دبیرکل کانون تربیت اسلامی طی نامهای به رئیس مجلس ضمن انتقاد از بیتوجهی برنامه ششم توسعه به موضوع معلمان و آموزشوپرورش، ۹ پیشنهاد را برای لحاظ کردن در برنامه ششم توسعه با هدف توجه بیشتر به نهاد تعلیم و تربیت کشور ارائه کرد.
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از تسنیم؛ کانون تربیت اسلامی در نامهای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس اعتراض خود را نسبت به بیتوجهی برنامه ششم توسعه به موضوع معلمان و آموزشوپرورش اعلام کرد و در راستای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، پیشنهاداتی را ارائه دادهاند تا در برنامه ششم مورد توجه قرار بگیرد.
در این نامه آمده است: همانطوریکه استحضار دارید از سال تحصیلی 90-89 تغییر ساختار نظام آموزش و پرورش کشور با عنوان 3-3-6 برابر با اسناد تحول در آموزش و پرورش (سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی) آغاز شد و در این تغییر ساختار یک سال به آموزشهای دوره عمومی افزوده شد و موازی با آن اسناد تحولی تصویب و توسط رئیس جمهور وقت ابلاغ شد تا منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تحول در نظام آموزش و پرورش محقق شود.
علاوه بر آن سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش برابر با بند یک اصل 110 قانون اساسی از سوی رهبر معظم انقلاب به سران قوا ابلاغ شد و حدود پنج سال از ابلاغ این اسناد میگذرد اما تاکنون اقدام مؤثری در مدارس برای تحول مورد نظر انجام نپذیرفته است در حالیکه با تبیین و توصیف این اسناد توسط مسئولان و تغییر ساختار دورههای تحصیلی انتظارات جامعه افزایش یافته و به صورت یک مطالبه عمومی به ویژه فرهنگیان مومن و انقلابی درآمده است اما برنامههای مصوب سالانه (بودجه) در مجلس شورای اسلامی و برنامه توسعه پنجم تفاوت قابل توجهی نکرده است و تنها در سال اول و دوم اجرای سند مبلغ کمتر از دو میلیارد تومان در نظر گرفته شد و در سالهای اخیر با عنوان کیفیتبخشی مبلغ 250 میلیارد تومان پیش بینی شد و میانگین اعتبارات آموزش و پرورش نسبت به اعتبارات دولت از 12 درصد تجاوز نکردهاست.
حال که مجلس محترم در آستانه بررسی برنامه ششم توسعه میباشد کانون تربیت اسلامی برابر با بند 4-4-4 سند «مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی» موارد ذیل را به پیوست پیشنهاد میکند تا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد ضمناً پیشنهاد میشود در سرفصل بودجه علاوه بر هزینههای جاری و تملک دارائی و سرمایهای، عنوان هزینههای آموزشی آورده شود تا افزایش اعتبارات این عنوان از شاخصهای رشد بهینه مصارف در منابع باشد و تحت تأثیر هزینههای جاری قرار نگیرد.
پیشنهادات:
** وظیفه دولت نسبت به غنی سازی محیط یادگیری
1-دولت موظف است در پایان برنامه هر سال 20 درصد محیط یادگیری غنی و متنوع را (کتابخانه – آزمایشگاه – کارگاه – شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات – سالن ورزشی) برابر برنامه درسی حوزه های تربیت و یادگیری تمام دورههای تحصیلی تأسیس, تکمیل و توسعه دهد.
2- شایستگیهای پایه و ویژه مرتبط با علوم انسانی دانش آموزان در دوره عمومی و متوسطه دوم تا پایان سال دوم برنامه به پیشنهاد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد و تا پایان برنامه تمام برنامههای درسی، مواد و رسانههای آموزشی با تأکید بر متون کتابهای درسی براساس آن بازبینی شود.
3- دولت موظف است در سال اول اجرای برنامه ردیف اعتباری مستقل (همانند دانشگاه) در بودجه سالانه برای مدارسی که دارای بیش از چهارصد نفر هستند پیش بینی کند و اختیارات مدارس به هیأت امنا برابر با بند ب ماده 20 برنامه پنجم توسعه واگذار شود به طوریکه در پایان برنامه، تمام این مدارس را پوشش دهد.(بند 8 سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش)
4- وزارت آموزش و پرورش موظف است برای تربیت انسانهایی با هویت اسلامی – ایرانی و انقلابی مفاهیم ارزشی ایمان, پرهیزکاری, متخلق به اخلاق اسلامی, بلند همت, امیدوار, خیرخواه, بانشاط, حقیقت جو, آزادمنش, مسئولیت پذیر, قانونگرا, عدالت خواه, خردورز, خلاق, وطن دوست, ظلم ستیز, جمعگرا, خودباور و ایثارگر برنامهریزی کند و این مفاهیم در تمام مواد و رسانههای آموزشی – تربیتی گنجانده شود و معلمان و مربیان نیز در این زمینه توانمند شوند. (بند اول سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش)
5- تمام دستگاههای اجرایی موظفند به طور رایگان 20 درصد استفاده از فضاهای ورزشی, تفریحی, آموزشی و پژوهشی را برای توانمندسازی نیروی انسانی فرهنگیان و تربیت بدنی دانش آموزان در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند. (بند 2 سیاستهای ابلاغی)
تمام دستگاههای اجرایی میتوانند حداکثر تا 20 درصد از محل اعتبارات خدمات رفاهی دستگاه را برای گرامیداشت معلم و توجه به منزلت اجتماعی آن اختصاص دهند و این کمک به عنوان هزینه قطعی گرفته شود. (بند 2 سیاستهای کلی)
6- آموزش و پرورش فقط میتواند واحدهای عملی رشته فنی و حرفهای و کاردانش را از بخش خصوصی خرید خدمت آموزشی کند و بقیه موارد دیگر امور آموزشی – تربیتی برابر با بند 2 سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش امور حاکمیتی محسوب میشود و واگذاری آن به بخش خصوصی اعم از خرید خدمات آموزشی پیمان مدیریت, اجاره فضا و تجهیزات آموزشی ممنوع است. (بند 2 سیاستهای ابلاغی)
7- دولت موظف است تمام نیروهای آموزشی – تربیتی مورد نیاز مدارس بجز رشتههای مشمول ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را از طریق آزمون سراسری و با طی موفقیت دوره کارشناسی چهارساله در دانشگاه فرهنگیان جذب کند. (بند 3-2 سیاستهای ابلاغی)
8- دولت موظف است برای اجرای کتابهای جدید التالیف با میانگین حداقل 50 ساعت آموزش و برای حفظ و نگهداری نیروهای آموزشی – تربیتی حداقل با میانگین 100 ساعت آموزش سالانه ضمن خدمت اجراء کند.
تبصره – دولت موظف است در لایحه بودجه سالانه ردیف مستقل با بودجه معین برای این امر اختصاص دهد.(بند 3-2 و 3-3 سیاستهای ابلاغی)
9- حداقل به میزان 20 درصد اعتبارات پرسنلی آموزش و پرورش اعتبارات غیر پرسنلی با ردیف مستقل در بودجه سنواتی آموزش و پرورش برای تحقق اهداف و مأموریتهای مندرج در سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش با تأکید بر بندهای 4-5-9 منظور شود.