مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش، ۷ عامل مخاطره آمیز و تهدید کننده دانشآموزان در مدارس را معرفی کرد.
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از فارس؛ نادر منصورکیایی مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «آیا فهرستی از آسیبهای اجتماعی و عوامل مخاطره آمیز تهدید کننده دانشآموزان دارید؟»، اظهار داشت: بله، دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی بر اساس متون نظری و دانشگاهی آسیب اجتماعی و عامل مخاطره آمیزی که کودکان و نوجوانان دانشآموز را تهدید میکند استخراج و در برنامه ریزیهای خود به آنها توجه دارد و برای این منظور چارچوب و شیوه نامههایی را آماده و در اختیار همکاران گذاشته است.
وی نخستین دسته خطرات و آسیبهای اجتماعی تهدید کننده را «رفتارهای پرخطر» برشمرد و خاطرنشان کرد: این آسیب مربوط به خطر گرایش به دخانیات، خطر گرایش به مصرف مواد، خطر گرایش به خشونت و خطر گرایش به خودکشی است.
کیایی، دومین دسته خطرات و آسیب اجتماعی تهدید کننده را «اختلالهای بهداشت روان» عنوان کرد و گفت: این آسیب شامل خطر اختلالات مربوط به بهداشت روان افرادی است که افسردگی و هر اختلالی که از نظر کارشناسان به درجهای از شیوع و همه گیری رسیده باشد، شناخته میشود.
وی سومین دسته خطرات و آسیبهای اجتماعی تهدید کننده را خطر «اختلالات خانوادگی» برشمرد و تصریح کرد: این آسیب مربوط به کودکان و نوجوانانی میشود که بدسرپرست، بی سرپرست و تک سرپرست بوده و یا سابقه مصرف مواد و خودکشی در خانواده آنها وجود داشته است که ممکن است این آسیب روی دانشآموزان تأثیرگذار باشد.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش چهارمین دسته عوامل مخاطره آمیز را «انحرافات اخلاقی» عنوان و گفت: این آسیب مربوط به خطر انحرافاتی که از نظر اخلاقی کودکان و نوجوانان را تهدید میکند و جزء خطراتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
کیایی، پنجمین دسته از عوامل مخاطره آمیز را «اختلالات تحصیلی» شامل افت تحصیلی، ترک تحصیل و فرار از مدرسه عنوان و ششمین خطر را «اختلالات فرهنگی» برشمرد و موارد مورد تأثیر آن را گرایش به آسیبهای نو پدید و کجرویهای فرهنگی دانست.
وی هفتمین دسته خطرات تهدید کننده را «بزهکاریها» عنوان و تصریح کرد: مصادیقی چون گرایش به تخلفات، سرقت، شرکت در نزاع و خشونتهای فردی و گروهی و رفتارهای هنجارشکنانه از جمله مواردی هستند که معنای عام تری را نسبت به جرم شامل میشود.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش افزود: به دلیل ویژگیهای گروه سنی کودک و نوجوان، دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، تمرکز خود را بر پیشگیری از رفتارهای پرخطر قرار داده است.
متن کامل راهنمای ماموریتها، برنامهها و عملکرد دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی