loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 457 سه شنبه 13 بهمن 1394 نظرات (0)

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از کاهش ناهنجاری‌های رفتاری در مدارس خبر داد و گفت: در حال حاضر تعداد مشاور رسمی ما زیر ۲۰ هزار نفر است و تقریبا دوره متوسطه اول دارای مشاور است اما در سایر دوره‌ها با کمبود مشاور مواجهیم.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از فارس؛ حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره عدم انتصاب مدیرکل تربیتی و مشاوره و مشکلات نبود مشاور در مدارس اظهار داشت: برای انتخاب مدیرکل تربیتی و مشاوره با چندین نفر مصاحبه کردیم و مدیرکل جدید مشخص شده و مراحل قانونی آن نیز طی شده است و در این هفته منصوب می‌شود.

وی ادامه داد: در این مدت نیز بحث مشاوره و تربیتی بر عهده بنده بود و دو معاون «تربیتی» و «مشاوره» که در این اداره کل فعالیت می‌کنند، در این مدت مستقیماً با بنده در ارتباط بودند یعنی هیچ بخشی از کارمان نسبت به گذشته روی زمین نمانده است اما به هر حال انتصاب در رده مدیرکلی، مراحلی دارد که باید طی شود و خوشبختانه در این مورد، انجام شده است.

کفاش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی، مشاور برای تمام دوره‌های تحصیلی پیش‌بینی شده است، افزود: ما حتی در دوره ابتدایی هم بر اساس سند باید مشاور داشته باشیم ولی با توجه به اینکه هدایت تحصیلی به دوره متوسطه اول ارجاع شده و در پایه نهم انجام می‌شود، اولویت‌مان را در سال‌جاری متوسطه اول قرار دادیم.

وی با اشاره به این نکته که در استان‌ها نیز مشاوران در دوره متوسطه اول سازماندهی شده‌اند، اضافه کرد: اولویت حضور مشاور پس از دوره متوسطه اول در دوره متوسطه دوم و پس از آن در دوره ابتدایی است؛ البته این اولویت برای هدایت تحصیلی بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود مشاور در مدارس اظهار داشت: اگر بخواهیم مشاور در تمام دوره‌های تحصیلی داشته باشیم، نیاز به نیروی تازه‌نفس داریم یعنی اگر به ازای هر مدرسه یک مشاور بخواهیم، کمبود مشاور داریم.

وی در واکنش به این جمله خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «به ازای هز 12 تا 15 دانش‌آموز باید یک مشاور باشد»، گفت: استاندارد جهانی اینگونه است اما سند تحول بنیادین پیش‌بینی یک مشاور را برای یک آموزشگاه دارد البته آموزشگاهی که دانش‌آموزش به حد نصاب برسد یعنی به ازای هر 150 دانش‌آموز یک مشاور پیش‌بینی می‌شود.

کفاش افزود: به عنوان معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر اولویت حضور مشاور و مربی در مدارس تأکید دارم اما معتقدم حضور معلم در کلاس درس، اولویت بالاتری است چرا که کلاس درس در ابتدا به معلم نیاز دارد و به این جهت در اولویت استحدام در آموزش و پرورش، رفع کمبود معلم است البته در ردیف استخدامی 5 هزار نفر آزمون استخدامی، 200 نفر به معاونت پرورشی و فرهنگی اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه در پذیرش دانشگاه فرهنگیان نیز رشته امور تربیتی و رشته مشاوره جزو رشته‌های اصلی است و هر سال نیرو می‌گیرند، ادامه داد: در حال حاضر تعداد مشاور رسمی ما زیر 20 هزار نفر است و تقریباً دوره متوسطه اول دارای مشاور هست اما در دوره متوسطه دوم حدود نیمی از مدارس دارای مشاور بوده و در دوره ابتدایی خیلی کم است و تنها مدارس خاص دارای مشاور هستند. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در حال حاضر توانمندسازی معلمان در دوره ابتدایی جزو برنامه هایمان است و دوره‌هایی را طراحی کردیم و برگزاری دوره‌های آشنایی با روانشناسی تربیتی، ناهنحاری های رفتاری و تشخیص دانش‌آموزان دارای مشکل را چاره‌ کار می‌دانیم.

وی افزود: حدود دو سال است که طرح همیار مشاور را آغاز کردیم و دانش‌آموزان ممتاز و نمونه زیر نظر مربی، آموزش دیده و مشاور را یاری می‌دهند که این طرح در دوره متوسطه اول و دوم است.

کفاش با بیان اینکه تحلیل‌های رسانه‌ها را درباره ناهنجاری رفتاری در مدارس خوانده‌ام، گفت: به طور مستند اعلام می‌کنم در سه سال اخیر در خصوص ناهنجاری‌های رفتاری مانند خودکشی، روند کاهشی داشتیم البته از نظر ما یک مورد هم زیاد است اما صدها مورد در معرض بوده است که معلم، مشاور و همیار مشاور کشف کرده و حل شده است و خبری نیز از آن منتشر نشده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 99
  • آی پی دیروز : 324
  • بازدید امروز : 516
  • باردید دیروز : 2,233
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 15
  • بازدید هفته : 516
  • بازدید ماه : 33,713
  • بازدید سال : 179,530
  • بازدید کلی : 3,458,277
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود