همکاری در فروش فایل میهن همکار
به باشگاه دانشجومعلمان ایران خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : دغدغه معلمان؛ از تربیت تا معیشت

دغدغه معلمان؛ از تربیت تا معیشت

تاریخ ارسال پست:
دوشنبه 22 تير 1394
نویسنده:
دانشجومعلم
نظرات :
تعداد بازدید:
653

دغدغه معلمان؛ از تربیت تا معیشت

 آموزش و تربیت دانش آموزان به همراه معیشت معلمان سه ضلع جدایی ناپذیر دستگاه تعلیم و تربیت است که برای رسیدن به اهداف مدنظر نیاز به مدیریت درست و اصولی دارد.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از ایرنا؛ دستگاه تعلیم و تربیت چه در امر تعلیم و چه در موضوع تربیت دارای تنگناهایی است که هر یک در نوع خود حایز اهمیت است ، هر چند کارشناسان نظرات متفاوتی دارند اما در هر صورت هر گونه تغییر و تحول باید بسیار دقیق و موشکافانه صورت گیرد. 

چه بسا تبعات منفی تصمیمات عجولانه و خارج از کار کارشناسی تاثیرات مخرب بسیاری بر مساله آموزش و تربیت دانش آموزان به همراه داشته باشد که بعدها نتوان با صرف هزینه های گزاف و بهره گیری از خبره ترین معلمان نیز خسارت ها را جبران کرد. 

یکی از موضوعات مهم این است که آیا تربیت باید در اولویت قرار گیرد یا آموزش، مساله ای که هر یک از کارشناسان و معلمان با دیدی متفاوت به آن می نگرند. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش معتقد است که آموزش باید بار تربیتی داشته باشد و در این راستا نگاه معلم برای دانش آموز بسیار مهم است چرا که او بر مبنای گفتار و رفتار معلم، آموزش می بیند. 

حمیدرضا کفاش با بیان اینکه امور پرورشی نقش بسیار مهمی در تربیت دانش آموزان دارد، اظهار داشت: تربیت متوازن در آموزش و پرورش بستگی به نوع رفتار و نگاه معلم دارد. 

وی ادامه داد: نگاه جامع به فعالیت های پرورشی در یک فرایند بهم پیوسته خروجی موثر خواهد داشت ، جریان سازی فرهنگی تربیتی دیگر اولویت معاونت پرورشی است و فعالیت های تربیتی و پرورشی باید به یک جریان تاثیرگذار تبدیل شوند. 

معلم پایه ششم ابتدایی یکی از مدارس شهر تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شغل معلمی از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که با روح و روان بچه ها سر و کار دارد، و تربیت بچه ها مقدم بر آموزش است و باید با ظرافت خاص صورت گیرد. 

مهرسا شاکری تربیت را به گذر از پل صراط تشبیه کرد و افزود: رسالت معلمی از این جهت اهمیت دارد که علاوه بر آموزش باید تربیت را نیز مدنظر قرار دهد چرا که هیچ کار آموزشی نیست که با تربیت همراه نباشد.

وی ادامه داد: بزرگترین رسالت یک معلم آن است که پرورش را مقدم بر آموزش بداند تا در آینده دانش آموزانی فاضل و در عین حال عالم تحویل جامعه دهد. 

این معلم پایه ششم ابتدایی یادآورشد: قشر معلم با تمام توان بدون در نظر گرفتن دغدغه های مالی و جسمی در کلاس حاضر می شود و معلم به هنگام ورود به کلاس به قدری دغدغه و مشغله های آموزشی و تربیتی دارد که مطالبات و مشکلات خود را از یاد می برد اما در هر صورت مسایل معیشتی گریبانگیر این قشر بر امر تعلیم و تربیت چندان هم بی تاثیر نیست. 

کارشناس مسایل آموزش و پرورش نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برخی مشکلات پرورشی و معیشتی معلمان سخن به میان آورده و گفت : دانش آموز فقط ذهن نیست که ما بخواهیم اطلاعات و یا داده هایی را در آن ذخیره کنیم. 

علی پورسلیمان افزود: دانش آموز دارای تفکر، احساس و حس قضاوت و آفرینندگی است و مهم ترین کار یک معلم باید پرورش و شکوفا کردن متوازن و متعادل جنبه های مختلف کلیت وجود دانش آموز باشد. 

وی ادامه داد: به علت برخی ذهنیت ها و نیز فرهنگ نادرستی که در زمینه آموزش و پرورش نهادینه شده است این دو مقوله، به صورت غیرعلمی و غیر منطقی از هم تفکیک شده است. 

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه این تفکر، کار معلم را فقط آموزش می داند و اینکه معلم نباید روی جنبه های دیگر شخصیت دانش آموز کار کند، یادآورشد: اکنون نقش غالب معلمان در نظام آموزشی بر تفکیک این دو کارکرد تکیه دارد و البته معلمان نیز ناخودآگاه این نقش را پذیرفته اند. 

پورسلیمان اضافه کرد: از سوی دیگر معلمان به علت مشکلاتی که عمده آن در حوزه مسایل اقتصادی و معیشتی است حوصله کار و یا تمرکز روی جنبه های رفتاری و شخصیتی دانش آموزان را ندارند و سعی می کنند در حد وظایفی که بخشنامه ها و دستور العمل ها مشخص کرده اند انجام وظیفه کنند. 

وی اظهار داشت: از سوی دیگر فشردگی برنامه آموزشی، فقدان تناسب میان ساعت و حجم آموزش موجب شده است که معلمان تنها هدف و یا رسالت خود را در کتاب مشخص شده تعریف کنند. 

کارشناس مسایل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در دوره متوسطه دوم و در درس زبان انگلیسی، دبیری که تنها یک زنگ و آن هم به میزان مفید 90 دقیقه با دانش آموزان کلاس دارد، آیا فرصتی برای توجه به ابعاد دیگر آموزش و پرداختن به تفاوت های فردی باقی خواهد ماند. 

پورسلیمان توضیح داد: در ساختار متمرکز کنونی آموزش و پرورش که همه چیز در یک فرآیند دستوری شکل می گیرد و نقش مدرسه و معلم در زنجیره انتهایی و به صورت ناچیز تعریف شده است، اگر معلم هم بخواهد نقش خود را متحول کند، شرایط و وضعیت اجازه چنین تحولی را به وی نخواهد داد. 

اما صرف نظر از دغدغه تربیت که مساله ای بسیار مهم در نظام آموزشی کشور است، باید این مطلب را گوشزد کرد که زمانی چرخه تعلیم و تربیت به درستی به سمت جلو پیش خواهد رفت که همه لوازم و شرایط آن مهیا باشد. 

اگر معلم به لحاظ مشکلات معیشتی فراغ خاطر نداشته باشد چه بسا در فرآیند آموزشی نیز تاثیرگذار است و آن هنگام است که نمی توان در رابطه با این موضوع صرفا معلم را مقصر دانست بلکه همه عوامل در این زمینه دخیل هستند. 

معلم پایه ششم ابتدایی یکی از مدارس شهر تهران در ادامه یکی از دغدغه های معلمان که بارها نیز گفته شده را پایین بودن دریافتی معلمان در مقایسه با سایر کارکنان دانست و گفت: این مشکلات بویژه برای معلمان مرد که مسوولیت تامین زندگی خانواده را به دوش دارند بیشتر مشهود است به گونه ای که آنان مجبور هستند برای رفع بخشی از مشکلات خود بعد از ساعات آموزشی مدرسه، کلاس های خصوصی بگیرند. 

این معلم که 26 سال سابقه تدریس دارد، اظهار کرد: توجیه مسوولان این است که معلمان سه ماه تعطیلی تابستان دارند اما باید توجه داشت که معلمان زمانی که در منزل هستند نیز در طول سال تحصیلی به کارهایی چون طراحی سوالات و تصحیح اوراق امتحانی دانش آموزان می پردازند. 

شاکری اضافه کرد: کار آموزشی و پرورشی به قدری سخت و طاقت فرسا است که اگر این فراغت بال در تابستان نباشد نمی توان در طول سال تحصیلی موفق عمل کرد بویژه اکنون که بچه ها به دلیل دسترسی به فناوری های نوین از اطلاعات و بهره هوش بالایی برخوردار هستند و باید مطابق با استعدادهای آنان آموزش ها را به پیش برد. 

وی به برخی دیگر از مشکلات معلمان اشاره کرد و گفت: کسری مقرری ماه اول از حقوق معلمان صرفا در وزارت آموزش و پرورش انجام می شود که این نوعی بی عدالتی است و اگر منطقی پشت این کار وجود دارد باید برای معلمان تشریح و تبیین شود. 

کارشناس حوزه آموزش و پرورش نیز در ادامه به برخی مشکلات معیشتی و اقتصادی معلمان اشاره کرد و علت آن را اجرا نشدن بخشی از قوانین و عدم اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری دانست. 

پورسلیمان با بیان اینکه معلمان به غیر از حقوق که در فیش حقوقی آن ها خلاصه شده است مزایای دیگری ندارند، افزود: یکی از اعتراضات معلمان به این مساله است که چرا ضریب فوق العاده شغل آنان همانند سایر کارکنان دولت نیست ؟ 

وی ادامه داد: از دیگر موضوعات مورد اعتراض معلمان اجرا نشدن ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری است و آنها این پرسش را مطرح می کنند که این همه تبعیض و تفاوت ناشی از چیست در حالی که بازده کار آنان اگر از سایر کارکنان دولت بیشتر نباشد، کم تر هم نیست. 

وی یادآورشد: گره زدن طرح رتبه بندی معلمان با مشکلات اقتصادی و معیشتی معلمان نیز کاری غیرعلمی و غیر کارشناسی است چرا که این طرح برای تعیین شایستگی های فنی و صلاحیت های شغلی قرار است اجرایی شود. 

این کارشناس مسایل آموزش و پرورش در رابطه با کسری مقرری ماه اول که مورد اعتراض بسیاری از معلمان است، اظهار کرد: پیش از این در ابتدای استخدام، مقرری و میزان افزایش ماه اول، به صندوق بازنشستگی واریز می شد اما چند سالی بود که این مبلغ کم نمی شد و معلمان دستمزدشان را در فروردین ماه، به طور کامل دریافت می کردند. 

پورسلیمان اضافه کرد: در شهریور ماه سال 90، کم کردن این مقرری، مطابق دستور معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری، لازم الاجرا بود و مسوولان آموزش و پرورش، به استناد این نامه به کسر این مقرری اقدام کرده اند. 

وی ادامه داد: این در حالی است که در فروردین ماه سال 92 دستورالعملی دیگر از سوی معاونت توسعه مدیریت سرمایه رییس جمهور صادر شد مبنی بر اینکه بر اساس نظریه اداره کل بررسی های امور حسابرسی وزارتخانه ها، موسسات دولتی و نهادهای دیوان محاسبات کشور به عنوان اداره کل هزینه سازمان بازنشستگی کشوری. افزایش ضریب سالانه حقوق کارکنان دولت که همه ساله پس از تصویب هیات وزیران اعلام می شود، جزو هیچ یک از عناوین احصا شده در مواد قانونی از جمله ماده 100 قانون استخدام کشوری نبوده و مشمول کسر مقرری ماه اول نیست. 

مدیر سایت سخن معلم یادآورشد: مطابق این نامه، کسر مقرری ماه اول غیر قانونی است مساله ای که معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش نیز بر آن تاکید دارد اما مشخص نیست که آموزش و پرورش، بر اساس چه دستورالعملی به کسری مقرری ماه اول از حقوق فرهنگیان در فروردین سال 94 مبادرت ورزیده است. 

با جمع بندی تمامی مشکلات و دغدغه فرهنگیان که از شیوه آموزش، تربیت و معیشت را در بر می گیرد در می یابیم که تمامی این موارد به صورت زنجیره های به هم پیوسته ای است که اگر ارتباط و اتصال منطقی بین آنها ایجاد شود بسیاری از مسایل مرتفع شده و دانش آموزان و معلمان در فضای امن و آرام تری می توانند در چرخه دانایی به پیش روند. 

مطالب مرتبط

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
کد امنیتی
رفرش
کد امنیتی
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]