همکاری در فروش فایل میهن همکار
به باشگاه دانشجومعلمان ایران خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : اوقات فراغت در سیطره اوقات فراقت

اوقات فراغت در سیطره اوقات فراقت

تاریخ ارسال پست:
سه شنبه 01 تير 1395
نویسنده:
دانشجومعلم
نظرات :
تعداد بازدید:
274

اوقات فراغت در سیطره اوقات فراقت

 اوقات فراغت یا زمان بیکاری مولفه ای است که این روزها به شدت دامنگیر خانواده ها شده و برخی خانواده ها را دچار سردرگمی در برخورد با این مولفه کرده است

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از ایرنا؛ اگر چه عده ای اوقات فراغت را در دل تابستان و مختص رده سنی جوانان و نوجوانان می دانند اما این زمان در کشورهای توسعه یافته حتی برای افراد میانسال و بزرگسال نیز تعریف شده است.

عده ای از خانواده ها اوقات فراغت را با اوقات فراقت فرزندان به اشتباه می گیرند و تنها بر این عقیده اند که دوری فرزندان از خانه در تابستان و شرکت در کلاس ها به پر کردن وقت بچه هایشان می انجامد.

اما کارشناسان در میرگزد تخصصی که به همین منظور در ایرنا شهرکرد برگزار شد تاکید کردند که باید اوقات فراغت برای خانواده ها باز تعریف شود و یک ستاد کشوری برای غنی سازی و ساماندهی این اوقات تشکیل شود. 

در این میزگرد، وضعیت و نحوه برگزاری برنامه های اوقات فراغت در چهارمحال و بختیاری مورد بررسی تخصصی و علمی قرار گرفت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری در این میزگرد گفت: اوقات فراغت یکی از دغدغه ها و برنامه های مهم و مورد توجه تمامی دستگاه های اجرایی فرهنگی محسوب می شود.

دکتر فرزاد رحیمی تأکید کرد: وجود زمان های مهم در بین کودکان، نوجوانان و سایر افراد جامعه در طول سال، باعث شده تا در راستای اهداف کمی و کیفی برنامه های اوقات فراغت و رسالت برگزاری دوره های اوقات فراغت، از سوی دستگاه های اجرایی اقداماتی علمی و عملیاتی صورت گیرد.

وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری 21 مرکز ثابت دارد که در آن 110 کارگاه آموزشی برای رده های سنی شش تا 18 سال ویژه اوقات فراغت در تابستان سال جاری آماده شده است.

رحیمی تصریح کرد:تاکنون 30 هزار نفر در این کارگاه های آموزشی نام نویسی کرده اند که از این تعداد 28 هزار نفر در ساعات غیردرسی در طول سال تحصیلی هم از خدمات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری استفاده می کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری بیان داشت: به همین منظور سعی شده با نگاه و رویکرد برنامه های اوقات فراغت، از بحث های آموزشی و هدفمند در سیستم های رسمی، فاصله بگیریم.

وی اضافه کرد: در همین راستا به علاقه مندی های کودکان توجه و به سمت رشته ها و دوره های آموزشی مورد علاقه هدایت شده اند.

رحیمی عنوان داشت:تمامی کارگاه های برگزار شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری مفاهیم قابل انتقال را به صورت غیرمستقیم آموزش می دهد و در نحوه برگزاری آن هیچ تکلیف و الزامی نبوده و سعی می شود تا به سمت محتوای اصلی اوقات فراغت حرکت شود.

وی اظهار کرد: بیشترین رشته هایی که در طرح اوقات فراغت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری در سال جاری مورد توجه قرار گرفته شامل مهندسی خلاق، رباتیک، گلایدر، موسیقی، روخوانی، نقاشی، سفالگری، خوشنویسی، معرق، منبت، طراحی، علوم قرآنی و قصه گویی است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به همین منظور، دوره های قصه گویی ارتقا یافته و خانه قصه از سال قبل در استان تقویت شده و به عنوان یکی از پایه های اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: البته مفهوم اصلی اوقات فراغت، تصمیم گیری افراد برای وقت خودشان است ولی با توجه به این که این وقت از سوی اولیاء و یا مدرسان تنظیم و برنامه ریزی می شود، انجام آسیب شناسی به منظور میزان اختیار افراد در این تصمیم گیری ضرورت دارد.

رحیمی یادآور شد:هدف اصلی برگزاری دوره های اوقات فراغت آموزش نیست،بلکه در این دوره ها باید به نیاز های روانی، جسمی، اجتماعی و اعتقادی افراد توجه و زمینه رشد هوش معنوی، هیجانی، اجتماعی، شناختی و آنان فراهم شود.

وی عنوان کرد: تاکنون در اوقات فراغت برای سالمندان هیچ برنامه ای دیده نشده و طبق آمار اکنون 12 درصد و تا 10 سال دیگر 20 درصد جمعیت در رده سنی سالمندان قرار می گیرد، به همین منظور باید با اجرای برنامه های مناسب در این حوزه از بروز افسردگی و پریشانی در بین افراد جلوگیری کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در همین راستا تغییر سبک اوقات با توجه به نیازمندی افراد بایستی در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد:اکنون اوقات فراغت در جامعه به 'اوقات فراقت' تبدیل شده و در همین زمینه، در زمان های اوقات فراغت، فرد فقط از خانواده دور است.

رحیمی،شناسایی به موقع استعدادهای افراد را یکی از وظایف خطیر برنامه های اوقات فراغت دانست و گفت: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری، افراد تا یک هفته پذیرش نمی شوند تا مربیان، گرایش درونی آن ها را بسنجند و پس از ارزیابی ها، نسبت به پذیرش آنان اقدام شود.

وی،بزرگ کردن بدنه دولت را ممنوعیتی قانونی اعلام و تأکید کرد: با توجه به این ممنوعیت قانونی و کمبود منابع دولتی اهداف مورد نظر و میزان بهره مندی تمامی افراد قابل تحقق و دستیابی نیست.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری افزود: به همین منظور گسترش بخش های غیردولتی و استفاده از توان بخش خصوصی باید مورد توجه قرار گیرد.

رحیمی تصریح کرد:تعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری با آموزش و پرورش استان نقش مهمی در افزایش بازدهی و ارتقای مطلوبیت سطح برگزاری دوره های آموزشی ویژه اوقات فراغت داشته است.

نماینده جامعه دانشگاهی در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد تخصصی گفت: واژه اوقات فراغت و تعریف شفاف کتاب های علمی از این واژه، ملاحظات مورد نظر در جایگاه اوقات فراغت، مصائب ناشی از فقدان و عدم استفاده مطلوب از آن و مزایای داشتن الگوی صحیح از اوقات فراغت از مهمترین مباحق این حوزه است.

دکتر مجید بحرینی بروجنی اضافه کرد: عمده ترین راهکارهای گذران مطلوب اوقات فراغت و روش های مطلوب از دید علوم جدید و دین اسلام ، می تواند راهکارهای خوبی را برای افزایش بازدهی برنامه های اوقات فراغت فراهم کند.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی بیان داشت:اوقات فراغت مفهومی برخلاف بیکاری و در راستای استفاده بهینه و تفریح سالم از زمان های ایجاد شده دارد.

بحرینی بروجنی اظهار کرد: در تعلیم و تربیت جامعه سه نوع تربیت شامل آموزش و پرورش رسمی، غیر رسمی و مستمر ضمنی وجود دارد.

نماینده جامعه دانشگاهی در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری عنوان داشت:آموزش های رسمی در قالب مدارس،دانشگاه ها ، مدارس و مهدهای کودک، آموزش های غیررسمی در قالب اوقات فراغت و آموزش های مستمر ضمنی در قالب ارائه نکاتی به دانش آموزان، کودکان و نوجوانان در مسیر محل تحصیل تا منزل است.

وی بیان کرد: برنامه های اوقات فراغت به عنوان آموزش غیررسمی، باید حساب شده، همراه با چارچوب های و راهبردهای مدون، براساس علاقه، انگیزه درونی دانش آموز و فراگیران باشد و تمامی افراد جامعه در رده های سنی مختلف را در بر گیرد.

بحرینی بروجنی ادامه داد: اوقات فراغت در دنیای کنونی آنقدر مهم و فراگیر شده که تمدن دنیا به سوی آن رفته و در دانشگاه های معتبر کشورهای پیشرفته دنیا، رشته هایی با عنوان 'اوقات فراغت' و 

' انسان شناسی فراغت' تدریس و تحصیل می شود. 

وی عنوان کرد: توجه به انگیزه درونی قشرهای جامعه، به دست آوردن آگاهی همراه با لذت و شادی، توسعه یادگیری در ابعاد مختلف وجودی کودکان و نوجوانان در زمینه های علمی، هنری، اجتماعی و مذهبی، و آشنایی با تضارب اندیشه ها و تضارب آراء به منظور دستیابی به رشد اجتماعی از مهمترین اهداف برنامه های اوقات فراغت به شمار می رود.

نماینده جامعه دانشگاهی در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: توجه به توسعه اجتماعی برای رسیدن به عدالت اجتماعی به منظور فراهم کردن زمینه بهره مندی اقشار کم درآمد و دسترسی تمامی افراد جامعه به آموزش ها و مکان های تربیتی و آموزشی نقش مهمی در ارتقای کیفی برنامه های اوقات فراغت دارد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی مسوولان و دست اندرکاران باید چاره اندیشی کنند تا فرصت های کودکان و نوجوانان هدر نرود و به نتایج مطلوب برسد.

بحرینی بروجنی گفت: مسوولان باید در سه سطح خرد ویژه محلات و شهرها، کلان ویژه شهرستان ها و استان و فراسوی کلان ویژه منطقه ای، برنامه ریزی داشته باشند.

نماینده جامعه دانشگاهی در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: برای کسب نتایج و موفقیت های مطلوب در اوقات فراغت، فقط به اعتبارات مالی نیاز نداریم، بلکه باید با تفکر صحیح مدیریتی و برنامه ریزی، می توان بیشترین مشکلات این بخش را رفع کرد.

وی افزود: اوقات فراغت به آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری مختص نیست، بلکه به تمامی دستگاه های اجرایی، دانشگاه ها و غیره مربوط بوده و تمامی دستگاه های اجرایی متولی امور فرهنگی و آموزشی باید در این زمینه مشارکت داشته باشند.

بحرینی بروجنی تصریح کرد: مسوولان نباید در اجرای چنین طرح ها و برنامه هایی به دنبال ارائه آمار باشند، بلکه باید براساس واقعیت های موجود، برای رفع مشکلات و ارتقای کمی و کیفی اقدامات مورد نظر تلاش کنند.

وی بیان داشت: برنامه ریزی های ویژه اوقات فراغت به سه حیطه سازمان یافته و سازمان نایافته، مکان محور و مردم محور و همچنین فعال و غیرفعال، دسته بندی شده و باید طبق همین حیطه بندی، نسبت به برنامه ریزی و هماهنگی در امور اقدام شود.

این استاد دانشگاه چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: برای دستیابی به نتایج مورد نظر و مطلوب در این زمینه باید فرهنگ جوامع مختلف مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان داشت:رسانه های گروهی می توانند با تعریف صحیح اوقات فراغت و بازتعریف آن،نقش مهمی در ارتقای برنامه ریزی به منظور برگزاری برنامه های علمی و مفید در این حوزه از سوی دستگاه های اجرایی متولی داشته باشند.

بحرینی بروجنی به وجود مشکل مالی و اقتصادی در بسیاری از خانواده ها و قشرهای مخلتف مردمی اشاره و اظهار کرد: مسوولان باید توجه به این افراد را بیشتر کنند تا این خانواده ها نیز بتوانند از برنامه های اوقات فراغت بهره مند شوند.

وی ادامه داد: طبق نتایج تحقیقات علمی انجام شده، مشکلات نوجوانان به علت از بین رفت فرصت آموزش رسمی در تابستان بیشتر می شود و اگر از فرصت های ایجاد شده بهره گیری مطلوبی صورت نگیرد، شاهد رشد بزهکاری در جامعه خواهیم بود.

نماینده جامعه دانشگاهی در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بیان کرد: البته تمامی مردم جامعه و حتی افراد دارای توان ضعیف اقتصادی، مردم برای حاضرند برای رشد شاخص های فرهنگی، در سبد هزینه خود پول پرداخت کنند.

بحرینی بروجنی یادآور شد: با استفاده از توان بخش خصوصی و توجه به درآمد و توان مالی افراد و خانواده ها می توان بازدهی برگزاری برنامه ها و دوره های اوقات فراغت را افزایش داد.

دبیر ستاد اوقات فراغت کانون فرهنگی و هنری مساجد چهارمحال و بختیاری هم در این میزگرد تخصصی گفت: طرح اوقات فراغت، با هدف و کارکرد اصلی جذب نوجوانان و جوانان به مساجد، از طریق کلاس ها و برنامه های متنوع به منظور احیای نقش محوری مساجد برگزار می شود.

محمدرضا مظاهری عنوان کرد: به همین منظور نظامنامه جامع اوقات فراغت در سراسر کشور ویژه کانون های فرهنگی و هنری مساجد براساس الزامات، ضرورت ها و نیازها شامل اهداف، ضرورت و نحوه برگزاری با رویکرد مسجد محوری، تدوین و به استان ها ابلاغ شده است.

وی افزود: در همین راستا طرح اوقات فراغت کانون های فرهنگی و هنری مساجد چهارمحال و بختیاری از یکم تیر تا 30 شهریور سال جاری با حضور افزون بر 10 هزار و 500 نفر در 350 پایگاه استان برگزار می شود.

مظاهری خاطرنشان کرد: البته افتتاحیه استانی این طرح همزمان با سراسر کشور از 20 تیر همزمان با اعزام مبلغین دفتر تبلیغ حوزه علمیه قم به استان، صورت می گیرد.

دبیر ستاد اوقات فراغت کانون فرهنگی و هنری مساجد چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برنامه های اوقات فراغت این حوزه در سال جاری با موضوعات قرآنی، اعتقادی، ورزشی، فضای مجازی، پرسمان جوان، مسابقات فرهنگی و کتاخوانی در 160 کتابخانه، فنی، هنری و مهارتی برگزار می شود.

وی تأکید کرد: امسال جاری جشنواره ملی عکس 'آسمانی ها' نیز که ابتکار چهارمحال و بختیاری بوده و دبیرخانه دائمی آن نیز در این استان مستقر است، در دو بخش حرفه ای و آماتور، با هدف به تصویر کشیدن برگزاری کلاس های اوقات فراغت کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور برگزار خواهد شد.

مظاهری بیان داشت: دبیرخانه کانون فرهنگی و هنری مساجد چهارمحال و بختیاری، به منظور تسهیل در برگزاری دوره های اوقات فراغت و دسترسی آسان مخاطبان، تفاهم نامه ای را با اداره کل آموزش و پرورش استان برای استفاده از فضاها، امکانات آموزشی و سالن های ورزشی همجوار مساجد، استفاده از سایت های کامپیوتر به صورت رایگان، استفاده از اردوگاه های تفریحی و آموزشی با تخفیف ویژه منعقد کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین تفاهمنامه ای با بسیج مساجد و محلات در راستای هم افزایی و دوری از موازی کاری، تفاهم نامه دیگری با جمعیت هلال احمر با هدف عضوگیری رایگان از شرکت کنندگان، اعزام مربیان مجرب در حوزه امداد و نجات به پایگاه ها و برگزاری دوره های آموزشی پایه داوطلبان، و تفاهم نامه هایی نیز با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، دارالقرآن، حوزه هنری، اداره کل ورزش و جوانان، صدا و سیما و کمیته امداد امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری انعقاد کرده است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد تخصصی گفت: فصل تابستان اوقات فراغت مناسب و گران بهایی را برای ظهور و بروز استعدادها، خلاقیت ها، رشد بالندگی ها و توانمندی های دانش آموزان را فراهم می کند.

جهانبخش علیزاده اضافه کرد: بهره گیری از این فرصت طلایی برای دانش آموزان و والدین مهم و لازم است که با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود، زمینه برای کسب ارزش ها و فضایل اخلاقی، آموزش مهارت ها، کارآموزی، تحکیم روابط والدین و فرزندان و تقویت روحیه مسوولیت پذیری و خودباوری در بین دانش آموزان و فرزندان ایران اسلامی فراهم شود.

وی عنوان داشت: با توجه به این مهم، تلاش می شود در تابستان امسال نسبت به جذب و سازماندهی دانش آموزان در برنامه های اوقات فراغت در قالب و زمینه رشته های معرفتی، هویتی، بصیرتی، فرهنگی، هنری، علمی، مهارت های خدماتی، اقتصادی، اشتغالزایی، تربیت بدنی و سلامت اقدامات مطلوبی صورت گیرد.

علیزاده اظهار کرد: تمامی فعالیت هایی که در تابستان انجام می شود، جزو اوقات فراغت بوده، ولی متأسفانه بسیاری از دستگاه های اجرایی بر این باورند که فقط آموزش و پرورش مسوول برگزاری برنامه های اوقات فراغت است، در صورتی که این تفکر اشتباه بوده و بحث اوقات فراغت جزو وظایف آموزش و پرورش نیست.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با این حال، آموزش و پرورش تمامی توان خود را در راستای رشد و تعالی دانش آموزان در اوقات فراغت تابستان به کار می گیرد و و از ظرفیت های موجود به بهترین شکل ممکن بهره گیری و بهره مندی می کند.

وی بیان کرد: در تابستان امسال 350 پایگاه و مرکز اوقات فراغت در شهرستان ها، نواحی و مناطق 17 گانه چهارمحال و بختیاری راه اندازی شده و پیش بینی می شود 38 هزار دانش آموز در این پایگاه ها و مراکز آموزش های لازم را فرا گیرند.

علیزاده یادآور شد:این پایگاه ها شامل مدارس تخصصی قرآن، دارالقرآن،کانون های فرهنگی و تربیتی، اردوگاه ها، طرح هجرت، کانون ها و سالن های ورزشی، پژوهشسراهای دانش آموزی، کلاس های تقویتی دانش افزایی، هنرستان ها، مراکز فنی، استثنایی، مدارس غیردولتی، اردوها، بازدیدهای یک روزه و چند روزه، جشنواره ها و تمامی فعالیت های مرتبط است.

وی عنوان کرد: اجرای طرح اوقات فراغت آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری از 29 خرداد شروع شد و تا 21 مرداد سال جاری به مدت هشت هفته ادامه می یابد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: به همین منظور شیوه نامه اوقات فراغت برای نواحی، مناطق و شهرستان های استان ارسال و ابلاغ شده تا بتوان از ظرفیت های موجود استفاده لازم و مطلوب را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته طرح اوقات فراغت آموزش و پرورش در 365 پایگاه انجام و برای اجرای آن چهار میلیارد ریال هزینه شد که یک میلیارد و 500 میلیون ریال از سوی دانش آموزان تأمین و بقیه از سوی این اداره کل پرداخت شد.

علیزاده گفت: آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری برای برگزاری دوره های اوقات فراغت با کمبود اعتبار مواجه است.

وی تأکید کرد: با توجه به بضاعت پایین اقتصادی برخی خانواده ها و لزوم بهره مندی تمامی دانش آموزان از برنامه هیا اوقات فراغت، بایستی مبلغی از اعتبارات استانی، به منظور حمایت از این قشر از جامعه در اختیار آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری قرار گیرد.

استاد دانشگاه و یکی از نمایندگان انجمن اولیاء و مربیان در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: در هر طرح مورد نظر برای اجرا، تعاریف عملیاتی، اهداف و مراحل اجرا تعریف می شود تا بتوان به اهداف مطلوب رسید.

مسعود گلمحمدی هفشجانی تصریح کرد: بررسی میزان دستیابی به اهداف مورد نظر در طرح اوقات فراغت سال های قبل و ارزیابی از نتایج این طرح ضرورت دارد.

وی افزود: اوقات فراغت یک راهبردی در راستای کارآفرینی، کسب مهارت های اجتماعی، افزایش فرهنگ اجتماعی افراد و شناخت استعدادهای دانش آموزان بوده و ضروری است تا ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دانش آموزان با اجرای این برنامه ها تقویت شود.

گل محمدی هفشجانی اوقات فراغت را به یک مثل تشبیه و اضافه کرد: یک رأس این مثلث را دستگاه های دولتی با تمامی فعالیت ها، یک رأس را دانش آموزان و یک رأس را والدین تشکیل داده که در صورت نبود هماهنگی بین این رأس ها نمی توان به اهداف مطلوب و مورد نظر در این حوزه دست پیدا کرد.

نماینده انجمن اولیاء و مربیان در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری، اولیاء را مؤثرترین شخص در غنی سازی اوقات فراغت دانست و بیان داشت: امروزه باور اولیاء نسبت به گذشته تغییر کرده، و طبق این باور، دانش آموزان فرصت زیادی ندارند که بخواهند آن را از دست بدهند.

وی اظهار کرد: به همین منظور، اولیاء برای بهره وری بیشتر و رسیدن به کارایی فراوان در طرح های اوقات فراغت، سرمایه گذاری می کنند و انتظار دارند به اهداف مورد نظر خود برسند.

گل محمدی هفشجانی عنوان داشت: پس باید اهداف، امکانات و برنامه های اوقات فراغت غنی شود تا بتوان به خروجی مطلوب و قابل قبول برای اولیاء و دانش آموزان دست یافت، در غیر اینصورت استقبال از این طرح در سال های آینده کم رنگ خواهد شد.

وی بیان کرد: به منظور هماهنگی بین دستگاه های اجرایی متولی در این حوزه و جلوگیری از جزیره ای عمل کردن بایستی کمیته ای تشکیل شود تا تمامی مسوولان در قالب این کمیته، برنامه هایی واحد و منسجم را ارائه و طبق آن از اساتید مجرب و توانمند استفاده کنند.

نماینده انجمن اولیاء و مربیان در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مسوولان پس از پایان دوره های اوقات فراغت، در ارزیابی های خود فقط به ارائه آمار بسنده نکنند، بلکه برای سنجش خروجی فعالیت ها، باید ارزیابی علمی و آسیب شناسی صورت گیرد.

گل محمدی هفشجانی عنوان کرد: البته مسوولان آموزش و پرورش هم باید با برگزاری همایش هایی، نسبت به توجیه علمی و منطقی اولیاء و دانش آموزان در زمینه اوقات فراغت و آفت های بیکاری اقدامات لازم را انجام دهند.

یکی دیگر از نمایندگان انجمن اولیاء و مربیان در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد تخصصی گفت: سردرگمی والدین و ناشناخته بودن دوره های آموزشی، از مشکلات طرح های اوقات فراغت محسوب می شود.

حمیدرضا اکبری دهکردی تأکید کرد: مسوولان دستگاه های اجرایی متولی تاکنون در این حوزه ضعیف عمل کرده اند و در واقع 'اوقات فراغت' به 'اوقات فلاحت' تبدیل شده و در این زمینه، اولیاء نیز دل نگران هستند.

وی افزود: به عنوان نمونه، علاوه بر پرداخت هزینه، اما فرزند من در سال قبل هیچ بهره ای از شرکت در کلاس های اوقات فراغت نبرده و در واقع این طرح در حد رفع تکلیف بوده است.

اکبری دهکردی تصریح کرد: آموزش و پرورش برای برگزاری دوره های مطلوب نیاز به اعتبارات دارد و هنگامی که اعتبار مورد نیاز تأمین نمی شود، نمی توان انتظار خروجی مطلوب و قابل قبولی از داشته باشیم.

نماینده انجمن اولیاء و مربیان در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بیان داشت: البته بخش خصوصی کلاس های متفاوتی در رشته های مختلفی مانند زبان، موسیقی و غیره را برگزار می کند اما تمامی خانواده های نمی توانند از عهده مخارج این کلاس ها بر بیایند.

وی اضافه کرد: مسوولان باید در سطح ملی و کلان دید خوبی نسبت به این قضیه داشته باشند، زیرا بسیاری استعداد های دانش آموزان در همین دوره های اوقات فراغت شناخته می شود.

اکبری دهکردی با اشاره به موازی کاری برگزاری اوقات فراغت در سطح استانی و منطقه ای عنوان داشت: بایستی با تشکیل کمیته ای علمی با عضویت تمامی متولیان، هماهنگی بین بخشی صورت گیرد و سامانه جامع اطلاع رسانی در این حوزه تشکیل شود.

وی اظهار کرد: در این صورت، سردرگمی والدین نیز تا حد بسیار زیادی رفع و از طریق این سامانه، اطلاعات مورد نیاز پایگاه ها، رشته ها و درجه بندی آن ها مشخص می شود.

نماینده انجمن اولیاء و مربیان در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برگزار نکردن رشته های غیرمرتبط از سوی دستگاه های اجرایی غیرمتولی، رفع بلاتکلیفی دانش آموزان و ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین تمامی عوامل مرتبط نقش مهمی در ارتقای بازدهی دوره های اوقات فراغت دارد.

اکبری دهکردی بیان کرد: بسیاری آموزش های مورد نیاز دانش آموزان، اکنون در آموزش های رسمی ارائه نمی شود، اما در آموزش های غیررسمی قابل ارائه است، پس می توان با برگزاری دوره های اوقات فراغت و جبران این آموزش ها، در شخصیت بخشی به افراد مؤثر بود.

به گزارش ایرنا، تاکنون 10 میزگرد تخصصی در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز چهارمحال و بختیاری برگزار شده است و تا پایان سال جاری نیز 15 میزگرد تخصصی دیگر در حوزه های مختلف استان برگزار می شود.

مطالب مرتبط

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی