loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 565 سه شنبه 12 مرداد 1395 نظرات (0)

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر ظرفیت ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه دهم در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای تکمیل شده و دیگر امکان ثبت‌نامی وجود ندارد.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از فارس؛ علی زرافشان عصر امروز در نشست مدیران و معاونان نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: هیچ مشکلی در ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه‌های مختلف ابتدایی و دوره اول متوسطه وجود ندارد و به غیر از پایه دهم که برای اولین بار در سال تحصیلی جدید راه‌اندازی می‌شود، ما هیچ مشکلی را در ثبت‌نام و حتی موضوع هدایت تحصیلی دانش‌آموزان شاهد نیستیم.

وی تصریح کرد: هدایت تحصیلی و توسعه متوازن رشته‌ها موضوع و مسأله جدیدی نیست بلکه 22 سال است که در کشور با این موضوعات و مباحث روبه‌رو هستیم ولی آنچه که در قالب هدایت تحصیلی در سند تحول بنیادین مطرح است، متفاوت از انتخاب رشته است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در هدایت تحصیلی فقط علاقه دانش‌آموز ملاک نیست بلکه رسیدن به یک نقطه مطلوب در انتخاب درست متناسب با چهار عنصر علاقه، استعداد، نیاز و امکانات مد نظر است، گفت: هر چند برخی‌ها فکر می‌کنند که انتخاب و هدایت تحصیلی باید بر عهده دانش‌آموز باشد ولی ما این کار را براساس چهار شاخصه یاد شده و تخصص انجام می‌دهیم چرا که معتقدیم در هر سه گروه فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و نظری باید دانش‌آموزان به مهارت‌های مورد نظر دست پیدا کنند.

زرافشان افزود: در دوره کار و دانش دانش‌آموز بعد از دریافت مدرک دیپلم با مهارتی که کسب می‌کند همانند شاخه فنی و حرفه‌ای عمدتاً به عنوان تکنسین و کاردان وارد بازار کار می‌شوند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد:‌ در شاخه نظری این کار با تحصیل در دانشگاه و کسب مدرک لیسانس و یا فوق لیسانس در یک رویه توسعه متوازن رشته‌ها براساس نیاز بازار انجام می‌شود که در این زمینه هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به شکل صحیح مد نظر است.

زرافشان با بیان اینکه اخباری اخیراً منتشر شده که در آن بر اجباری بودن هدایت تحصیلی تاکید شده است، اضافه کرد: بنده چنین موضوعی را تکذیب کرده و به صراحت اعلام می‌کنم در باب هدایت تحصیلی دانش‌آموزان هیچ اجباری وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما در هدایت تحصیلی 12 اولویت را برای دانش‌آموزان در نظر می‌گیریم که هیچ کدام از آنها قطعی نیست بلکه براساس علاقه و استعداد و مهمتر از آن نیاز به امکاناتی که در مناطق و نواحی آموزش و پرورش از آن برخوردار هستیم، این کار انجام می‌شود.

زرافشان در ادامه گفت: اتفاقی که امسال در بحث ثبت‌نام و هدایت تحصیلی اتفاق افتاده هدایت دانش‌آموزان به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش است تا ظرفیت تحصیل در این هنرستان‌ها به 40 درصد برسد.

وی افزود: ما در رشته‌های نظری و فنی و حرفه‌ای به شکل معین شده می‌توانیم ثبت‌نام دانش‌آموزان را آن هم با اولویت مراجعه والدین و خود دانش‌آموزان انجام دهیم و یک دانش‌آموزی که در شهر و یا روستای او کلاس تجربی یا ریاضی وجود ندارد نباید انتظار تحصیل در این رشته‌ها را داشته باشد.

زرافشان تصریح کرد: در شرایط کنونی ظرفیت ثبت‌نام برای دانش‌آموزان در رشته فنی و حرفه‌ای تمام شده اما در شاخه کار و دانش ظرفیت وجود دارد.

به هیچ وجه قصد هدایت دانش‌آموزان به مدارس غیردولتی را نداریم

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به هیچ وجه ناعدالتی و یا بی‌عدالتی در این عرصه رخ نداده بلکه ما با در نظر گرفتن علاقه خود دانش‌آموز امکانات و تجهیزات و توجه به توزیع متوازن رشته‌ها اقدامات انجام می‌شود، اظهار کرد: بیان این حرف نیز درست نیست که ما می‌خواهیم دانش‌آموزان را به مدارس غیردولتی سوق دهیم.

زرافشان با بیان اینکه هیچ مدرسه غیردولتی حق تغییر در ظرفیت‌های تعریف شده خود را ندارد، بیان کرد: باید براساس ظرفیتی که این مدارس اعلام کردند در برپایی کلاس‌های نظری اعم از ریاضی، تجربی و علوم انسانی اقدام کنند تا توزیع متوازن در انتخاب و هدایت تحصیلی شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: با کمی صبر و حوصله و کاستن از حاشیه‌سازی‌های برخی رسانه‌ها ما در فضای آرامش ثبت‌نام‌ها را به انجام می‌رسانیم و مشکلات احتمالی نیز برطرف می‌شود.

زرافشان ادامه داد: البته در نقطه متفاوت تمیز دانش‌آموزان به جای معدل کل ما نمره دروس به ویژه دروس کتبی را مد نظر قرار دادیم تا یک شفافیت عملکرد دانش‌آموزان نیز در توسعه تحصیل اتفاق بیفتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما امسال دو درس را انتخاب کردیم تا سؤالات را در پایه نهم به صورت هماهنگ کشوری برگزار شود که امیدواریم در سال‌های آینده این موضوع توسعه پیدا کند.

زرافشان با بیان اینکه تا پایان هفته بحث هدایت تحصیلی و ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه دهم تکمیل شده و جز موارد معدود از دانش‌آموزان تجدیدی در شهریور کار در این حوزه به انجام می‌رسد، گفت: امیدواریم ایرادات و اشکالات احتمالی را بتوانیم برطرف کنیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 324
  • بازدید امروز : 46
  • باردید دیروز : 2,233
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 15
  • بازدید هفته : 46
  • بازدید ماه : 33,243
  • بازدید سال : 179,060
  • بازدید کلی : 3,457,807
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود