loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 497 چهارشنبه 26 اسفند 1394 نظرات (0)

مدیرکل سابق دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش با بیان اینکه در تجربیات جهانی، استعدادیابی دانش‌آموزان از بدو ورود آنان به مدرسه شکل می‌گیرد، گفت: سپردن انتخاب رشته محصلان به قضا و قدر، پسندیده هیچ نظام تعلیم و تربیتی نیست.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از فارس؛ محمد شریف‌زاده مدیرکل سابق دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در خصوص آیین‌نامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان که اخیراً به تصویب رسیده است، اظهار داشت: انتخاب رشته در دوران تحصیل دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی است که دانش‌آموزان و اولیای آنان باید اتخاذ کنند چرا که بسیاری از تصمیم‌هایی که دانش‌آموز در آینده خواهد گرفت و همچنین بسیاری از انتخاب‌هایی که در آینده خواهد داشت به صورت مستقیم و غیر مستقیم به انتخاب رشته وی مربوط خواه شد.

وی افزود: در هدایت تحصیلی جدید که مصوب شده است، دانش‌آموز و مسئولان مدرسه باید بر اساس یک سری نمرات دوره اول متوسطه، انتخاب رشته را انجام بدهند و این موضوع نمی‌تواند آینده فرد و جامعه را تأمین کند.

شریف‌زاده با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در راهکار 21-3  به «طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی» اشاره شده است، گفت: آموزش و پرورش بعد از 2.5 سال این نظام را تدوین کرده است اما آن چیزی که مصوب شده هیچ ارتباطی با خواسته سند تحول بنیادین ندارد و جای سوال است که شورای عالی آموزش و پرورش که به این راحتی رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای را محدود و حذف می‌کند و یا رأی در تغییر محتوای رشته‌های فنی و حرفه ای می‌دهد، اجرای سند و یا سیاست های کلی اشتغال را چگونه پاسخگو خواهد بود.

وی با طرح این سوال که «با نداشتن طرح جامع هدایت تحصیلی آیا می‌توان به توازن رشته‌ها در دوره دوم متوسطه و هم دانشگاه رسید؟»، بیان داشت: وقتی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می کند بیکاری دانش‌آموخته های دانشگاهی دو برابر سایر بخش هاست چه کسی خانواده‌ها و اولیا آنان را با رشته های نظری که هنوز دارای عناوین و جذابیت های کاذب هستند آشنا خواهد کرد؟  وظیفه آموزش و پرورش در هدایت تحصیلی صحیح دانش آموزان چیست؟

مدیرکل سابق دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در تجربیات جهانی، استعدادیابی دانش‌آموزان از بدو ورود آنان به مدرسه است یعنی پروسه‌ای است که در طول حدود 10 سال شکل می‌گیرد، افزود: آشفتگی و نداشتن برنامه کلان در این خصوص و سپردن انتخاب رشته دانش‌آموزان به تصادف و قضا و قدر پسندیده هیچ نظام تعلیم و تربیتی نیست و لازم است معاونت آموزشی وزارت آموزش و پرورش که متولی آموزش رسمی در جامعه است در چنین تصمیمات مهمی که حق الناس است دقت بیشتری داشته باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 15
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 640
  • آی پی دیروز : 280
  • بازدید امروز : 3,150
  • باردید دیروز : 602
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 3,752
  • بازدید ماه : 6,758
  • بازدید سال : 90,080
  • بازدید کلی : 3,790,654
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود