وزیر آموزش و پرورش گفت: به دنبال تقویت روحیه پژوهشگری و پرسش گری در دانش آموزان هستیم که این مهم با تقویت و توسعه پژوهش سراهای دانش آموزی اتفاق می افتد.
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از پانا؛ علی اصغرفانی درمراسم اختتامیه جشنواره و کنگره ملی و بین المللی فناوریهای سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی که امروز یکم خردادماه در مجموعه همایشهای بین المللی رایزن برگزار اظهار داشت: در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش که حدود 10 سال تولید و تصویب آن به طول انجامیده است برای تربیت دانش آموزان 6 ساحت تعریف شده که یکی از آن ساحت ها تربیت علمی و فناورانه دانش آموزان است. اگر ما دانش آموزان را به فعالیت های علمی و فکر کردن ، پژوهشگری و پرسشگری عادت بدهیم این ساحت تربیتی محقق می شود.
وی افزود: دانش آموزان ما باید نسبت به پدیده های پیرامون خود سه سوال چیستی، جرایی و چگونگی را مطرح کنند و پاسخ به این سه سوال دانش آموزان ما را پرسشگر و پژوهشگر بار می آورد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: دستگاه بزرگ آموزش و پرورش بیش از 13 میلیون دانش آموز دارد که باید روحیه خلاقانه را در آنها پرورش دهد نه روحیه محافظه. مقام معظم رهبری در این رابطه می فرمایند آموزش و پرورش باید به جای حافظه محوری برروی خلاقیت و نوآوری دانش آموزان کار کند .
وی ادامه داد: رویکرد ما در تالیف کتابها پرورش روحیه پرسشگری و پژوهشگری در بین دانش آموزان است. ما در همه پایه های تحصیلی به دنبال این رویکرد هستیم و به خصوص در دوره ابتدایی و متوسطه اول با تعیین درس تفکر و پژوهش سعی می کنیم این روحیه را در دانش آموزان پرورش دهیم.
فانی افزود: برگزاری جشنواره های جابربن حیان در دوره ابتدایی ، نوجوان خوارزمی در دوره متوسطه اول و جوان خوارزمی در دوره متوسطه دوم برای بالابردن ابتکارات و انگیزه دانش آموزان است که این مهم با تقویت پژوهش سراهای دانش آموزان رقم می خورد .
وی گفت: هم اکنون بیش از 500 پژوهش سرای دانش آموزی در 500 منطقه آموزشی کشور وجود دارد و امیدواریم بتوانیم در این پژوهش سراها دانشمندان آینده کشور را تربیت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: دانش آموزان باید مشغول پژوهش و تحقیق با علم باشند و علم نه به دلیل علم بودنش بلکه به دلیل کاربردی و کاردستی بودنش تا بتوانند در کارهای اجرایی وارد شوند.
وی تصریح کرد:یکی از هدفهای ما در آموزش و پرورش دولت یازدهم این است که هر منطقه آموزشی ما یک پژوهش سرای دانش آموزی داشته باشد تا بتوانیم فناوریهای نوین ازجمله نانو و بایوتکنولوژی را توسعه دهیم.
فانی گفت: در عرصه فناوریهای نوین به خصوص در فناوری سلولهای بنیادین در نظر داریم تا دانش آموزانی را با این فناوری آشنا کنیم تا خروجی های آموزش و پرورش ، ورودی های جامعه و دانشگاه باشند که دارای روحیه تحقق، پژوهشگری و پرسش گری هستند و بتوانیم در عرصه تقویت نهادهای دانش بنیان اندیشمندانی را پرورش دهیم که در زمینه سلولهای بنیادین باشند زیرا هر ایرانی پژوهشگر یک عنصر مفید نه تنها برای جامعه ایرانی بلکه برای جامعه جهانی خواهد بود.