همکاری در فروش فایل میهن همکار
به باشگاه دانشجومعلمان ایران خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : بررسی صلاحیت 22 هزار نفر/دانشجومعلمان نمی توانند ادامه تحصیل دهند

بررسی صلاحیت 22 هزار نفر/دانشجومعلمان نمی توانند ادامه تحصیل دهند

تاریخ ارسال پست:
دوشنبه 17 خرداد 1395
نویسنده:
دانشجومعلم
نظرات :
تعداد بازدید:
855

بررسی صلاحیت 22 هزار نفر/دانشجومعلمان نمی توانند ادامه تحصیل دهند

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان جزییات ادامه تحصیل دانشجو معلمان و جذب هیات علمی را تشریح کرد و از بررسی صلاحیت 22 هزار دانشجو معلم خبر داد.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران؛ نعمت الله موسی پور اظهار کرد: به این دلیل که فعالیت های تکلیفی این حوزه به طور معمول براساس نیم سال ها تعریف می شوند،  هم اکنون در حال پیگیری و انجام فعالیت های نیمسال تحصیلی هستیم؛ اما با توجه به برگزاری دوره مهارت آموزی معلمان پذیرفته شده براساس آزمون استخدام پیمانی وزارت آموزش و پرورش در سال 1394 برای اولین بار در دانشگاه، مرحله دوم این دوره در عمل به تازگی شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه این پذیرفته شدگان حدود 3 هزار نفر هستند و در 14 رشته تحصیل می کنند، گفت: برادران در 17 پردیس و خواهران در 14 پردیس مشغول به تحصیل هستند. در این دوره ها تلاش می شود این افراد برای انجام کار معلمی آماده شوند.

فارغ التحصیلی 13 هزار نفر تا شهریور 

موسی پور با بیان این مطلب که عملا امسال با فعالیت عظیم و گسترده ای سروکار داریم و آن؛ تدارک شرایط برای فارغ التحصیلی اولین گروه ورودی به دانشگاه فرهنگیان است، افزود: در اولین دوره (ورودی1391) بیشتر از 22 هزار نفر دانشجو معلم پذیرفته شدند و پیش بینی شده 13 هزار نفر از آن ها تا پایان شهریور1395 فارغ التحصیل شوند و باقی مانده تا پایان نیم سال تحصیلی 95-96 فارغ التحصیل خواهند شد.

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: فارغ التحصیلی اولین دانش آموختگان برای دانشگاه  امری تاسیسی است برای اینکه برای نخستین بار فرایندها و نحوه عمل برای دانش آموختگی در دانشگاه فرهنگیان تعریف می شود. دانشگاه از اکنون تمام تلاش خود را معطوف می کند که این گروه را براساس مقررات معمول و مقررات موجود فارغ التحصیل کند.

او اضافه کرد: این گروه البته با مساله های تازه ای مواجه هستند، مانند: ادامه تحصیل، تعداد واحدهایی که باید گذرانده شود، آزمون جامع و کسب صلاحیت های معلمی و ده ها پرسش دیگر.

جریان واحدهای اضافی

موسی پور با بیان اینکه یکی از نگرانی ها بحث مربوط به تعداد واحدهای فارغ التحصیلی دوره کارشناسی پیوسته است، خاطرنشان کرد: ما بارها اعلام کرده ایم که در تلاش هستیم تا با بازنگری در برنامه های درسی جاری در دانشگاه شرایط را برای فارغ التحصیلی براساس سقف واحد پیش بینی شده یعنی 150 واحد پیش بینی کنیم.

وی ادامه داد: اما در عمل چون برنامه های این گروه، به استثنای یک رشته، بازنگری نشده و به تایید دبیرخانه شورای برنامه ریزی آموزش عالی نرسیده، بنابرین فعلا همه دانشجومعلمان مخصوصا دانشجویان دبیری لازم است تمام واحدها را براساس برنامه مصوب بگذارنند. همچنین لازم است دانشجومعلمان واحدهای الزامی تربیت اسلامی(19 واحد) و واحدهای الزامی کارورزی (8 واحد) را بگذارنند. بنابراین ممکن است جمع واحدهای آن ها از سقف 160 واحد هم تجاوز کند. بعضی رشته ها 140 واحد در برنامه درسی مصوب دارند که به علاوه این 27 واحد می شود و ممکن است تعداد واحدها به 170 هم برسد.

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: در تلاشیم تایید دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی آموزش را برای تعدادی دیگر از برنامه های درسی بازنگری شده بگیریم. اگر این اتفاق تا پایان خرداد ماه برای تعدادی از برنامه ها بیفتد واحدهای درسی دانشجویان تا حد امکان تطبیق داده می شود  از تعداد واحدها کاسته خواهد شد و دانشجومعلمان می توانند در عمل تعداد واحد کمتری را بگذرانند و برخی دانشجویان با تطبیق واحد خود  در شهریور ماه به فارغ التحصیلی هم برسند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر در تدارک برگزاری نیم سال تابستانی برای گروه آموزش ابتدایی هستیم تا به فارغ التحصیلی همه دانشجومعلمان آموزش ابتدایی کمک کنیم افزود: اما اگر بررسی پرونده ها نشان دهد که تعدادی از دانشجوی معلمان سایر رشته ها هم امکان فارغ التحصیلی دارند، آنها  را هم ممکن است به نحوی برای فارغ التحصیلی آماده کنیم که البته بستگی به تایید نهایی دبیرخانه شورای برنامه ریزی آموزش عالی دارد که ممکن است تا پایان خرداد ماه به طول بینجامد. 

دانشجو معلمان نمی توانند در کنکور ارشد شرکت کنند

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی بیان کرد: آن تعداد از  دانشجومعلمان که می توانند تا شهریور ماه فارغ التحصیل شوند، امروز با این سوال مواجه هستند که آیا امکان شرکت در دوره کارشناسی ارشد را دارند یا خیر؟ این موضوع در حیطه اختیار دانشگاه نیست و  اجازه اتخاذ یا صدور حکم دراین زمینه را ندارد اما از مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش کسب تکلیف کرده است. در این راستا به ما اعلام کردند که؛ دانشجومعلمان متعهد خدمت، باید به محل خدمتی خودشان مراجعه کنند و به خدمت مشغول شوند و پس از سه سال خدمت میتوانند تحصیل خود را ادامه دهند. این لزوم  به این معناست که آن ها نمی توانند از دانشگاه مدرکی  برای ادامه تحصیلی دریافت کنند. لازم است به همکاران خود در پردیس ها و استان ها اعلام کنیم با عنایت به این نکته به درخواست صدور گواهی برای ادامه تحصیل اقدام کنند. 

وی افزود: به عبارت دیگر دانشگاه از  صدور گواهی و مدرک برای ارائه به دانشگاه های دیگر منع شده و نمی تواند این کار را انجام دهد. ما فقط می توانیم گواهی فارغ التحصیلان را به آموزش و پرورش اعلام کنیم، در عمل ما به همه دانشجومعلمان چه نخبگان و چه دانشجویان عادی باید اعلام  کنیم؛ از صدور گواهی تحصیلی برای ارائه مدرک جهت ادامه تحصیل آنها معذوریم. 

موسی پور ادامه داد: ما موظفیم تمام پرونده های تحصیلی دانشجومعلمان را به نهاد طرف تعهد خدمتشان ( آموزش و پرورش) تحویل دهیم و وقتی شروع به کار می کنند براساس قوانین می توانند، به تحصیل بازگردند. در تربیت معلم این رویه سابقه داشته اما در دانشگاه فرهنگیان این اولین بار است که با آن مواجه می شویم.

وی خاطر نشان کرد: دانشجومعلمانی که دارای شرایط نخبگی هستند و امتیازاتی در سطح ملی و جهانی کسب کرده اند، براساس قوانین عمومی می توانند ادامه تحصیل دهند اما براساس قانون متعهدین به خدمت، ابتدا باید به تعهد خدمت بپردازند و بعد ادامه تحصیل دهند.

بلاتکلیفی طرح اصلح

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه ارزشیابی پایانی صلاحیت های حرفه ای معلمان (طرح اصلح) دارای فراز و نشیب های زیادی بوده و اکنون نیز سرنوشت روشنی ندارد گفت: پیش بینی ما این است که این طرح تا قبل از 15 خرداد، نهایی و اعلام شود و طبق اصول، مقاماتی که در این حوزه صاحب اختیار هستند به دانشجویان اعلام کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای پذیرفته شدگان ماده 28 آزمون پایانی الزامی است، تصریح کرد: نحوه اجرای این آزمون را پیش بینی کردیم و جزییات آزمون و مصاحبه ها و کارپوشه طی  2 هفته آینده اعلام می شود.

موسی پور با اعلام اینکه برگزاری جلسه دفاع از کارورزی 4 برای تمامی دانشجویان انجام خواهد شد و در این جلسات معلم راهنما نقش ویژه ای دارد، گفت: در حال حاضر معلمی که کاروزی 4 را داشته، در جلسه دفاع دعوت می کنیم و نظر او برای ما بسیار حایز اهمیت است. ما اعلام می کنیم که همه پردیس ها و کارگروه های کاروزری موظف هستند دراین زمینه تدارک لازم را ببینند و شرایط را برای برگزاری جلسات دفاع را فراهم کنند. 

وی ادامه داد: عملیاتی که 66 هزار داور برای بررسی 22 هزار دانشجومعلم در کل کشور انجام میدهد، تا نیمه تیرماه به اتمام خواهیم رساند. شاخص ها در حال حاضر مشخص شده و در هر پردیس رییس کارگروه کارورزی داریم که دارای تجربه کار و آموزش های خاص برای کارورزی است و شخص مرجعی است. 

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در حال حاضر 3 پروژه بزرگ رابرای اینکه بتوانیم دانشجومعلمان را به دانش آموختگی شهریور برسانیم پیش می بریم ؛ یکی از این پروژه ها تعیین صلاحیت از طریق کارورزی و آگاه شدن از توان حرفه ای در درس کارورزی است که تا تیر ماه 1395 تمام می شود. پروژه بررسی پرونده 22 هزار دانشجومعلمان است که تمام پرونده آنها باید دیده و کنترل شود. پروژه سوم تدارک اتمام دوره ماده 28 یا پذیرفته شدگان آزمون استخدام پیمانی آموزش و پرورش و برگزاری آزمون جامع است. علاوه براین سه پروژه، باید یک پروژه دیگرهم به اتمام برسانیم که پروژه نیم ساله تابستانی است و برای دانشجومعلمان آموزش ابتدایی اجرا می شود. برای کسانی که در پردیس های محروم تر رشته های علوم پایه را می گذارنند، از طریق تجمیع باید اجرا شود. در حال تدارک هستیم که این کار انجام شود.

وی افزود: در ارتباط با سه وجه دیگر فعالیت هایمان نیزبا کار گسترده ای رو به رو هستیم که یکی از این موارد زمینه های مربوط به کارشناسی ارشد است که در این زمینه وزارت آموزش و پرورش برای بهسازی منابع انسانی تقاضا دارد و ما الان متقاضی 25 رشته محل برای گسترش تحصیلات تکمیلی هستیم. در حال حاضر پرونده این 25 رشته محل به وزارت علوم،تحقیقات و فناوری داده شده و در عمل می دانیم که دانشگاه فرهنگیان با حضور بیش از 750 عضو هیات علمی می تواند برای برگزاری دوره های کارشناسی ارشد وارد عمل شود.

 معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان ضمن بیان این مطلب که توان اعضای هیات علمی دانشگاه هم به لحاظ تحصیلات هم به لحاظ تجربه برای برگزاری این دوره ها کاملا غنی و مهیا است، گفت: اما در عین حال ما به لحاظ ظواهر امر انچه که مقررات اموزش عالی اقتضا می کند، شرایط اولیه را به سختی می توانیم داشته باشیم؛ به همین دلیل ما به همکاری با دانشگاه های  مادر روی آوردیم. به این صورت که از طریق همکاری با دانشگاه های مادر و عقد تفاهم نامه با این دانشگاه ها، تلاش میکنیم این دوره ها را دایر کنیم و البته جای سپاس دارد که تمامی دانشگاه های مادر در کل کشور همکاری بسیار خوبی با دانشگاه فرهنگیان داشته اند و من در اینجا باید از همه این عزیزان؛ روسای محترم این دانشگاه ها و معاونین محترم آموزشی شان تشکر کنم که در همه جا با پردیس های دانشگاه فرهنگیان همکاری کردند و اجازه دادند همکارانشان در پردیس ها حضور پیدا کنند.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: امسال بتوانیم برای برخی از این رشته محل ها مجوز دریافت کنیم  و به مانند سال گذشته که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تعدادی از رشته محل های کارشناسی ارشدمان موافقت کرد، امسال هم بتوانیم این موافقت را بگیریم. البته تدارک پرونده ها، رایزنی برای گرفتن همکار و همچنین رایزنی برای نشان دادن نیازها به وزارت علوم کار دشواری است و ما سعی کردیم که این مورد را پیگیری کنیم تا به نتیجه مطلوب برسد.

طرح آمایش دانشگاه فرهنگیان

موسی پور یکی دیگر از برنامه های دانشگاه را پروژه "نقشه جامع توسعه آموزش در دانشگاه فرهنگیان یا در واقع طرح آمایش دانشگاه" عنوان کرد و گفت: وزارت علوم سال هاست که طرح آمایش را دنبال می کند که چه رشته هایی در کجا دایر شود و توسعه پیدا کند. برای ما هم این موضوع بسیار اساسی است به این دلیل که پردیس های دانشگاه فرهنگیان دارای توان و امکانات یکسانی نیستند، امکاناتشان متنوع است، موقعیت بومی آنها متفاوت است و شرایط ما برای توسعه همه رشته ها در همه جا مهیا نیست.

 وی خاطرنشان کرد:  ما بر اساس برنامه راهبردی دانشگاه تلاش می کنیم بگوییم در افق 1404 چگونه قرار است، آموزش توسعه یابد. برای نشان دادن این توسعه 1404 قاعدتا ما باید اکنون بنا را بر وضع جاری بگذاریم و بر اساس آن به تاسیس، ایجاد رشته و البته تامین نیرو و امکانات اقدام و بتوانیم به وضع مطلوب دست پیدا کنیم. تولید این نقشه مدتی است در حوزه معاونت اموزشی در جریان است و در حال حاضر  مراحل پایانی خود را می گذراند.

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه قرار بود این طرح را در خرداد ماه به تصویب برسانیم، گفت: امیدوار  هستیم که در همین موعد به تصویب برسد و این می تواند مبنایی برای پذیرش دانشجو باشد. البته این موضوع می تواند مبنایی هم برای چگونگی پذیرش دانشجو، توسعه پذیرش عضو هیات علمی، توزیع نیروی انسانی و هم برای ساخت بناها و توسعه ی فضا و مکان در دانشگاه باشد. عملا این نقشه جامع توسعه آموزش بر تمام جوارح دانشگاه یک اثر سامان بخشی بر جای میگذارد و عملا در خدمت فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی است که فرمودند؛ به آرایش درونی دانشگاه بها داده شود.

آغاز ساماندهی آموزشگران دنشگاه

وی با بیان اینکه موضوع حایز اهمیت دیگر، سامان دهی آموزشگران دانشگاه است، گفت: ما در دانشگاه هم اکنون گروه های متعددی داریم که با عناوین متعدد به کار آموزشگری مشغول هستند و به دلیل همین تنوع بود که هیات امنای دانشگاه در سال 1394 مصوبه ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن باید فقط دو گروه در دانشگاه اجازه کار آموزشی داشته باشند؛ یکی کسانی که به ماخذ تاسیس دانشگاه دارای وضعیت مدرسی بودند و دوم کسانی که عضو هیات علمی هستند. سایر گروه ها باید لزوما یا در این جرگه قرار بگیرند که تها راه برای ورود به عرصه هیات علمی باز است و هیچ کس دیگر نمی تواند از این به بعد مدرس بشود و  باید به کارهای دیگری در دانشگاه مشغول شوند.آموزشگران دانشگاه و اعضای هیات علمی دانشگاه سرمایه های اصلی دانشگاه محسوب می شوند، مخصوصا اینکه آنها در واقع سرمایه تمام عیار تربیت معلم کشور هستند. از این نظر هر گونه اقدامی در جهت امور این گروه باید با احتیاط های لازم و با دقت همراه باشد.

موسی پور تصریح کرد: کار ساماندهی آموزشگران مدتی است که آغاز شده و پرونده تعداد زیادی از  گروه های مختلف بررسی شده است، برخی از آنها اعتراضاتی دارند و ما این اعتراضات را دریافت می کنیم، ما موظف هستیم که برای احقاق حق این گروه ها تلاش کنیم. بنابراین همه همکارانی که در شرایط این چنینی قرار دارند و  مدارک و شرایط شان اقتضا می کند صدای انها را خواهیم شنید و حق آنها را پیگیری خواهیم کرد. 

وی با بیان اینکه یک بخش ساماندهی آموزشگران، بخش اداری یا سازمانی است و  بخش دیگر حقوق مادی است، اظهار داشت: ما پیگیر بخش دوم هستیم و امیدواریم که با حمایت های بسیار جدی ریاست محترم دانشگاه به نتیجه برسد. از انتهای سال گذشته رایزنی در این زمینه را شروع، مقررات مربوطه را دیدیم، در هیات رییسه این بحث را بارها مطرح  و در برنامه امسال دانشگاه هم این موضوع را وارد کردیم و اکنون هم در دستور کار دانشگاه است که دانشگاه بتواند برای بهبود وضع حقوقی اعضای هیات علمی امسال اندیشه بنیادینی را  به عمل بیاورد و بتواند تاحدی این وضعیت را بهبود ببخشد .

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان  اضافه کرد: تصور ما در حوزه معاونت اموزشی این است که اعضای هیات علمی دانشگاه با کار سخت تری نسبت به اعضای هیات علمی برخی دانشگاه های دیگر مواجه هستند. کار تربیت معلم بیش از هر چیز نیازمند وجه الگویی است و احراز و حفظ وجه الگویی  کار بسیار پر زحمت و طاقت فرسایی است و تشخیص اینکه دیگری به توان  معلمی دست یافته است کار سرنوشت ساز و بسیار مهمی است؛ به همین خاطر من کار دانشگاه فرهنگیان را با کار هیات علمی در وزارت بهداشت مقایسه می کنم. یعنی همانطور که پزشکان وقتی به کار تربیت پزشک اقدام می کنند برای انها امتیازات خیلی خاصی در نظر می گیرند به واسطه اینکه شغل آنها شغل حساسی است، برای تربیت معلم نیز باید چنین شود. 

او ادامه داد: اگر پزشکان درمانگر تن هستند، دانشگاه فرهنگیان کسانی را تربیت می کند که درمانگر جان هستند. پس کار این معلمان و آموزشگران هم به همان میزان سخت است و به همان میزان حداقل باید محق دیده شوند به همین دلیل در اینجا ما مدافع الگوی پزشکی هستیم؛ یعنی ما فکر می کنیم همانقدر که این امکان وجود دارد که بگوییم ما مثل اعضای هیات علمی وزارت علوم باید کار خودمان را  دنبال کنیم به عنوان یک دانشگاهی که دارای هیات امنا است و استقلال دارد،  می گوییم که ما با الگوی یک گروه دیگری از اعضای هیات علمی که اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت بهداشت و علوم پزشکی هستند، باید کارمان را مقایسه کنیم و با آنها خودمان را تطبیق بدهیم. ما می دانیم که آنها داری شرایط خیلی بهتر از اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان هستند و امیدوار هستیم بتوانیم این ایده را با حمایت های ویژه جناب آقای دکتر مهرمحمدی دنبال کنیم. 

موسی پور با اشاره به اینکه در بحث ساماندهی آموزشگران، بحث مربوط به سرمایه گذاری در آموزش گران و توسعه حرفه ای آموزشگران را دنبال می کنیم، افزود: امیدوار هستیم بتوانیم امسال مثل سالهای گذشته و چه بسا بیشتر از سال قبل دوره آموزش را برای آنها تدارک ببینیم. ما پیش بینی کردیم که در عمل مقدار زیادی از بودجه هایمان را صرف آموزش های تخصصی اعضای هیات علمی بکنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته و سال 1393 بیشتر وقتمان را صرف آموزش های مربوط به کارورزی کردیم. ما در عمل برای این چهار درس حدود سه هزار نفر آموزشگر را در دانشگاه آموزش دادیم و این آموزش ها بسیار سخت و وقت گیر بود. 

موسی پور با بیان اینکه در سال گذشته برای درسی مثل پروژه، بیشتر از یک هزار نفر را در کشور آموزش دادیم که  چگونه درس پروژه را دنبال کنند، گفت:  امسال بنا داریم به سراغ درس های تخصصی برویم. درس های تخصصی ما گستردگی شان به این میزان نیست، مثل درس پروژه که یکباره وقتی آموزش دادیم باید هزار نفر را آموزش بدهیم، اما ارزششان اگربیش از آنها نباشد کمتر هم نیست. مثلا در آموزش ریاضیات، در اموزش علوم تجربی، علوم اجتماعی، دینی، زبان و ادبیات فارسی، در اینگونه آموزش ها به شدت نیازمند بهسازی منابع انسانی دانشگاه هستیم که استادان با روش های جدید و با منایع جدید اشنایی پیدا بکنند و خود آنها در گفتگوی با یکدیگر به هم افزایی اقدام کنند ما امیدواریم که امسال بتوانیم فرصت های خوبی را برای این گروه ها پدید بیاوریم و از الان هم این برنامه را شروع کرده ایم که انشاء الله انجام بشود.

وی با اعلام اینکه سال گذشته برای اولین بار توانستیم در ارتباط با آموزشگران بدلیل محدویت های منابع انسانی در هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش 300 نفر از دارندگان مدرک دکتری تخصصی را برای آموزش در دانشگاه بصورت تمام وقت مامور کنیم، تصریح کرد:  امسال این تعداد را افزایش دادیم. با اموزش و پرورش توافق کردیم و امیدوار هستیم که به انجام هم برسد که این تعداد به 500 نفر افزایش یابد که بتوانیم از این افراد در دانشگاه بهره بگیریم و این یکی از کارهایی است که نیازمند دقت و مراقبت است. 

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با بیان این مطلب که پذیرش مامور تمام وقت در دانشگاه یعنی افزایش اعضای هیات علمی دانشگاه، گفت: این موضوع هم هنگام ورود حائز اهمیت است که اشخاص واجد صلاحیت کافی حضور پیدا کنند و هم هنگام عمل باید تحت مراقبت قرار بگیرندو هدایت شوند،آموزش ببیند که بتوانند همکاران خوبی برای دانشگاه بشوند.

وی ضمن اشاره به اینکه در حال تلاش هستیم، مشکل هیات علمی را حل کنیم، گفت: یعنی با پذیرش عضو هیات علمی جدید این مشکل را برطرف کنیم، اما وابسته به مقرراتی است که محدودیت ساز و محدود کننده است. مسئله مربوط به ردیف استخدامی  مسئله ای نیست که ما به این سادگی بتوانیم ان را حل کنیم به همین دلیل ما با محدودیت هایی مواجه هستیم. اما این راه، راهی است که امروز در تبادل بین آموزش و پرورش و دانشگاه می تواند به عنوان یک راه ترمیمی مورد استفاده قرار بگیرد؛ البته به لطف و حمایت خیلی خوب وزیر محترم آموزش و پرورش و معاونان ایشان که دانشگاه را می شناسند، با دانشگاه عجین هستند و ارزش دانشگاه را در بهسازی منابع انسانی اموزش و پرورش به درستی درک می کنند. این فراهم شده است که ما از این امکان هم بهره بگیریم و انشاء الله که بتواند فرصت خوبی را برای دانشگاه پدید بیاورد.

مطالب مرتبط

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی