معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: ارتقای جایگاه فنی حرفه ای و کار دانش یکی از ضرورت های ملی ماست.
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از پانا؛ علی زرافشان در نشست مشترک شورای معاونین استان که در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد؛ برگزاری مسابقات علمی عملی را یکی از کار های خوب وزارت آموزش و پرورش در شاخه فنی و حرفه ای و کار دانش دانست و افزود : برگزاری این مسابقات کار کردهای چند گانه ای را برای آموزش و پرورش دارد و ارتقاء جایگاه فنی حرفه ای و کار دانش که یکی از ضرورت های ملی ماست؛ مهم ترین کارکرد آن است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری درحوزه اشتغال و اقتصاد مقاومتی، آموزش مهارت در دوره آموزش رسمی را یک اصل مهم برشمرد و افرود : در دیدار جمعی از فرهنگیان با رهبر معظم انقلاب در هفته معلم، اینکه ایشان از نخبگان مهارتی یاد می کنند و می گویند برای پیشرفت کشور در کنار دانش آموزانی که از نظر ذهنی و نظری قوی هستند به دانش آموزانی که از جهت توانایی های مهارتی و عملیاتی توانمندند نیاز داریم؛ بیانگر اهمیت توسعه آموزش های فنی و حرفه ای است.
وی اعتماد به نفس دانش آموزان هنرستان های فنی حرفه ای و کار دانش نسبت به رشته، آینده تحصیلی و شغلی خود را از مزایای برگزاری این مسابقات عنوان کرد و اظهار كرد : تنها المپیاد ها نیستند که مورد توجه قرار می گیرند بلکه این سیاست کلان آموزش و پرورش است که در کنار توجه به دانش آموزان نظری به دانش آموزش فنی حرفه ای و کار دانش نیز توجه ویژه ای دارد.
زرافشان با بیان اینکه دانش آموزان توانمندی های متفاوتی دارند که باید از آن ها استفاده کرد؛ افزود : با برگزاری مسابقات علمی عملی هنرستان ها، به دنبال این هستیم که فرهنگ سازی کنیم که هوش های چند گانه و دوره IQ تمام شده و بقیه Q ها نیز جایگاه ویژه خودشان را دارند و دانش آموز متناسب با توانمندی های خودش باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان این مطلب که باور به کاهش تمرکز و تصدی گره گشاست؛ گفت: اکثر جشنواره و مسابقات برعهده استان بوده و بیشتر پژوهش سراهای استان ها نیز قطب یک فعالیت هستند و پایگاه گروه های آموزشی در استان ها متفاوت است و سعی شده که از ظرفیت همه استان ها به خوبی استفاده شود و برگزاری این مسابقات یکی از نمونه های کاهش تمرکز و واگذاری اختیارات و کاهش تصدی در سطح ستاد است.