معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: کتابهای درسی از مرحله اعتباربخشی گذشته و متنها نهایی شده است؛ بخشی از کتابها زیر چاپ رفته است و امیدواریم در دهه آخر شهریور آماده توزیع و تحویل باشد.
به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از فارس؛ حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که در محل این سازمان برگزار شد، درخصوص فعالیت برخی بنیادهای بینالمللی برای معلمان کشور اظهار داشت: این کار تازهای نیست و از دو دهه پیش شروع شده است و نهادهای بدون مرزی در دنیا در حال شکلگیری است که پشت سر آنها بنیادهای مطالعاتی غربی وجود دارد.
وی ادامه داد: این بنیادها هر کدام هدف خاصی دارند و اگر فکر کنیم در کشور کسی با ما کاری ندارد، همه قصدشان در دسترس قرار دادن اطلاعات آزاد است، هیچ چشمداشتی ندارند و قصد بالا بردن دانش ما را دارند، خیال خامی است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان افزود: باید در داخل کشور نهادهای مسئول این کار، در این خصوص تلاش کنند و مجموعه داخلی ما نیاز به غیر نداشته باشد و اگر معلمان احساس نیاز کنند جذب این مؤسسات میشوند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید دانشگاه فرهنگیان و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص عکسالعمل نشان دهند؛ البته زمانی که سازمان پژوهش و برنامهریزی اموزشی وظیفه آموزش معلمان را در اختیار داشت این اتفاق میافتاد اما متأسفانه از این مسئولیت جدا شدهایم.
وی یادآور شد: پیشنهاد میکنم دانشگاه فرهنگیان با برگزاری دورههای مطالعاتی و آموزشی در فضای مجازی معلمان را جذب کرده و خدمات آموزشی و پرورشی به آنها ارائه کند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان در خصوص آموزش زبان فارسی در دیگر کشورها تصریح کرد: زبان فارسی در صد سال قبل در مجموع دیوانی بزرگی از کشورهای شبه قاره بوده است اما وقتی انگلیس مسلط شد، با سیاستهای مختلف زبان انگلیسی را ترویج داد و میزان آن از 20 درصد به 80 درصد رسیده است، امروز زبان انگلیسی را زبان بینالمللی کردهاند و 80 درصد آموزش زبان؛ انگلیسی است؛ هر روز هم زبان را آسانسازی کرده و روشهای جدید طراحی میکنند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش افزود: ما در این خصوص کم کار کردهایم و محتوای آموزشی زبان فارسی برای غیر فارسی زبانها کم است، حتی در شبه قاره یا کشورهایی که در جغرافیای ایران فرهنگی زیست میکنند مانند تاجیکستان و افغانستان اینطور است.
وی اظهار تأسف کرد: نتوانستهایم این میراث بزرگ را نقد و روزآوری کنیم و این کار از عهده فرهنگستان زبان فارسی ، دانشگاهها و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برمیآید تا با برنامهریزی، زبان فارسی را توسعه داده و این زبان، زبان بینالمللی حداقل در کشورهای فارسی زبان باشد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان اضافه کرد: نکته دیگری که زبان فارسی را میتواند زبان علم کند، تولید علم در کشور است و اگر تولید علمی را به زبان انگلیسی انجام دهیم، زبان فارسی را به زبان علم تبدیل نمیکند.
* به دنبال تربیت دینی هستیم
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: در آموزش و پرورش به دنبال این هستیم که متدهای جدیدی برای آموزش فارسی در داخل کشور و مناطق دو زبانه ایجاد کنیم.
وی با اشاره به بحث معنویت در کتابهای درسی گفت: به دنبال تربیت دینی هستیم و تربیت اخلاقی و معنوی عنوانهای انحرافی دیگر است و ما به دنبال تربیت دینی هستیم که مراد اسلام است و معنویت و اخلاق جزء آموزههای آن است.
حجتالاسلام و المسلمین محمدیان تاکید کرد: در تربیت معنوی منفک از دین، تربیت دینی اتفاق نمیافتد و ما موظف به تربیت دینی که در داخل آن تربیت دینی و معنوی اتفاق میافتد، هستیم و مراد از تربیت دینی آموزش تعالیم دینی نیست و تربیت دینی یعنی آنکه بتواند ذهن را آماده کند، دلی را آرام کرده و رفتارها را تصحیح میکند.
وی اضافه کرد: دانشآموز دروغ نمیگوید و میداند این چه آفتی است و مطمئن است که راستگویی راه نجات است و ما باید دنبال این باشیم که این، کار سختی است و در کتابهای درسی با این نگاه، آموزههای دینی و معنویت وجود دارد و معنویتی که جای پای آن معصوم باشد، به ما کمک میکند.
*اعتبار بخشی کتابهای درسی پایان یافته است
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش درخصوص آخرین وضعیت کتابهای درسی افزود: کتابها از مرحله اعتباربخشی گذشته و متنها نهایی شده است، بخشی از کتابها زیر چاپ رفته است و امیدواریم در دهه آخر شهریور آماده توزیع و تحویل باشد.
وی درخصوص کتابهای پایه دهم خاطرنشان کرد: این کتابها در رشته نظری و فنی و حرفهای 140 عنوان خواهد بود و حجم کتابها متناسب با ساعت آموزشی است که به کتابها داده شده است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان یادآور شد: در دوره نظری 35 ساعت در هفته و در دوره فنی و حرفهای 35 تا 40 ساعت آموزش در هفته داریم و کتابها متناسب با ساعت درسی آنها تنظیم شده است.
وی تصریح کرد: برخی از کتابها اهداف اولیه یا ثانویه آنها به درسهای دیگر منتقل شده است و به طور نمونه اگر از برخی درسها یک ساعت کم شده، اگر آن از هدف اولیه کسر شده باشد در کتاب دیگری در هدف ثانویه آن ایجاد شده است؛ در سالهای گذشته در فارسی، موضوع محیط زیست را مطرح میکردیم و اگر امروز یک ساعت از این درس کم شده، کتابی به عنوان محیط زیست را طراحی کرده ایم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: برخی از اهدافی که در کتاب درسی مانند خانواده آمده بود، الان در کتابی تحت عنوان معیشت و خانواده مطرح شده است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درخصوص مهمترین وجه تمایز کار امسال سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با سالهای گذشته تصریح کرد: در حال حاضر پایه دهم همسو با برنامه درسی ملی طراحی شده که این برنامه درسی اتخاذ شده از سند تحول بنیادین است و برنامه درسی جدید پایه دهم همسو با آنها است؛ به لحاظ ساختاری نیز دوره دوم متوسطه در قدیم 4 سال بود که الان 3 سال شده است و پیشدانشگاهی نیز حذف شده است؛ ضمن اینکه عناوین دروس جدیدی مانند تفکر و سواد رسانهای و انسان و محیط زیست ارائه شده است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: درس مدیریت اقتصادی یا کارگاه طراحی و تولید، سواد رسانهای و یا برنامه فرهنگی و تربیتی در دوره دوم متوسطه انتخابی است و دانشآموز میتواند آن را انتخاب کند.
وی در خصوص اینکه آیا برای دروس جدید، معلمان جدید نیز داریم، تصریح کرد: برخی از درسها در خوشههای تقسیم علوم مختلف هستند؛ برای نمونه درس بهداشت و سلامت زیرمجموعه رشته علوم تجربی است یا اقتصاد که زیرمجموعه رشته علوم انسانی است که برای معلمان آن را طراحی کردهایم و معلمان مرتبط با این دروس در اولویت هستند؛ در جاهای دیگری که معلم کم داریم، معلمان اولویت دوم را انتخاب میکنیم؛ ضمن اینکه معلمان بعد از ماه مبارک رمضان کلاسهای توجیهی را در این خصوص طی میکنند و نرمافزار «برفراز آسمان» را در اختیار معلمان قرار میدهیم.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش درخصوص برگزاری جشنواره ساماندهی کتابهای آموزشی گفت: همه ساله علاوه بر آموزش و پرورش، بخشهای دولتی و غیردولتی محتوای آموزشی تولید میکنند که برای نظارت اولیه به آنها این جشنواره را طراحی میکنیم و کتابهای جدیدالتألیف آن به جشنواره میآید که پس از داوری، کتابهای مورد نظر معرفی میشوند.
* کودکان و نوجوانان به خدمات ویژه و کتب کمک آموزشی در طول سال تحصیلی نیاز ندارند
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان افزود: از رسانهها میخواهم به خانوادهها این موضوع را منتقل کنند که کودکان و نوجوانان نیاز به خدمات ویژه و کتابهای کمکآموزشی در طول سال تحصیلی و بعد از آن را ندارند و سلامت روانی کودکان از پیشرفت تحصیلی یا صحیحتر، از نمره 20 آنها ضروریتر است.
وی خاطرنشان کرد: فشارهای بیجا به کودکان و دانشآموزان نتیجه معکوس دارد که باعث بسیاری از افسردگیها در آنها میشود که این نتیجه فشارهایی است که در زمان تحصیل به آنها وارد کردهایم.
* کتابهای کمک آموزشی اشباع کاذب ایجاد میکنند
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: فضای مدرسه در تابستان باید شاد باشد ولو اینکه مربی بالای سر دانشآموزان نباشد و کتابهای کمک آموزشی دوپینگ هستند؛ یعنی آنها اشباع کاذب ایجاد میکنند و مانند غذای فستفودی هستند که راحت به دست میآیند ولی باید به دانشآموزان اجازه تنفس بدهیم و بدانیم فضای تنفسی برای دانشآموزان فقط درسی نیست.
حجتالاسلام والمسلیمن محمدیان با بیان تفاوت میان کتاب آموزشی استاندارد و غیراستاندارد خاطرنشان کرد: کتابهای غیراستاندارد خوب نیست و کتابهای استاندارد نیز تا حد لازم نیاز است و کتاب آموزشی استاندارد و خوب نیز اندازه دارد.