loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 489 چهارشنبه 26 خرداد 1395 نظرات (0)

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدرسه به عنوان محیط اصلی تربیت و یادگیری، تجلی بخش تحقق مراتبی از حیات طیبه، کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیتی، محل کسب تجربه‌های تربیتی و زیستی دانش آموزان است.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از ایسنا؛ دکتر مهدی نویدادهم ، با اشاره به نهصد و سی و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که با حضور وزیر و سایر اعضای آن برگزار شد؛ افزود: در این جلسه برنامه زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور به تصویب رسید.

نوید با اشاره به مصوبات این جلسه اظهار کرد: در این جلسه مواردی از جمله مدرسه در تراز سند تحول بنیادین، استانداردهای فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی، تجهیزات آموزشي، تربیتی و ورزشي مدارس ، مکان یابی، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در مدارس، مدیریت نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی و برنامه‌های زیر نظام فضا، تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت کشور پس از بحث و بررسی آن به تصویب اعضای شورای عالی آموزش و پرورش رسید.

نوید با بیان برخی از ویژگی‌های مهم مدرسه از منظر فضا، تجهیزات و فناوری گفت: مدرسه تسهیل کننده فرآیند یادگیری و تربیت دانش آموزان و موثر در بروز خلاقیت، مهارت آموزی، تعامل سازنده و رشد شخصیت آنان است که سازگار و منطبق با معماری و فرهنگ و تمدن اسلامی – ایرانی بوده و زمینه ساز برای کسب شایستگی‌های لازم در ساحت های شش گانه تربیتی است.

وی افزود: فضا و مراكز آموزشي و تربيتي در افق 1404، زمينه‌ساز تأمين نيازهاي فردي و جمعي دانش آموزان، متناسب با ساحت‌هاي شش گانه تربيت و الزامات برنامه درسي ملي، استانداردهاي بين المللي، داراي ظرفيت بالا در تعاملات فرهنگي و اجتماعي محله، امكان دسترسي آسان به محيطي ايمن، با نشاط، شاداب، دوست داشتني، دوستدار محيط زيست، بهره مند از انرژي‌هاي پاك (تجديد پذير) و مجهز به تجهيزات و فناوريهاي نوين بومي براي يادگيري است.

نوید با اشاره به اهداف برنامه زیر نظام؛ اظهار کرد: افزايش سرانه فضاي فيزيكي دانش آموز در فضاهای آموزشي، تربيتي و ورزشی براساس برنامه درسي ملی و منطبق با استانداردهاي جهاني در راستاي پاسخگويي به ساحتهاي مختلف آموزشي، تربيتي و ورزشی و دستيابي به ابعاد مناسب (سايز و تنوع فضايي) و با تأکید بر توسعه مجتمع‌هاي آموزشي و تربيتي با رويكرد كمك به اقتصاد آموزش و پرورش و افزايش بهره وري و صرفه جويي اقتصادي با بهره‌گيري از فناوريهاي نوين ساخت و ساز در فضاهاي آموزشي وتربيتي و ورزشي از مهمترین اهداف این برنامه است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به استانداردهای فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی؛ گفت: وزارت آموزش و پرورش موظف است ضوابط، معیارها و استانداردهای طراحی کلیه فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی اعم از مدارس (پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه)، مجتمع‌های آموزشی و تربیتی، هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، مدارس با نیازهای ویژه (استثنایی)، مدارس با نیازهای خاص، پژوهش سراهای دانش آموزی، موزه و نمایشگاه علم و فناوری، دارالقرآن، اردوگاه‌های دانش آموزی، کانونهای فرهنگی، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سالن‌های ورزشی، فضاهای ورزشی روباز، استخر و ورزشگاه‌های دانش آموزی را متناسب با رعایت اصول و ضوابط ذیربط تهیه و به تصویب کمیسیون اقتصاد و منابع فیزیکی شورای عالی آموزش و پرورش و سایر مراجع ذی صلاح برساند.

نوید با اشاره به تجهیزات آموزشي، تربیتی و ورزشي مدارس نیز، افزود: وزارت آموزش و پرورش موظف است به منظور تحقق اهداف ساحت‌های تربیتی، امکانات، تجهیزات و فناوریهای مناسب تمام ساحت ها را برای مدارس و مراکز آموزشی، تربیتی و ورزشی نوساز و موجود با رعایت اصل عدالت در تامین و توزیع، تهیه و تحویل ادارات آموزش و پرورش دهد.

وی درباره فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در مدارس؛ اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به تهيه و تدوين استانداردهاي نرم افزاري، سخت افزاري، زيرساختهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات و محتوای الکترونیکی مورد نیاز مدارس، مبتنی بر برنامه درس ملی، با استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی و دولتی اقدام کرده و ضوابط و استانداردهای مربوط به فناوریهای ایمنی و کنترل از راه دور مدارس براساس تکنولوژیهای روز تهیه و تدوین کند.

نوید افزود: یکی از مهمترین مواردی که اعضای شورای عالی بر روی آن تاکید داشتند بحث مديريت نگهداري و تعمير فضاهای آموزشي، تربیتی و ورزشي مدارس است که مسئولیت نگهداری فضاها و تجهيزات آموزشی، تربیتی و ورزشي با وزارت آموزش و پرورش (بهره بردار) می باشد که برای انجام این مأموریت، باید ساز و کارهای لازم (از جمله ساختار اداری، نیروی انسانی، منابع مالی) را با هماهنگي مراجع ذيربط تدارک ببیند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: هدف عمده ما در برنامه زیر نظام فضا، تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور، تسهيل فرآيند ياددهي و يادگيري دانش آموزان و تحقق اهداف تربيتي براي رشد و پيشرفت كشور است.

یادآور می‌شود این مصوبه پس از تایید رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.

 

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 673
  • آی پی دیروز : 280
  • بازدید امروز : 3,902
  • باردید دیروز : 602
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 4,504
  • بازدید ماه : 7,510
  • بازدید سال : 90,832
  • بازدید کلی : 3,791,406
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود