loading...
باشگاه دانشجومعلمان ایران
دانشجومعلم بازدید : 535 سه شنبه 05 آبان 1394 نظرات (0)

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با فناوری‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی مخالف نیستیم، گفت: در برنامه 5 ساله ششم مقرر شده است تمام مدارس به سامانه‌های هوشمند، شبکه امن و محتوا‌های مناسب تجهیز شوند.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در سازمان پژوهش و برنامه ریزی برگزار شد، با بیان اینکه با فناوری‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی مخالف نیستیم و نباید هم مخالفتی با این فناوری‌های روز صورت گیرد، اظهار داشت: باید با نگاه فرصت و امکان به این نوآوری‌های تکنولوژی نگریسته شود و استفاده از آنها فی النفسه مشکلی ندارد، البته محتوای پیام‌ها و مطالبی که منتقل می‌شود می‌تواند مضر یا مفید بودن این فناوری‌های روز را مشخص کند.

وی تصریح کرد: زمانی که تلویزیون آمد، طرفدار‌ان رادیو به مخالفت بلند شدند و از مضرات و محدودیت‌های آن گفتند و وقتی سینما آمد، عده‌ای مجذوب آن و عده‌ای به مخالفت با سینما پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که اوایل انقلاب فرمودند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد و منکرات مخالف هستیم»، گفت: زمانی که در کوهپایه‌ای زندگی می‌کنیم که در نوک آن آتشفشان وجود دارد، فرار از آتشفشان چاره کار نیست، بلکه باید خانه‌هایی امن در برابر گدازه‌ها بنا کرد.

*نمی‌شود به وایبر و تلگرام و واتس آپ «نه» گفت

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: نمی‌شود به شبکه‌های اجتماعی از قبیل وایبر، تلگرام، واتساپ و ... «نه» گفت و آنها را فیلتر کرد، زیرا به لحاظ سرعت و کثرت پیام‌ها‌، قابل فیلتر نیست و همچنین فیلتر شکن آن تولید می‌شود، بلکه بایدبصیرت افزایی کرد.

وی با بیان اینکه تربیت مصونیت‌دار برای استفاده نوجوانان و دانش‌آموزان از شبکه‌های اجتماعی مورد نیاز است، خاطر نشان کرد: باید اقدام تربیتی در خانواده‌ها، آموزش و پرورش و اجتماع صورت گیرد.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: البته این اقدام تربیتی امری سخت و سنگین است و آموزش صحیح و هدفمند، قدم اول است و در خانواد‌ه‌ها باید در آموزش مواظبت و مراقبت شود و از حسن ظن و سوء ظن اجتناب کرده و واقع بین بود.

* معطوف شدن توجه به حوزه فناوری از پایه سوم متوسطه به ششم

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود به اقدامات آموزش و پرورش در تربیت دانش‌آموزان و استفاده صحیح از فناوری‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی پرداخت و گفت: در برنامه‌های آموزشی توجه به حوزه فناوری از پایه سوم متوسطه به ششم معطوف شده است و نحوه آموزش سخت افزاری و نرم افزاری به همراه فرهنگ استفاده از آن در کتب درسی گنجانده شده است.

*شبکه‌های مجازی چهره توسعه یافته زندگانی امروز ماست

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با انتقاد از به‌کار بردن کلمه مجازی برای شبکه‌های اجتماعی، اظهار داشت: این محیط مجازی نیست، بلکه چهره توسعه یافته زندگانی امروز ماست و با این نگاه، زمان و مکان معنای خود را از دست می‌دهد.

وی با اشاره به تصویب سند توسعه آموزش فناوری و اطلاعات در مدارس در سال 1385 اشاره کرد و افزود: بستر سازی مناسب از طریق شبکه ملی مدارس ایران(رشد) و ارتقای این شبکه از صرفا آموزش به تالار گفت‌وگو از جمله اقدامات برای استفاده صحیح دانش‌آموزان از فناور‌ی‌های نوین است.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه محتوا‌های برنا‌مه‌های درسی را در محیط فناورانه تولید کرده‌ایم، خاطر نشان کرد: این محتواها در ابتدا غیر برخط(آفلاین) و از طریق سی دی و بسته‌های آموزشی بوده است، اما هم اکنون تولیدات برخط(آنلاین) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

*تجهیز 50 هزار مدرسه به سامانه‌های هوشمند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از تجهیز 50 هزار مدرسه از بین 110 هزار مدرسه به سامانه‌های هوشمند خبر داد و اظهار داشت: در برنامه 5 ساله ششم مقرر شده است تمام مدارس به سامانه‌های هوشمند، شبکه امن و محتوا‌های مناسب تجهیز شوند.

*نباید تمام آموزش‌ها فناورانه باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه اعتقاد نداریم تمام آموزش باید فناورانه شود، گفت: نباید در کلاس‌های درس، حضور معلم کمرنگ شود و این شخصیت و کلام مربیان است که در آموزش بسیار مفید است.

*معرفی، حمایت و هدایت نخبگان دانش آموزی و معلم در عرصه فناوری‌های نوین

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص اقدامات این معاونت در خصوص شناسایی و تربیت نخبه‌های دانش‌آموز در زمینه فناوری‌های نوین، اظهار داشت: پنج چشنواره تولید محتوای الکترونیکی در بین دانش‌آموزان و معلمان برگزار شده است و تا مدتی دیگر ششمین دوره این جشنواره برگزار می‌شود و نخبگان، شناسایی، معرفی، حمایت، هدایت و تقدیر خواهند شد.

* در شناسایی استعداد‌های برتر در زمینه فنی ناموفق بوده‌ایم

وی در خصوص پرسش دیگر خبرنگار فارس در خصوص شناسایی مخترعان دانش‌آموز، گفت: در طرح شهاب، شناسایی و هدایت مجموعه استعدادها در دوره ابتدایی مورد تأکید است و این طرح با استعدادهای درخشان که صرفاً در خصوص نفرات برتر درسی است، تفاوت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: باید اذعان کرد که در شناسایی مخترعان فنی خصوصاً در هنرستان‌ها چندان موفق نبوده‌ایم و نیاز به مرکزی است که همچون کانون فکری نوجوانان و جوانان که استعداد‌های برتر فرهنگی را شناسایی و تربیت می‌کند، استعدادهای فنی و مخترعین را نیز کشف و تربیت کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانشگاه فرهنگیان یا به تعبیر قدیمی دانشگاه تربیت معلم، با دانشگاه های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه ها امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است ، به این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری ......................................................................................................... انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. ......................................................................................................... * برای نمایش بهتر قالب و مطالب وبلاگ از مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمایید.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3648
  • کل نظرات : 306
  • افراد آنلاین : 17
  • تعداد اعضا : 144
  • آی پی امروز : 661
  • آی پی دیروز : 280
  • بازدید امروز : 3,675
  • باردید دیروز : 602
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 4,277
  • بازدید ماه : 7,283
  • بازدید سال : 90,605
  • بازدید کلی : 3,791,179
  • کدهای اختصاصی

    با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در ایمیل خود مطلع شوید لطفا ایمیل خود را وارد کنید:

    بعد از عضویت ایمیلی برایتان ارسال می گردد حتما می بایستی آنرا تایید کنید تا عضویت شما فعال شود