اگرچه قانون میگوید نیروی معلمی لازم برای تدریس در مدارس باید از طریق جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان تأمین شود، اما نمایندگان مجلس معتقدند نبود برنامهریزی مناسب و عدم توجه به اهمیت و جایگاه دانشگاه فرهنگیان، نتوانسته این مهم را به درستی محقق کند.
محمّدجواد یافتیان – "استخدام در وزارت آموزش و پرورش" کلید واژهای است که همواره موجی از شوق را برای متقاضیان استخدام در بدنه دولت به همراه داشته و از سوی دیگر نقد و اعتراض کارشناسان آموزشی را رقم زده است.
بر اساس قانون، راهیابی به بدنه وزارت آموزش و پرورش از طریق جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان عنوان شده است و مسئولان این وزارتخانه نیز میگویند بر اساس مفاد اساسنامه دانشگاه فرهنگیان که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. این دانشگاه باید تنها مرجع ورودی نیرو به آموزش و پرورش باشد؛ البته در این میان استثناء وجود دارد زیرا در ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان عنوان شده "تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارتآموزی در «دانشگاه» بلامانع میباشد"؛ از این رو میتوان نیرو جذب کرد.
اما غفلت از برنامهریزی مناسب برای جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان موجب شده تا مسئولان وزارت آموزش و پرورش اقدام به اخذ مجوز برای استخدام در این وزارتخانه کنند؛ در آخرین اخبار مربوط به این حوزه، اخذ مجوز برای استخدام 10 هزار نفر در آموزش و پرورش است که چندی پیش مدیر کل دفتر امور اداری و تشکیلاتی وزارت آموزش و پرورش از آن خبر داد.
خبرنگار خبرگزاری خانه ملت این موضوع را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح کرد و نظرات آنها را در این زمینه جویا شد؛ نمایندگان مردم در مجلس اعتقاد دارند نداشتن برنامهریزی مناسب، عدم توجه به اهمیت و جایگاه دانشگاه فرهنگیان، فراهم نبودن زیرساختها را دلایل عدم نیروی کافی از طریق دانشگاه فرهنگیان دانستند.
جذب معلم از مسیری بجز دانشگاه فرهنگیان، جفا به دانشجویان آن است
عضو هیأت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از جذب معلم از راههای مختلف برای نظام آموزشی کشور، این روند را جفا به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان توصیف کرد.
قاسم احمدی لاشکی ضمن انتقاد از وضعیت فعلی تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان، گفت: برخی از نخبگان آزمون سراسری تحصیل در این دانشگاه را انتخاب کردهاند ولی متاسفانه به دلیل نبود ثبات و رسیدگی مناسب، دانشجویان این دانشگاه بیانگیزه شدهاند.
نماینده مردم چالوس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه دولت ارادهای برای حمایت از دانشگاه فرهنگیان ندارد، اظهار کرد: این دانشگاه برای هدایت و تربیت معلمانی ایجاد شد که آینده سازان کشور را تربیت کنند ولی متاسفانه بعد از چندین سال هنوز با سرپرست اداره میشود که نشان دهنده عدم توجه مسئولان است.
وی با بیان اینکه وجود ضعف در عملکرد دانشگاه فرهنگیان مشهود است، ادامه داد: روند جذب دانشجو در همه دانشگاهها مشخص است اما این موضوع در دانشگاه فرهنگیان روند درستی ندارد به عبارتی در چند سال گذشته جذب دانشجو روند کاهشی داشته و حتی در سال جاری میزان سهمیه مشخصی از این دانشگاه عنوان نشد؛ از این رو با پیگیریهای مکرر در اصلاحیه دفترچه سازمان سنجش ظرفیت محدودی در برخی از شهرها اعلام شد.
وی با انتقاد از روند جذب هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: جذب هیأت علمی، یکی از شاخصهای مهم برای دانشگاه فرهنگیان به شمار میرود که در حال حاضر از نظم مناسبی برخوردار نیست؛ زیرا نباید از معلمان دعوت شود تا به صورت حقالتدریس و در مقام استادی در این دانشگاه اقدام به تدریس کنند چرا که این موضوع بر خلاف روند سایر دانشگاههاست.
احمدی لاشکی ضمن تأکید بر اینکه درحال حاضر به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان جفا میشود، افزود: متأسفانه از راههای مختلف مانند استناد به ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان که عنوان میکند "تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارتآموزی در «دانشگاه» بلامانع میباشد"، اقدام به جذب معلم میشود که همین امر به بدنه نظام آموزشی کشور آسیب وارد میکند.
عضو هیأت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای ارتقاء جایگاه فعلی دانشگاه فرهنگیان نیازمند اعتقاد مسئولان به رسالت درنظرگرفته شده در این دانشگاه است، خاطرنشان کرد: نباید از جای خالی برخی از اساتید برجسته علوم تربیتی در این دانشگاه غافل شد زیرا با حضور و تدریس اساتید تربیتی میتوان مهارتهای معلمی را به دانشجویان منتقل کرد.
سیاست استخدامی درستی در بدنه آموزش و پرورش کشور وجود ندارد
عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه در سالهای اخیر تعداد دانشآموزان کاهش یافته ولی بهکارگیری نیروی انسانی در نظام آموزشی افزایش داشته، تصریح کرد: هنوز عنوان میشود کمبود نیروی انسانی متخصص در کشور وجود دارد.
کارن خانلری ، نیازسنجی نامناسب نیروی انسانی در نظام آموزشی کشور را موجب تحقق نیافتن عدالت آموزشی دانست و با اشاره به اینکه سیاست استخدامی درستی در بدنه آموزش و پرورش کشور وجود ندارد، گفت: متاسفانه دستهایی وجود دارد که به صورت سیستمی و مستمر موضوع استخدام در این نظام آموزشی را افزایش می دهد که جای تأمل و تعجب دارد.
نماینده مردم ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی سالهای اخیر تعداد دانش آموزان کاهش یافته ولی در مقابل به کارگیری نیروی انسانی در نظام آموزشی افزایش داشته است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع، همچنان عنوان می شود که کمبود نیروی انسانی متخصص در سراسر کشور وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه هرساله بودجه و سرانه نظام آموزشی کشورمان رشد می یابد و این در حالیست که روند رو بهکاهش دانش آموزان ادامه دارد، افزود: می توان گفت که برای اجرای قوانین در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی وجود دارد زیرا در حوزه جذب نیروی متخصص و به کارگیری نیروی انسانی کمبود قانونی وجود ندارد.
خانلری، جزیرهای و نامتوازن بودن توزیع نیروی انسانی در بدنه آموزش و پرورش را نتیجه جذب نامناسب طی سالهای گذشته دانست و ادامه داد: به عنوان مثال هم اکنون نقل و انتقال افراد به پایتخت با ممنوعیت روبرو است و این در حالیست که در برخی از نقاط کشورمان یک معلم در چندین مقطع تحصیلی تدریس می کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش نیروی متخصص خود را از دانشگاه فرهنگیان جذب می کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه راههای دورزدن قوانین وجود دارد و به همین دلیل افراد غیر، وارد بدنه نظام آموزشی می شوند؛ بدین جهت باید تلاش شود تا علاوه بر جلوگیری از استخدام افراد غیر متخصص در آموزش و پرورش، موضوع نیازسنجی نیز در جذب نیرو رعایت شود.
برنامههای دانشگاه فرهنگیان نیاز به بازنگری جدی دارد/ جذب دانشجو باید بر اساس نیاز بدنه آموزشی کشور باشد
رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است دانشگاه فرهنگیان نتوانسته به حد مطلوب دست یابند لذا برنامههای این دانشگاه نیاز به بازنگری جدی دارد.
محمد بیرانوندی ضمن انتقاد از وضعیت فعلی تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان، گفت: مدت زمان زیادی از اداره دانشگاه فرهنگیان با سرپرست میگذرد و این موضوع، مانعی بر سر راه برنامهریزی بلند مدت و رسیدن با جایگاه مطلوب در این دانشگاه است.
نماینده مردم خرمآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روند جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان روال درستی ندارد و این موضوع آسیب بزرگی برای بدنه آموزشی در آینده محسوب میشود، اظهار کرد: اولین خروجی دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی جاری به بدنه آموزش و پرورش اضافه میشوند و تأثیر مثبت آموزش تخصصی معلمان مشخص خواهد شد؛ از این رو باید بر اساس نیاز بدنه آموزشی کشور دانشجو در دانشگاه فرهنگیان جذب شود.
رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دانشگاه فرهنگیان، اعضای هیأت علمی مناسبی جذب نشدهاند و در این زمینه روال شایستهای وجود ندارد، تصریح کرد: این دانشگاه در حال طی کردن دوران گذار است؛ از این رو نتوانسته به حد مطلوب دست یابند لذا برنامههای این دانشگاه نیاز به بازنگری جدی دارد.
وی ضمن بیان اینکه رهبر انقلاب نسبت به اهمیت دانشگاه فرهنگیان سخنان زیادی مطرح کردهاند و این امر نشاندهنده لزوم توجه جدی مسئولان به منظور سیاستگذاری صحیح در این دانشگاه است، ادامه داد: خوشبختانه گروه ارزیابی عملکرد در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد از این رو مسئولان باید بدون هیچ تعارفی گزارش شفافی از عملکرد دانشگاه ارائه دهند تا بتوان نقاط ضعف را در برنامهریزیهای آتی برطرف کرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باید از امکانات رفاهی مناسب مانند خوابگاه و محیط آموزشی مجهز برخوردار باشند زیرا دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان نسل آینده را تربیت خواهند کرد و نقش پررنگی در دستیابی به جایگاه برتر علمی در کشورمان دارند.