت: برخی از حجم کاری آموزش و پرورش در حوزه تحقق اهداف تربیتی مربوط به همین اتحادیه است. 

وی در ادامه ضمن اشاره به سند تحول بنیادین خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش باید در جهت تحقق مفاد این سند جهت گیری کند که در این راستا چرخشهایی برای حوزه تربیتی در نظر گرفته شده است. 

وی ضمن اشاره به این موضوع که این امر فعالیتی فرهنگی و بیشتر از بخشنامه و دستور العمل نیاز به جهاد و خیزش عظیم دارد. 

کفاش از جمله چرخشهای حوزه تربیتی را حرکت دادن آموزش و پرورش به سمت نهادی فرهنگی و تربیتی دانست که آموزش جزیی از این برنامه کلان تربیتی است . 

وی از دیگر چرخشها را جوان‌باوری و واگذاری کارهای اجرایی دانش‌آموزان به خود آنها دانست که در این خصوص مربیان نقش راهوران تربیتی و آموزشی را دارند که برای تحقق این چرخه اتحادیه‌ها نقش اساسی دارند. 

وی در ادامه تصریح کرد: آموزشگاه موفق آموزشگاهی است که با مشارکت دانش‌آموزان فعالیت کند، در واقع زمینه‌ای برای کارورزی دانش‌آموزان فراهم خواهد شد. 

کفاش مدرسه محوری را هم از دیگر برنامه‌های مورد نظر قرار داد و گفت: منشا تحول باید در مدرسه باشد. 

وی عمومی کردن تربیت در آموزش و پرورش را هم مساله مهم تلقی کرد و اذعان کرد: در مدرسه معلمان عهده دار بخشی از امور مربوط به تربیت هستند و رویکرد جدید توجه همگان را به تربیت مورد توجه قرار می دهد و این چرخش در سند تحول و همچنین در برنامه پنج گانه وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده است. 

کفاش توسعه مشارکت در بعد مالی را کم اهمیت ترین مشارکت دانست. 

معاون فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش ایجاد دگرگونی در منابع آموزشی و پرورشی مهم تلقی کرد و گفت:در این خصوص کتابهای درسی با دگرگونی‌های خوبی مواجه بوده و همچنان هم امکان تکمیل بیشتر آن وجود دارد. 

وی چرخش آخری که مورد توجه قرار گرفته است را نگاه جامع به ساحت‌های تربیتی دانست و گفت: سیاستگذاران حوزه اتحادیه‌ها می‌توانند در این خصوص نقش موثری داشته باشند. 

در واقع تحقق انسان کامل در دستور کار این چرخش است. 

توسعه مشارکت در تعلیم و تربیت 

حمید رضا کفاش در جمع خبرنگاران در خصوص سیاست‌های آموزش و پرورش گفت: یکی از این سیاست‌های مشارکت در امر تعلیم و تربیت است، در واقع دانش‌آموزان در پیاده کردن سند تحول مشارکت خواهند داشت و اتحادیه ها یکی از تشکل‌های مهمی است که در آن نقش دارد. 

معاون فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش در خصوص اتحادیه‌ها هم این موضوع را یادآور شد که دانش‌آموزان تازه در این تشکل‌ها از لحاظ درسی و اخلاقی جزو نمونه‌ها هستند، همانطور که در مراسم‌ هم شاهد بودیم در ابعاد مختلف توفیقات خوبی را داشتند. 

وی خاطر نشان کرد: این دانش‌آموزان می‌توانند در توسعه ویژگی‌های مثبت اخلاقی در بین همسالان خود و همچنین در تصمیم گیری های درست در مدارس اثر گذار باشند و مدیران هم باید دانش‌آموزان را بیشتر به کار گیرند و موانع توسعه را بر طرف سازند. 

کفاش ضمن اشاره به حضور موثر بیش از یک میلیون دانش آموز بسیجی در سازندگی مدارس جوان باوری موجب توفیقات بسیاری خواهد شد.

کفاش در خصوص توجه به فضای مجازی هم گفت: بر اساس برنامه‌ها تلاش بر این است که هر دانش‌آموز یک وبلاگ و هر مدرسه یک سایت برای حضور فعال در این عرصه داشته باشد. 

وی همچنین از ایجاد شبکه  شاد (شبکه دانش‌آموزی مجازی) یاد کرد و همچنین توسعه شبکه رشد را هم از دیگر برنامه‌ها دانست. 

وی در پایان به آموزش مربیان برای حضور در فضای مجازی هم اشاره کرد. 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 324
  • بازدید امروز : 76
  • باردید دیروز : 2,233
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 15
  • بازدید هفته : 76
  • بازدید ماه : 33,273
  • بازدید سال : 179,090
  • بازدید کلی : 3,457,837
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود