loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 565 چهارشنبه 06 آبان 1394 نظرات (0)

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به مهمترین شاخص ها در ارزیابی مدیریت موفق گفت: شاخص مهمی که می‌تواند مبین کیفیت، ظرافت و پیچیدگی های مدیریت در دانشگاه فرهنگیان باشد ˝رضایت رو به تزاید دانشجومعلمان از دانشگاه و رغبت رو به افزایش آنان به حرفه معلمی است.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از دانشگاه فرهنگیان؛ افتتاحیه نشست دو روزه مدیران استانی، پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان و با حضور مسئولان و مدیران سازمان مرکزی این دانشگاه صبح امروز 6 آبان 94 در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

محمود مهرمحمدی،سرپرست دانشگاه فرهنگیان در مراسم افتتاحیه گفت: دراین فرصت، با بازخوانی ابعاد و ظرفیت های مدیریتی در نظام تربیت معلم، برداشت خود را از ظرافت های مربوط به این امر به اشتراک خواهیم گذاشت. 

وی با اشاره به مهمترین شاخص ها در ارزیابی توفیق مدیریت و مواردی که در این راستا باید مد نظر قرار گیرد خاطر نشان کرد: شاخص مهمی که میتواند مبین کیفیت، ظرافت و پیچیدگی های مدیریت در دانشگاه فرهنگیان باشد، "رضایت رو به تزاید دانشجومعلمان از دانشگاه و رغبت رو به افزایش آنان به حرفه معلمی است. 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر جایگاه دانشجومعلمان به عنوان فلسفه وجودی مسئولان دانشگاه گفت: دانشجومعلمان بدون تردید، تعارف و تکلف دلیل وجودی ما هستند و به تعبیری که امام خمینی(ره) در مورد مردم به عنوان "ولی نعمتان" به کار می بردند ما هم باید متذکر این جایگاه دانشجومعلمان باشیم چرا که آنان بی شک ولی نعمتان ما در همه ی سطوح مدیریتی هستند. 

وی ادامه داد: نخستین وجه کانون توجه قرار گرفتن شاخص مذکور یعنی "رضایت رو به تزاید دانشجومعلمان از دانشگاه و رغبت رو به افزایش آنان نسبت به حرفه معلمی" در همین ولی نعمت بودن دانشجومعلمان نسبت به ماست. 

مهرمحمدی تاکید کرد: اگر بر این ویژگی اهتمام و درنگ جدی نداشته باشیم در مجموعه دانشگاه با انسان هایی منفعل، بی انگیزه و خمود مواجهیم. نمیشود از چنین افرادی توقع داشت اتفاق مثبتی را در مسیر بالندگی خود رقم بزنند و یا حتی از فرصت هایی که در مسیر برای آنها ایجاد میشود استفاده کنند، لذا در چنین مجموعه ای اتفاق مثبتی نمیتواند رقم بخورد. 

وی افزود: اگر مسیر بالندگی دانشجومعلمان بر بستری از رضایت استوار نباشد شاید در مجموعه شاهد کنش های ظاهری باشیم اما کنش های حقیقی در پی نخواهد داشت و انجام تکالیف سنگینی که در منشور حقوق و تکالیف دانشجومعلمان به آنها پرداخته شده بی شک نیازمند فراهم بودن بستری از رضایت و رغبت است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه سخنان خود متغیر وابسته و کلان" رضایت و رغبت دانشجومعلمان" را تحت تاثیر متغیرهای خرد مستقلی برشمرد که مستقیما از مدیران صف مورد انتظار است. 

وی با تاکید بر اهتمام به تحقق منشور مدیریت در دانشگاه فرهنگیان، گفت: این نکات و موارد به بیانی دیگر در منشور مدیریت دانشگاه فرهنگیان که همواره، ابلاغ مدیران دانشگاه را همراهی میکند، برای تاکید، یادآوری و مورد توجه و احترام قرار گرفتن، بیان شده است. 

مهرمحمدی، در ادامه به سه نکته تاثیرگذار در عملکرد مدیریتی در ساختار دانشگاه اشاره کرد. بحث شبانه روزی بودن دانشگاه که موجب افزایش انتظارات در مقایسه با نهاد های غیر شبانه روزی می شود؛ کمبود منابع در دانشگاه فرهنگیان و اینکه انتظارات مدیریتی در این مجموعه باید در سایه کمبود منابع مورد توجه قرار گیرد و در نهایت اینکه مجموعه های تحت مدیریت دانشگاه، واحدهای سازمانی کوچک به حساب میایند و سبک و منش مدیریتی در سازمان های کوچک که روابط بین مجموعه، فرادستان و فرو دستان حاکم است انتظاراتی متفاوت با آنچه که در سازمان های بزرگ اتفاق می فتد، سه نکته تاثیرگذار در عملکرد مدیریتی بود که سرپرست دانشگاه فرهنگیان به توضیح آنها پرداخت.

وی گفت: در سایه ویژگی های ساختاری دانشگاه فرهنگیان برای نیل به هدف باید بر مواردی اهتمام داشت و 9 مورد ذیل را در این راستا مورد توجه قرار داد.

"ادراک دانشجومعلمان از کیفیت تعامل با مدیر و اصلاح ادراک غلط در این زمینه با حفظ کرامت آنها و پرهیز از به کارگیری زبان جبر"؛ "مراقبت از نزدیک بر تعاملات زیر مجموعه"؛"ادراک از تلاشگری و احساس مسئولیت حداکثری"؛" ادراک از نقد پذیری عملکرد مدیر و باز بودن فضای طرح مطالبات"؛ "ادراک از مطلوبیت کیفیت آموزش و خدمات آموزشی"؛ "رضایتمندی از کیفیت ارائه خدمات پژوهشی، تسهیل دسترسی به امکانات آموزشی و کمک آموزشی و در راس آنها مطالبات پژوهشی"؛ "ادراک از مسئولیت، دامنه و تنوع بستر های فعالیت های فرهنگی و اجتماعی که ژرفای اینگونه از فعالیت ها روح نشاط و سرزندگی را در کالبد دانشگاه می دمد "؛ " ادراک از میزان اهتمام به بستر حداکثری مشارکت در امور در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، رفاهی و ....همچون استفاده از ظرفیت شوارهای صنفی و ..." و در نهایت" اهتمام به افزایش جذابیت بصری و زیبا شناختی در دانشگاه به عنوان محیط تحصیل و زندگی دانشجو معلمان" ؛ مواردی بود که مهرمحمدی مورد توجه قرار داد. 

نشست دو روزه مدیران دانشگاه فرهنگیان در ادامه به برگزاری کمیسیون های تخصصی، معاونت طرح و برنامه و توسعه منابع، فرهنگی و اجتماعی و معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی اختصاص داشت. این نشست تا عصر پنجشنبه 7 آبان ماه در اردوگاه شهید باهنر تهران ادامه خواهد یافت.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 20
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 69
  • آی پی دیروز : 764
  • بازدید امروز : 596
  • باردید دیروز : 5,471
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 6,669
  • بازدید ماه : 9,675
  • بازدید سال : 92,997
  • بازدید کلی : 3,793,571
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود