رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه براساس آمار مرکز سنجش آموزش وپرورش تاکنون میانگین نمرات خرداد ماه سال 95 نسبت به سال گذشته 13/1 نمره افزایش داشته است، گفت: این موضوع نشان میدهد؛ سوالات امتحانات نهایی دشوار نبوده است.
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از ایلنا؛ علیرضا جدایی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ویژگیهای طراحان سوالات امتحانی اظهارکرد: طراحان سوالات از بین دبیران مجرب مدارس انتخاب میشوند و با توجه به تجارب متمادی تدریس و آشنایی به شیوههای آن، به صورت تیمی اقدام به طراحی سوالات کرده وتمامی سوالات را ازمحتوای کتابهای درسی انتخاب میکنند.
جدایی اضافه کرد: سوالات این دوره از امتحانات نیز همسطح سوالات امتحانی دورههای قبل بوده و ازآسان شروع شده و دارای ضرایب دشواری مختلف آسان، متوسط و دشواراست.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همه طراحان سوالات امتحان نهایی، نیروهای رسمی و مجرب آموزش وپرورش هستند و برای طراحی سوالات الزاما باید تدریس آن درس را درسال جاری برعهده داشته باشند و با درنظرگرفتن بارم بندی دفترتالیف، متن کتاب درسی، شیوه نامه طراحی سوالات وموارد قانونی دیگراقدام به طراحی سوالات نمایند.
جدایی با بیان اینکه درطراحی سوالات امسال نیز همه این موارد لحاظ شده است، خاطرنشان کرد: پس ازبررسیهای دقیق بهعمل آمده مشخص گردید، هیچ سوالی خارج ازچارچوب کتاب های درسی طراحی نشده است و همچنین در بازدید ازحوزه های تصحیح، اکثر دبیران مصحح اوراق امتحانات نهایی نیز از شیوه طراحی سوالات، اظهار رضایت کردهاند.
وی افزود: باتوجه به طراحی سیستم مکانیزه ارزیابی و تجزیه و تحلیل سوالات دراین وزارتخانه، تعیین میزان دشواری سئوالات و روایی آن، براساس میزان پاسخ گویی دانش آموزان به سوالات در مرکز سنجشصورت میگیرد و البته نتایج آن به بخش های مختلف آموزش و پرورش هم اطلاع رسانی میشود.
رئیس مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به برخی فضاسازی های رسانه ای در خصوی دشواری سوالات امتحانات نهایی در سال 95، خاطرنشان کرد: میانگین نمرات امتحانات نهایی در خرداد ماه سال گذشته 75/11 و در خرداد ماه امسال 7/12 می باشد که رشد 13/1 نمره نسبت به خردادماه 94 نشان می دهد و همین امر به خوبی بیانگر این واقعیت است که سوالات امتحانات نهایی امسال از حیث دشواری تفاوتی با سنوات قبل نداشته است.
جدایی با بیاناینکه آموزش و پرورش همواره از نقدهای علمی و مشفقانه ذینفعان و صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت استقبال میکند، گفت: علیرغم اینکه نتایج امتحانات به خوبی نشان میدهد که سوالات امتحانات نهایی از استانداردهای حرفه ای لازم برخوردار بوده است، به دستور وزیر آموزش و پرورش، تیم کارشناسی مجددا طراحی سوالات را بررسی و نتایج را به اطلاع عموم خواهد رساند.