همکاری در فروش فایل میهن همکار
به باشگاه دانشجومعلمان ایران خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : جامعه‌ای که معلمان آن مرجعیت فکری داشته باشند، رو به عزت است

جامعه‌ای که معلمان آن مرجعیت فکری داشته باشند، رو به عزت است

تاریخ ارسال پست:
چهارشنبه 22 ارديبهشت 1395
نویسنده:
دانشجومعلم
نظرات :
تعداد بازدید:
303

جامعه‌ای که معلمان آن مرجعیت فکری داشته باشند، رو به عزت است

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی آموزش و پرورش گفت: جامعه‌ای که معلمان آن مرجعیت فکری داشته باشند، رو به عزت است.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از ایسنا؛ حجت‌السلام محی‌الدین بهرام محمدیان در مراسم تکریم و تجلیل معلمان شایسته و برتر استان مرکزی گفت: نظام تعلیم و تربیت یک نهاد فرادستگاهی است و ما باید به آن نگاه نهادی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نهاد تعلیم و تربیت سه وظیفه به عهده دارد افزود: اولین وظیفه این نهاد ملت‌سازی است. در کشور ما طوایف و زبان‌های مختلفی وجود دارد، اما تنها جایی که همه در کنار هم یک ملت را شکل می‌دهند، آموزش و پرورش است.

وی تصریح کرد: دیگر وظیفه‌ این نهاد دولت‌سازی است چراکه مهم‌ترین مرکز تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش است و در نهایت سومین وظیفه نظام‌سازی است و نظامات اجتماعی اعم‌ از نظام بهداشتی، سلامت، اقتصاد، سیاسی و فرهنگی در این جا شکل می‌گیرد.

محمدیان اظهار کرد: معلمی مانند نهاد روحانیت یک جایگاه ویژه قدسی دارد و باید مواظب بود این قدسیت نشکند. قداست عنوان معلمی باید محفوظ بماند تا معلم هم بماند.

وی با بیان اینکه جامعه‌ای که معلمین آن مرجعیت فکری داشته باشند، رو به عزت است افزود: این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر اینکه منزلت اجتماعی معلمان ارتقا پیدا کند که آن هم حاصل بالا رفتن صلاحیت حرفه‌ای معلمان یعنی سواد و دانش و توانمندی و البته تأمین شدن معیشت است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی آموزش و پرورش گفت: اگر عنوان دیگری به عنوان معلمی افزوده شود از ارزش جایگاه معلمی کم می‌شود مگر اینکه آن عنوان فرهنگی و فکری باشد.

وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این موضوع تأکید شده که معلمان باید جایگاه خود را پیدا کنند. باید جایگاه معلمان متصل به عناوینی مانند پژوهشگران، متخصصان و اعضای هیئت علمی باشد.

محمدیان تصریح کرد: با صراحت می‌گوییم شغل معلمی شغل کارمندی نیست. شاید ساعت کاری ما مانند کارمندان باشد اما تنها قسمتی از این ساعت به تدریس اختصاص دارد و مابقی جهت اقداماتی برای بالا بردن صلاحیت خود است.

وی اظهار کرد: معلمان باید در تولید محتوای آموزشی شرکت کنند. اگر هر معلمی تجربیات روزانه خود را بنویسد و این تجربیات به چاپ برسد و در اختیار دیگر معلمان قرار گیرد تحول عظیمی در نظام آموزش و پرورش بوجود خواهد آمد.

در ادامه این مراسم مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز گفت: معلمی شغل بسیار حساس، دارای ظرافت و در عین حال پیچیده‌ای است به همین دلیل است که می‌گویند هر معلمی باد به نوبه‌ خود یک روانشناس باشد، باید مخاطب خود و جامعه‌ای که مخاطب در آن زندگی می‌کند را بشناسد.

شهریار فولادوند افزود: معلم یک کارشناس تربیتی است که باید بهترین روش تربیتی متناسب با تفاوت شخصیتی هر فرد را بکار گیرد، معلم یک کارشناس آموزشی است.

وی تصریح کرد: وقتی همه‌ اینها جمع شود آن زمان است که سختی کار معلم را متوجه خواهیم شد.

وی اظهار کرد: یکی از لطمه‌های بزرگی که به حوزه تعلیم و تربیت وارد می‌شود سبک انگاشتن بحث تربیت است که اگر کسی این کار را بکند یا تربیت را نمی‌شناسد یا توجهی به اهمیت آن ندارد.

فولادوند گفت: به صورت طبیعی معلم با کسانی مواجه است که در خانواده‌های مختلف پرورش یافته‌اند. افراد در شرایط متفاوتی تربیت شده و تحویل ما داده ‌می‌شوند پس اگر بناست معلمان در کار خود موفق شوند باید مخاطب خود را بشناسند.

وی در ادامه افزود: در سند بنیادین آموزش و پرورش دو ویژگی برای معلم در نظر گرفته شده است. انگیزه کار برای معلمی و دیگری دارای صلاحیت‌های فردی بودن.

وی تصریح کرد: در یک فرایند یادگیری و یاد‌دهی و در پروسه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش ابزارهای مهم و متفاوتی را در اختیار دارد که معلمان با بکارگیری این عناصر باعث می‌شوند تا بحث تعلیم و تربیت تحقق یابد.

فولادوند با بیان اینکه علت توجه به نقش معلم به این دلیل است که تأثیرگذارترین عنصر در این بحث معلم است، اظهار کرد: در ارائه روش های تربیتی یکی از موثرترین روش‌ها ارائه الگوی صحیح است و ما اگر بخواهیم موفق باشیم باید به مخاطب خود الگوی صحیحی را ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه معلم مجسمه اخلاق است، گفت: زیبایی های رفتار در معلم متجلی می‌شود. رفتارهای زیبایی که از معلم ظهور پیدا می‌کند در اذهان می‌ماند و می‌تواند الگوی مناسبی باشد.

وی افزود: ما فقط دانش نمی‌خواهیم ما دانشی می‌خواهیم که موجب رفتار شود و آن رفتار اسوه‌ دیگران برای نجات از مهلکه‌های غیراخلاقی باشد.

وی تصریح کرد: اگر جامعه تمام قد در مقابل معلمان سر تعظیم فرو آورده است به خاطر نقش تأثیرگذار آنها در تربیت افرادی است که آینده‌ساز این کشور خواهند بود.

همچنین در پایان این مراسم از معلمان برتر استان مرکزی تجلیل شد.

مطالب مرتبط

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی