معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی مخالف نیستیم، گفت: در برنامه 5 ساله ششم مقرر شده است تمام مدارس به سامانههای هوشمند، شبکه امن و محتواهای مناسب تجهیز شوند.
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از فارس؛ حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در سازمان پژوهش و برنامه ریزی برگزار شد، با بیان اینکه با فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی مخالف نیستیم و نباید هم مخالفتی با این فناوریهای روز صورت گیرد، اظهار داشت: باید با نگاه فرصت و امکان به این نوآوریهای تکنولوژی نگریسته شود و استفاده از آنها فی النفسه مشکلی ندارد، البته محتوای پیامها و مطالبی که منتقل میشود میتواند مضر یا مفید بودن این فناوریهای روز را مشخص کند.
وی تصریح کرد: زمانی که تلویزیون آمد، طرفداران رادیو به مخالفت بلند شدند و از مضرات و محدودیتهای آن گفتند و وقتی سینما آمد، عدهای مجذوب آن و عدهای به مخالفت با سینما پرداختند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که اوایل انقلاب فرمودند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد و منکرات مخالف هستیم»، گفت: زمانی که در کوهپایهای زندگی میکنیم که در نوک آن آتشفشان وجود دارد، فرار از آتشفشان چاره کار نیست، بلکه باید خانههایی امن در برابر گدازهها بنا کرد.
*نمیشود به وایبر و تلگرام و واتس آپ «نه» گفت
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: نمیشود به شبکههای اجتماعی از قبیل وایبر، تلگرام، واتساپ و ... «نه» گفت و آنها را فیلتر کرد، زیرا به لحاظ سرعت و کثرت پیامها، قابل فیلتر نیست و همچنین فیلتر شکن آن تولید میشود، بلکه بایدبصیرت افزایی کرد.
وی با بیان اینکه تربیت مصونیتدار برای استفاده نوجوانان و دانشآموزان از شبکههای اجتماعی مورد نیاز است، خاطر نشان کرد: باید اقدام تربیتی در خانوادهها، آموزش و پرورش و اجتماع صورت گیرد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: البته این اقدام تربیتی امری سخت و سنگین است و آموزش صحیح و هدفمند، قدم اول است و در خانوادهها باید در آموزش مواظبت و مراقبت شود و از حسن ظن و سوء ظن اجتناب کرده و واقع بین بود.
* معطوف شدن توجه به حوزه فناوری از پایه سوم متوسطه به ششم
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود به اقدامات آموزش و پرورش در تربیت دانشآموزان و استفاده صحیح از فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی پرداخت و گفت: در برنامههای آموزشی توجه به حوزه فناوری از پایه سوم متوسطه به ششم معطوف شده است و نحوه آموزش سخت افزاری و نرم افزاری به همراه فرهنگ استفاده از آن در کتب درسی گنجانده شده است.
*شبکههای مجازی چهره توسعه یافته زندگانی امروز ماست
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با انتقاد از بهکار بردن کلمه مجازی برای شبکههای اجتماعی، اظهار داشت: این محیط مجازی نیست، بلکه چهره توسعه یافته زندگانی امروز ماست و با این نگاه، زمان و مکان معنای خود را از دست میدهد.
وی با اشاره به تصویب سند توسعه آموزش فناوری و اطلاعات در مدارس در سال 1385 اشاره کرد و افزود: بستر سازی مناسب از طریق شبکه ملی مدارس ایران(رشد) و ارتقای این شبکه از صرفا آموزش به تالار گفتوگو از جمله اقدامات برای استفاده صحیح دانشآموزان از فناوریهای نوین است.
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه محتواهای برنامههای درسی را در محیط فناورانه تولید کردهایم، خاطر نشان کرد: این محتواها در ابتدا غیر برخط(آفلاین) و از طریق سی دی و بستههای آموزشی بوده است، اما هم اکنون تولیدات برخط(آنلاین) نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
*تجهیز 50 هزار مدرسه به سامانههای هوشمند
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از تجهیز 50 هزار مدرسه از بین 110 هزار مدرسه به سامانههای هوشمند خبر داد و اظهار داشت: در برنامه 5 ساله ششم مقرر شده است تمام مدارس به سامانههای هوشمند، شبکه امن و محتواهای مناسب تجهیز شوند.
*نباید تمام آموزشها فناورانه باشد
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه اعتقاد نداریم تمام آموزش باید فناورانه شود، گفت: نباید در کلاسهای درس، حضور معلم کمرنگ شود و این شخصیت و کلام مربیان است که در آموزش بسیار مفید است.
*معرفی، حمایت و هدایت نخبگان دانش آموزی و معلم در عرصه فناوریهای نوین
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص اقدامات این معاونت در خصوص شناسایی و تربیت نخبههای دانشآموز در زمینه فناوریهای نوین، اظهار داشت: پنج چشنواره تولید محتوای الکترونیکی در بین دانشآموزان و معلمان برگزار شده است و تا مدتی دیگر ششمین دوره این جشنواره برگزار میشود و نخبگان، شناسایی، معرفی، حمایت، هدایت و تقدیر خواهند شد.
* در شناسایی استعدادهای برتر در زمینه فنی ناموفق بودهایم
وی در خصوص پرسش دیگر خبرنگار فارس در خصوص شناسایی مخترعان دانشآموز، گفت: در طرح شهاب، شناسایی و هدایت مجموعه استعدادها در دوره ابتدایی مورد تأکید است و این طرح با استعدادهای درخشان که صرفاً در خصوص نفرات برتر درسی است، تفاوت دارد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: باید اذعان کرد که در شناسایی مخترعان فنی خصوصاً در هنرستانها چندان موفق نبودهایم و نیاز به مرکزی است که همچون کانون فکری نوجوانان و جوانان که استعدادهای برتر فرهنگی را شناسایی و تربیت میکند، استعدادهای فنی و مخترعین را نیز کشف و تربیت کند.