loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 484 جمعه 16 بهمن 1394 نظرات (0)

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش، ۷ عامل مخاطره آمیز و تهدید کننده دانش‌آموزان در مدارس را معرفی کرد.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از فارس؛ نادر منصورکیایی مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «آیا فهرستی از آسیب‌های اجتماعی و عوامل مخاطره آمیز تهدید کننده دانش‌آموزان دارید؟»، اظهار داشت: بله، دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی بر اساس متون نظری و دانشگاهی آسیب اجتماعی و عامل مخاطره آمیزی که کودکان و نوجوانان دانش‌آموز را تهدید می‌کند استخراج و در برنامه ریزی‌های خود به آنها توجه دارد و برای این منظور چارچوب و شیوه‌ نامه‌هایی را آماده و در اختیار همکاران گذاشته است.

 وی نخستین دسته خطرات و آسیب‌های اجتماعی تهدید کننده را «رفتارهای پرخطر» برشمرد و خاطرنشان کرد: این آسیب مربوط به خطر گرایش به دخانیات، خطر گرایش به مصرف مواد، خطر گرایش به خشونت و خطر گرایش به خودکشی است.

کیایی، دومین دسته خطرات و آسیب اجتماعی تهدید کننده را «اختلال‌های بهداشت روان» عنوان کرد و گفت: این آسیب شامل خطر اختلالات مربوط به بهداشت روان افرادی است که افسردگی و هر اختلالی که از نظر کارشناسان به درجه‌ای از شیوع و همه گیری رسیده باشد، شناخته می‌شود.

وی سومین دسته خطرات و آسیب‌های اجتماعی تهدید کننده را خطر «اختلالات خانوادگی» برشمرد و تصریح کرد: این آسیب مربوط به کودکان و نوجوانانی می‌شود که  بدسرپرست، بی سرپرست و تک سرپرست بوده و یا سابقه مصرف مواد و خودکشی در خانواده آنها وجود داشته است که ممکن است این آسیب روی دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش چهارمین دسته عوامل مخاطره آمیز را «انحرافات اخلاقی» عنوان و گفت: این آسیب مربوط به خطر انحرافاتی که از نظر اخلاقی کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند و جزء خطراتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کیایی، پنجمین دسته از عوامل مخاطره آمیز را «اختلالات تحصیلی» شامل افت تحصیلی، ترک تحصیل و فرار از مدرسه عنوان و ششمین خطر را «اختلالات فرهنگی» برشمرد و موارد مورد تأثیر آن را گرایش به آسیب‌های نو پدید و کج‌روی‌های فرهنگی دانست.

وی هفتمین دسته خطرات تهدید کننده را «بزهکاری‌ها» عنوان و تصریح کرد: مصادیقی چون گرایش به تخلفات، سرقت، شرکت در نزاع و خشونت‌های فردی و گروهی و رفتارهای هنجارشکنانه از جمله مواردی هستند که معنای عام تری را نسبت به جرم شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش افزود: به دلیل ویژگی‌های گروه سنی کودک و نوجوان، دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، تمرکز خود را بر پیشگیری از رفتارهای پرخطر قرار داده است.

 متن کامل راهنمای ماموریت‌ها، برنامه‌ها و عملکرد دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 49
  • آی پی دیروز : 376
  • بازدید امروز : 72
  • باردید دیروز : 3,842
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 27
  • بازدید هفته : 14,238
  • بازدید ماه : 3,914
  • بازدید سال : 149,731
  • بازدید کلی : 3,428,478
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود