همکاری در فروش فایل میهن همکار
به باشگاه دانشجومعلمان ایران خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : 13 درصد دانش‌آموزان هر جامعه دیر آموز هستند/ ایجاد انگیزه برای معلمان با تحقق نظام جامع رفاهی

13 درصد دانش‌آموزان هر جامعه دیر آموز هستند/ ایجاد انگیزه برای معلمان با تحقق نظام جامع رفاهی

تاریخ ارسال پست:
یکشنبه 04 بهمن 1394
نویسنده:
دانشجومعلم
نظرات :
تعداد بازدید:
340

13 درصد دانش‌آموزان هر جامعه دیر آموز هستند/ ایجاد انگیزه برای معلمان با تحقق نظام جامع رفاهی

رئیس آموزش و پرورش مدارس استثنایی کشور از 13.4 درصد دانش‌آموزان دیرآموز در هر جامعه و ایجاد انگیزه برای معلمان با تحقق نظام جامع رفاهی خبر داد.

به گزارش باشگاه دانشجومعلمان ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ قدمی رئیس آموزش و پرورش مدارس استثنایی کشور در حاشیه بازدید از باشگاه خبرنگاران در خصوص اقدامات اخیر این سازمان گفت: از آنجایی که تفاوت‌های فردی واقعیتی است که در زیبایی‌های خلقت وجود دارد و آموزش وپرورش با افراد با تفاوت‌های خاص روبه رو است نسبت به این واقعیت نمی‌تواند بی تفاوت باشد و مطابق با مخاطب شناسی باید برنامه‌هایی را تولید و ارائه کند. 

وی ادامه داد: دانش‌آموزان استثنایی یا همان دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ظاهر متفاوت هستند اما در کل انسان می‌باشند و حق آموزش دارند و معلولیت‌ آنها مشکل جامعه است که آنها دچار آن شدند. آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی باید پاسخگوی نیاز این گونه دانش‌آموزان باشد و با منعطف کردن خود تغییراتی را ایجاد کند و معلمانی را تربیت نماید تا با افراد با آسیب‌دیدگی‌های مختلف بتوانند روبه رو شوند. به همین دلیل آموزش و پرورش استثنایی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است.

 قدمی عنوان کرد: از جمله کارهای جدیدی که در این سازمان برای پرداختن به اینگونه افراد در حال پیگیری است می‌توان به تغییر نام این سازمان از سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سازمان آموزش و پرورش با نیازهای ویژه اشاره کرد. دلیل این امر این است که نباید به دانش‌آموزان با هر نوع آسیب‌دیدگی برچسب عقب ماندگی زده شود. چرا که این برچسب آنها را برای همیشه ممکن است از دیگران عقب نگه دارد. 

وی افزود: سه دوره در این خصوص مطرح می‌شود دوره اول‌، دوره طرد بود، که هر کس که می‌توانست از خدمات استفاده کند بهره می‌برد و دیگران که توانایی نداشتند جا می‌ماندند. دوره بعد دوره پذیرش مشروط بود که فقط به افرادی که نام معلولیت به آنها اطلاق می‌شد می‌پرداختند اما نگاه امروز این است که این دانش‌آموزان انسان هستند و نظام آموزشی باید خود را برای پاسخگویی به نیازهای این قبیل دانش‌آموزان منعطف کند. از این رو در حال پیگیری تغییر نام این سازمان هستیم تا در جهت دفاع از انسانیت قدم برداریم. 

قدمی گفت: برای هفت گروهی که تحت پوشش سازمان ما هستند برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته‌ایم بر اساس تحقیقات 13.4 دانش‌آموزان هر جامعه کودکانی هستند که بهره هوشی آنها 70 تا 85 می‌باشد که آنها به دانش‌آموزان دیر آموز یا مرزی شناخته می‌شوند که در واقع مشکل ذهنی دارند و از بچه‌های عادی 15 نمره هوشی عقب‌تر هستند اما در مدارس عادی تحصیل می‌کنند امسال 29 هزار کودک 6 ساله دیر آموز شناخته شدند این افراد فرآیند یادگیری کندی دارند و باید معلمان به آنها توجه ویژه نمایند تا آنها در مدارس عادی باقی بمانند و رد نشوند.چرا که اگر بخواهند تحت پوشش سازمان ما قرار بگیرند سرتر از دانش‌آموزان تحت پوشش ما قرار می‌گیرند. 

وی عنوان کرد: در صورتی که دانش‌آموزان دیر آموز را در یک محیط غنی شامل معلم خوب و همکاری و همیاری والدین قرار دهیم می‌توانیم نمره هوشی آنها را 5 تا 10 نمره بالا ببریم و آنها را به بچه‌های عادی نزدیک‌تر نماییم. به همین دلیل محتواهایی را به عنوان برنامه‌های خودآموز برای معلمان تولید نموده‌ایم تا علاوه بر کلاس‌های آموزشی بدانند که چگونه باید با اینگونه دانش‌آموزان برخورد داشته باشیم.

رئیس آموزش و پرورش با نیازهای ویژه اظهار داشت: برای هر کدام از دانش‌آموزان دیر آموز در سال تحصیلی آینده 2 ساعت کلاس جبرانی در نظر گرفته‌ایم، وقتی که این دانش آموزان با این نیاز تشخیص داده می‌شوند به خانواده و مدیر مدرسه آنها این مطلب گفته می‌شود تا برنامه‌های لازم را در نظر بگیرند.

وی در خصوص طرح سنجش الکترونیکی بیان کرد: در طرح سنجش امسال که کاملا الکترونیکی شده است تمامی اطلاعات ورودی‌ها در اختیار ما قرار می‌گیرد و ما به طور کامل می‌دانیم که 29 هزار دانش‌آموز دیر آموز در کدام نقطه از کشور و در کدام مدرسه و زیر نظر چه معلم و مدیری درس می‌خواند‌ تا بتوانیم ضمن آگاهی‌ها، آموزش‌های صحیح را ارائه نماییم‌، برای سال آینده تحقیقات ما نشان می‌دهد که حدود 30 تا 50 هزار نفر ورودی دیر آموز داشته باشیم.

با تخصیص اعتبار 3 میلیارد مشکلاتمان حل می‌شود

رئیس آموزش و پرورش مدارس استثنایی کشور در ادامه بیان داشت: در حال حاضر 98 نفر ناشنوا را که با کاشت حلزون مشکل‌شان حل می‌شود را شناسایی کردیم. تعدادی از دانش‌آموزان نیازمند سمعک، عینک مخصوص و حتی گاهی جراحی اعضای بدن هستند و اگر اعتبار 3 میلیارد تومانی به این بخش تخصیص پیدا کند نزدیک به هزار نفر از دانش‌آموزان استثنایی از این خدمات بهره‌مند خواهند شد و همچنین ما باید خدماتمان را در مدارس جامع و فراگیر کنیم.

وی مشکلات سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی را بزرگ‌ترین مشکل برشمرد و گفت: هدف ما این است که دانش‌آموزان بابت سرویس مبلغی پرداخت نکنند امسال اگر نزدیک به 20 میلیارد تومان اعتبار برای سرویس‌های ایاب و ذهاب اختصاص پیدا کند بیش 60 تا 70 درصد مشکلات حل خواهند شد که البته لازم به ذکر است این سرویس‌دهی به ترتیب مناطق محروم صورت می‌گیرد و 3 میلیارد تومانی که برای خدمات حمایتی توانبخشی در نظر گرفته شده امید است که به طور کامل اختصاص پیدا کند تا دانش‌آموزان به صورت رایگان از این امکانات بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: خدماتی که ما به دانش‌آموزان ارائه می‌کنیم شامل خدمات توانبخشی و ابزارهای توانبخشی است و تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم حتی هزینه‌های جراحی را از جزئی‌ترین تا سنگین‌ترین مبلغ پرداخت کنیم.

اولویت اصلی ما شناسایی کودکان 6 ساله ناشنوا است

قدمی در ادامه در خصوص دانش‌آموزان ناشنوا افزود: ما در طرح سنجش سلامت تمامی دانش‌آموزان ناشنوا را شناسایی خواهیم کرد که اولویت اصلی ما شناسایی کودکان شش ساله است که می‌خواهند وارد مقطع اول ابتدایی شوند ما 98 درصد از آن‌ها را شناسایی کردیم تا برای کاشت حلزون و عمل‌های گوش ‌آن‌ها اقداماتی انجام دهیم.

وی تأکید کرد: 6 میلیون تومان از این هزینه‌ها توسط ما و بقیه آن توسط حمایت‌های خیرین و خانواده‌ها صورت می‌گیرد. همچنین در حال حاضر ما 1600 مدرسه استثنایی در کل کشور داریم و تاکنون نیمی از اعتبار لازم که ما در نظر داشتیم پرداخت شده و امیدواریم که با پرداخت کامل بتوانیم تمامی این مشکلات را حل کنیم.

قدمی در خصوص تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های مدارس استثنایی گفت: اگر دانش‌آموزان چند معلولیتی نباشند تعدادشان در هر کلاس 6 تا 11 نفر است و در صورت داشتن معمولیت چندگانه تعدادشان 2 تا 3 نفر است. همچنین یک میلیارد و دویست میلیون تومان برای تازه‌سازی تجهیزات این مدارس پیش‌بینی شده که امیدواریم محقق شود.

مدارس استثنایی میانبری به سوی بهشت است
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ ما در این زمینه کمبود نیروی تخصصی مناسب است و عنصر تخصصی ما در این سازمان رعایت کردن این اولویت است زیرا ما با کمبود معلم مواجه هستیم و سالانه 500 تا 800 نفر بازنشسته داریم در حالی که ورودی دانشگاه فرهنگیان کمتر از 100 نفر است و امیدواریم بتوانیم این مشکل را حل کنیم.
قدمی در خصوص تعداد مدارس استثنایی غیردولتی در کشور گفت: در کل کشور تنها 20 مدرسه‌ی غیردولتی استثنایی وجود دارد، اما تنها نکته‌ی مهمی که می‌توان در این زمینه اشاره کرد این است که اگر معلمی بدون علاقه در این وادی قدم بگذارد نمی‌تواند در آنجا ادامه کار دهد. زیرا مدارس استثنایی میانبری برای رسیدن به بهشت است و ما امیدواریم که بتوانیم نظام جامع رفاهی را برای معلمان تأمین کنیم.
قدمی در خصوص نظام جامع رفاهی بیان کرد: تأمین وام برای مسکن، تأمین غذاهای گرم برای معلمان و دانش‌آموزان و همچنین وسیله تردد آنها از جمله برنامه‌هایی است که در قالب مجموعه‌ای تحت عنوان نظام جامع رفاهی برای همکاران و دانش‌آموزان آسیب‌دیده در نظر گرفته شده است.
رویکرد سازمان آموزش و پرورش نیازهای ویژه رویکردی تلفیقی
وی اظهار داشت: رویکرد در سازمان آموزش و پرورش با نیازهای ویژه، رویکرد تلفیقی است. یعنی این که نباید به دانش‌آموزان با برخی آسیب‌ها سریع مارک و برچسب زده شود و آنها را از دیگر همسن‌ و‌ سالان خود جدا کنیم. باید سعی کنیم در مراحل ابتدایی آن‌ها را تشخیص دهیم و تا جایی که امکان دارد آن‌ها را در کنار کودکان عادی قرار دهیم چرا که مدرسه نمایی از جامعه است و مانند جامعه باید در مدرسه هم از هر نوع دانش‌آموزی موجود باشد.
وی درباره کنار هم بودن دانش‌آموزان استثنایی و عادی عنوان کرد: برای این که بتوانیم هر دو نوع دانش‌آموزان را در کنار یکدیگر داشته باشیم باید بتوانیم معلمان عادی را هم با افزایش درصدی حقوق آموزش بدهیم تا آنها بتوانند با این گونه دانش‌آموزان هم ارتباط برقرار کنند و مشکل آموزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی نباشد.
مدارس عادی میزبان 50 هزار دانش آموز با نیاز ویژه
قدمی گفت: 50 هزار نفر از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی و 74 هزار نفر در مدارس خاص مشغول به تحصیل هستند و ما تلاش کردیم آسیب‌دیدگان بینایی، شنوایی و آنان که مشکلات حرکتی دارند را به مدارس عادی ببریم و به معلمانشان آموزش ویژه دهیم.
وی افزود: آموزش برخی گروه‌های آسیب‌دیده در مدارس عادی باعث می‌شود که حتی در ساختن فضاهای آموزشی و تعلیم معلمان علاوه بر آموزش‌های معمول، نیازهای این گونه دانش‌آموزان هم در نظر گرفته شود و با همکاری سیستم عادی( از قبیل معلمان و مدیران مدارس عادی) بتوانیم موفق‌تر در آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اقدام کنیم. در واقع این یک رویکرد جهانی است که از جدا کردن این افراد از سایر همنوعان خود جلوگیری شود.
وی در خصوص آسیب‌دیدگان چند معلویتی عنوان کرد: تنها دانش‌آموزان چند معلولیتی هستند که باید به سمت مدارسی جداگانه سوق داده شوند.
قدمی درباره هوشمندسازی مدارس استثنایی خاطرنشان کرد: مدارس استثنایی هم هوشمندسازی شده‌اند چرا که برخی خانواده‌ها به آموزش‌های ویژه برای برخورد و همکاری با فرزندان آسیب‌دیده خود احتیاج دارند. از همین رو محتواهای آموزشی را در قالب نرم‌افزارها برای آموزش هر چه بیشتر طراحی نموده‌ایم تا والدین بتوانند به موقع وارد عمل شوند و همکاری کنند و بسیاری از مشکلات حل شود.

مطالب مرتبط

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی