همکاری در فروش فایل میهن همکار
به باشگاه دانشجومعلمان ایران خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : مشکل اصلی ما ضعف مهارتی معلمان زبان های خارجی است

مشکل اصلی ما ضعف مهارتی معلمان زبان های خارجی است

تاریخ ارسال پست:
جمعه 24 ارديبهشت 1395
نویسنده:
دانشجومعلم
نظرات :
تعداد بازدید:
328

مشکل اصلی ما ضعف مهارتی معلمان زبان های خارجی است

یک کارشناس زبان‌های خارجی درخصوص شیوه جدید آموزش زبان در مدارس گفت: موضوع کاهش ساعات زبان های خارجی و نبود امکانات در مدارس جزو معضلات این حوزه است، ولی مشکل اصلی ما ضعف مهارتی معلمان زبان خارجی است.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از پانا؛ نشست تخصصی کارشناسان گروه زبان‌های خارجی با ناشران منابع آموزشی روز چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه 95 در محل غرفه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد. 

در ابتدای نشست سعید معظمی کارشناس گروه زبان‌های خارجی اظهار داشت: هدف ما در طرح ساماندهی منابع آموزشی این است که ناشران را با اهداف برنامه درسی ملی آشنا کنیم. در بخش زبان‌های خارجی ما با وضعیت پیچیده تری مواجهیم چون بسیاری از ناشران با مراکز آموزش زبان در خارج از کشور در ارتباط هستند و محتوای تولیدشده آنها با رده سنی آموزشی در داخل کشور همخوانی ندارد، یا به سبب تفاوت فرهنگی با شرایط مدارس ما تناقض پیدا می‌کند. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات آثار کمک‌درسی زبان این است که بعد از تغییر در شیوه تدریس زبان رسمی در مدارس، این منابعِ کمکی با بسته‌های درسی جدید مطابقت ندارند.

بعضی‌ها در مقابل شیوه‌های جدید آموزش زبان مقاومت می‌کنند 

فریبا کیا معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش که میزبانی این جلسات را برعهده داشت با اشاره به این مطلب که بعضی کتاب‌های آموزشگاهی آفت کار آموزش زبان هستند گفت: ما در دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی کارگاه تبیین رویکرد برنامه درسی در حوزه زبان انگلیسی را با حضور ناشران برگزار کردیم، ولی بسیاری از کتاب‌ها همچنان قاعده‌محور هستند و در مقابل شیوه‌های جدید آموزش زبان مقاومت می‌کنند. 

وی ادامه داد: در رویکرد قبلی آموزش رسمی زبان انگلیسی دانش‌آموزان علیرغم اینکه از پایه هفتم تا دیپلم زبان می‌خواندند، نمی توانستند مکالمه کنند و ما شاهد بودیم که والدین بچه‌هایشان را به آموزشگاه‌های آزاد زبان می‌فرستادند و آنها طی مدتی تقریبا کوتاه قادر به مکالمه می‌شدند. ما در شیوه جدید توجه به هر چهار مهارتِ خواندن، نوشتن، درک مطلب از راه شنیدن و صحبت کردن مدنظر قرار گرفته است. 

ساعت درس زبان مدارس کاهش پیدا کرد 

امیرصادق فراش‌بندیان نماینده انتشارات خط سفید ناشر منابع آموزش زبان انگلیسی که در این نشست حضور داشت با طرح موضوع ساعات ناکافی آموزش زبان در مدارس گفت: بعد از تغییراتی که در شیوه آموزش زبان ایجاد شد ساعات آموزش زبان باید افزایش پیدا می‌کرد، درحالی که می بینیم نه تنها افزایش پیدا نکرد که کم هم شد. ضمنا امکانات لازم برای 4 مهارت در بسیاری مدارس وجود ندارد. 

معظمی در پاسخ به ناشر به مشکلات اجرایی شیوه جدید آموزش رسمی زبان اشاره کرد و گفت: متاسفانه موضوع کاهش ساعات زبان جزو معضلات این حوزه است. مشکل سخت‌افزاری، مثلا دستگاه پخش فایل صوتی، هم در برخی مدارس وجود دارد، ولی مشکل اصلی ما ضعف مهارتی همکاران ما یعنی معلمان زبان خارجی است. اینها باعث شده هنوز اشکالاتی در آموزش رسمی زبان وجود داشته باشد که امیدواریم با رفع این مشکلات به اهداف ذکر شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نزدیک شویم. 

نماینده انتشارات خط سفید به موضوع اهمیت بومی سازی منابع آموزش زبان‌های خارجی با تغییر محتوا و تصاویر کتاب‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: این کار برای اولین بار در نشر ما انجام شده و ما علاوه بر بومی کردن کتاب‌ها قصد داریم این طرح را برای سی دی های آموزشی نیز پیاده کنیم.

کارشناس گروه زبان‌ها نیز اظهار داشت: ناشران با رعایت برخی نکات ساده می‌توانند مطالب وارداتی از منابع خارجی را به فرهنگ ما نزدیک کنند و حتی در سند تحول نیز بر این موضوع صحه گذاشته شده و سیستم نظارت بر محتوای آموزشی نیز بسیار بر این امر تاکید دارد.

مطالب مرتبط

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی